Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Как си днес?

Снимка: Shutterstock

Емпатията е в основата на добрата екипна работа и разбирателството в офиса. Това я прави една от най-важните човешки способности в съвременния бизнес свят.

Докато проучване след проучване показват, че нивата на стрес и натовареност в работата растат с всяка изминала година, ролята на съпричастността в работната среда става все по-важна и по-важна.

Всички ние имаме нужда от една голяма доза емпатия на работното място, и то не само от страна на нашите ръководители. Проявяването на съчувствие и разбиране е задължение на всеки служител.

Добрата новина е, че нашите мозъци са „програмирани” по такъв начин, че съчувствието ни идва по естествен път.

Джамил Заки, автор на „The War for Kindness“ обаче твърди, че полагаме целенасочени усилия за подхождане с емпатия към всички ситуации в нашето ежедневие, ние може да станем още по-добри колеги и приятели. Ето няколко фрази, които трябва да използвате по-често в работата си, ако искате да постигнете този резултат:

1. „Как се чувстваш?“

Много често най-доброто нещо, което може да направите, за да насърчите проявите на емпатия на работното място,  е да попитате някой човек във вашето обкръжение как се чувства. Когато подканвате другите да изразяват емоциите си и да говорят за нещата, които ги измъчват или ги карат да се чувстват щастливи, вие им показвате, че те са ценени и уважавани и че благосъстоянието им е важно за останалите.

Ако ваш колега от отдела по продажбите е изгубил важен клиент, вие може да отидете при него и да му кажете „Чух какво се е случило. Как се чувстваш?“. Това най-вероятно няма да разреши проблемите, произтичащи от така създалата се ситуация, но ще даде възможност на вашия колега да разтовари стреса и натоварването, което е насъбрал.

В много случаи ние се страхуваме да задаваме подобни въпроси, мислейки, че те могат да бъдат възприети като навлизане в личното пространство, но истината е, че лесно може да разберете дали човек не иска да говори за проблемите си. Ако той ви даде кратък отговор, без да навлиза в детайли, то може би е по-добре да не продължавате да го занимавате с въпроси от този род. В повечето случаи обаче хората оценяват високо проявата на интерес към тях.

2. „Съжалявам, че си се озовал в такава ситуация“

Тази фраза може да бъде много полезна в момент, в който ваш колега споделя с вас информация за някаква неприятна ситуация или случка. Представете си, че ваш колега току що е научил, че в отдела му ще има масови съкращения през следващата седмица, или пък е споделил с вас, че има  семейни проблеми. Понякога най-елементарната реакция показва най-голяма емпатия. Може да последвате фразата с допълнителни въпроси, с които да си изясните ситуацията, в която е попаднал вашия колега. По този начин може дори да стигнете до някакво решение, с което да помогнете за разрешаването на неговия проблем.

3. „Бих се почувствал по същия начин“

Тази фраза е помага за изграждането и заздравяването на връзките с останалите. Да си представим, че ваш колега ви е казал, че не е получил дългоочаквано повишение, тъй като мениджърът му е бил предубеден срещу него от самото начало и не е проявил никакъв интерес към неговата кандидатура за поста. Вместо това, повишението е получил служител, който е в приятелски отношения с мениджъра. Очаквано, вашият колега се чувства измамен и разочарован. Когато кажете „Аз бих се почувствал по същия начин“, вие му показвате, че неговата реакция е напълно нормална и че споделяте неговото недоволство от тази несправедливост.

4. „С какво мога да помогна?“

Този израз също е изключително ефективен за подобряването на отношенията ви с другите, независимо дали става въпрос за ваш колега или шеф. Проучване от 2018 г. на LinkedIn установява, че 60% от хората, които са стресирани преди началото на работно седмица, казват, че това се дължи на многото работа, която имат. Това е добра причина да покажете съчувствие и да предложите помощ. Хората много често имат нужда най-обикновено успокоение и подсигуряване. Фактът, че сте готови да помогнете, не означава задължително, че другите ще се възползват от вашето предложение, нито пък че трябва да поемете пълна отговорност за някакво чуждо задължение. Ако обаче дадете конкретно обещание, то трябва да го изпълните.

5. „Страхотна работа!“

Емпатията може да бъде изразена и в момент, когато някой ваше колега е постигнал някакъв голям успех. Ако човек от вашия екип е свършил страхотна работа по някаква задача или е привлякъл нов клиент за компанията, не пропускайте възможността да го похвалите. Важно е да осъзнаете, че успехът на компанията зависи от усилията и здравата работа на всички нейни служители. Независимо дали става въпрос за ваш шеф или подчинен, бъдете щедри с комплиментите.

..................

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех