Тази идея не струва!

Тази идея не струва!

Тази идея не струва!

Колкото и да сте убедителни и харизматични, ако идеята ви за нов бизнес не е добра, то вие трудно ще намерите инвеститори. Това е чувствителна тема за предприемачите. Важно е обаче да не забравяме, че много компании, които днес се наричат „disruptors”, което, преведено на български означава - такива, които разбиват статуквото, не винаги са срещали одобрение още от самото начало. Идеите, които стоят зад Uber, Airbnb, Bitcoin и дори Amazon най-вероятно са били считани за ужасни от някои хора в миналото. Истината е, че предприемачите не искат да казват на колегите си, че техните идеи не струват. По тази причина единственият човек, който може да констатира това, е този, дал идеята. Ето няколко червени флага, на които трябва да обърнете внимание, преди да инвестирате времето и енергията си в дадено начинание:

Идеята ви е неоригинална и насочена към високо конкурентна ниша

Счетоводството е поле, в което един предприемач във Великобритания трудно може да успее. Според Националната статистическа служба на Обединеното кралство (ONS) към 2019 г. в страната е имало регистрирани 43 000 бизнеса, които работят в сектора, като броят им продължава да расте. От личния си опит в тази област знам колко много бизнеси се провалят още в най-ранните етапи на развитие, тъй като не предлагат нищо оригинално в тази и без това пренаситена ниша. Ако искате да навлезете на силно конкреунтен пазар, то не можете да си позволите да бъдете скучни и неоригинални.

Идеята ви изисква твърде много време за разработка

Ще ви дам пример с технологичния сектор. Както всички знаем, той е доминиран от няколко мощни конгломерата, сред които Facebook, Alphabet, Apple. На компанията на Марк Зукърбърг не й бе нужно много време, за да представи свои собствен аналог на социалната мрежа Clubhouse, в която може само да слушате или да говорите. Това се случва постоянно в света на технологиите. Instagram копира сторитата на Snapchat, които от своя страна бяха прекопирани от LinkedIn. За момента Spotify и TikTok запазват преднината си пред техните копия, но не е сигурно дали Clubhouse ще има същият успех. Когато Facebook и Twitter започнаха да копират Clubhouse, аудио социалната мрежа вече имаше 10 млн. потребители благодарение на някои популярни лица, които взеха участие в дискусии в платформата. Иначе казано, компанията успя бързо да разгърне потенциала си, избягвайки сценарии, при които идеята й се разработва по-бързо от друга фирма. Дали Clubhouse ще остане конкурентноспособен зависи от скоростта, с която компанията може да прави иновации и да добавя функции, с които да привлича нови потребители. Ако за разработването на вашата идея е нужно твърде много време, особено като става въпрос за динамичен сектор като този на технологиите, помислете дали си заслужава изобщо да се захващате с нея.

Идеята ви е скучна

Имате идея, която изглежда гениално, погледната на лист хартия, но в действителност не предизвиква емоционална реакция у вас. Това е може би най-ярко червеният флаг, който може да видите. Ако Стив Джобс ни е научил на нещо, то това е, че успехът на една компания зависи в огромна степен от визията на човека, който я ръководи. Важно е обаче да отбележим, че негативните отзиви могат да окажат пагубен ефект върху една иначе добра бизнес идея. Ако се колебаете, запазите идеята за себе си, докато не вземете окончателно решение дали искате да инвестирате време и енергия в нея. Чуждото мнение може да унищожи идеята още преди да сте я обмислили добре.

Минималните изисквания за добра бизнес идея

Бизнес идеите на хората са толкова разнообразни, колкото са различни креативните им виждания. Има обаче няколко неща, характерни за почти всички бизнес идеи, които се превръщат в успешни начинания:

  • Удовлетворете пазарна нужда или решете някакъв проблем
  • Работете по идея, която е сравнително лесна за финансиране
  • Бъдете конкурентоспособни
  • Бъдете сравнително бързи в изпълнението на идеята
  • Започнете работа по нещо, което намирате за интересно и вдъхновяващо

Една бизнес идея не трябва да е перфектна, за да бъде успешна. Достатъчно е тя да е логична и добре обмислена.

.....................

Шаиб Аслам за Entrepreneur.coм

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ