нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Не се обиждай, но...

Снимка: Shutterstock

Даването на обратна връзка понякога може да бъде доста трудно, особено когато тя не е особено положителна.

Работата на добрия лидер е да представи обратната връзка като един своеобразен подарък - като нещо полезно, а не като нещо, което кара човека да се чувства зле и да се съмнява в собствените си способности и възможности.

Има обаче няколко фрази, които винаги предизвикват негативна реакция от получателя на обратната връзка, независимо от това дали в тях е било вложено положително намерение или не. Трябва да избягвате тези фрази на всяка цена, ако не искате да бъдете разбрани погрешно.

Ето и няколко от най-често срещаните:

1. „Ако просто бяхте по- …“

Когато използвате тази фраза или някаква нейна разновидност, вие моментално губите вниманието на вашия събеседник и изглеждате арогантно и надменно. Няма вариант, в който тази фраза да прозвучи добре. „Ако просто бяхте малко по-добър“, „Ако просто бяхте малко по-умен“, са изказвания, които няма как да бъдат приети като конструктивна критика.

2. „Ако трябва да бъда честен…“

Тази фраза рядко води до положителни резултати. Хората, които започват своето изказване с предлога, че ще бъдат искрени, обикновено крият нещо.  Когато давате обратна връзка, старайте се да бъдете максимално честни, като разчитате на взаимното доверие между вас и вашия събеседник.

3. „Не се обиждайте, но…“

Тази фраза не трябва да бъде използване не само когато давате обратна връзка, но и в която и да било друга ситуация. Веднага щом кажете „не се обиждайте“, вашият събеседник разбира, че предстои да кажете нещо обидно.

3. „Трябва да направите…“

Колко пъти сте чували някой да ви казва, че „трябва да направите“ определено нещо, и сте си мислили, че досега сте щели да го направите, ако сте имали тази възможност и че няма да успеете да го направите, защото не разполагате с това, от което се нуждаете. Когато използвате тази фраза, вие умишлено или не давате оценка на представянето на вашия събеседник и налагате личното си мнение за това как трябва да бъдат направени нещата. Вместо това, дайте конкретна обратна връзка, като акцентирате върху нещата, които могат да бъдат подобрени, и позволите на вашия събеседник сам да стигне до нужните заключения и да реши какви действия трябва да предприеме.

Продължава на страница 2.

още по темата
още от Техники за успех