нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Как да се справим с всезнайкото в офиса

Снимка: Shutterstock

В почти всеки офис има човек, който смята, че знае всичко и че може да се справи по-добре от своите колеги с всяка задача. Той е "специалист" по всяка тема и може да даде експертно мнение както по годишния бюджет на компанията, така и за кучешката зъбна хигиена.

И така, какво може да направите, ако обичате работата си, но не можете да търпите и минута повече в компанията на този дразнител?

Тук на помощ идва емоционалната интелигентност, казва д-р Кристин М. Алън, психолог и вицепрезидент на базираната в Ню Йорк коучинг фирма Insight Business Works.

Макар че идеята просто да кажете на този човек, че греши и да го игнорирате, може изглежда примамливо, тя далеч не е най-добрият подход в тези случаи. От сайта Monster.com са потърсили мнението на няколко експерта по кариерното развитие за най-добрият начин да се справите с всезнайкото в офиса. Ето какво съветват те:

1. Проявете съчувствие

Колкото и да ви е трудно, трябва да държите неприязънта си към този човек под контрол. В момента, в който всезнайкото отвори уста, вие трябва да потиснете желанието си да извърнете очи и да се изсмеете на поредната глупост, която казва той. Вместо това, опитайте да намерите общ език.

„Когато се фокусираме върху нещата, с които сме съгласни, изслушването на всезнайкото става по-лесно. По този начин вие си давате шанс да изградите връзка на емоционално ниво с други човек“, казва д-р Лиз Селцър, президент и главен изпълнителен  директор на коучинг фримата Mentor Leadership Team.

Освен това, всезнайкото може да влезе в дефанзивен режим, ако има чувството, че хората отхвърлят старанията му да допринесе с нещо за работата на екипа.

„Имам страхотни идеи, но никой не ме взима на сериозно“, казва той по време на срещата на екипа, прекъсвайки свои колега по средата на неговата мисъл, за да се увери, че ще бъде чут“, дава пример Селцър. В този случаи отразяването на неговите идеи най-вероятно ще има положителен ефект върху отношенията между всезнайкото и неговите колеги. А и в крайна сметка, той наистина може да има страхотна идея.

2. Възползвайте се от силните му страни

Противно на това, което си мисли всеки всезнайко, той не знае всичко. Щом обаче е бил назначен на работа, той би трябвало да разполага с набор от качества и умения, които могат да бъдат от полза за вас и за компанията, казва Анджелина Дарисоу, основател на коучинг фирмата C-Suite Coach

. Насочете всезнайкото към един аспект на проекта, върху който работи(бюджет, контакти, продажби), за да може да фокусира цялото си внимание върху него и да не се меси в работата на другите.   

3. Целете се към сътрудничество, а не съперничество

Когато знаете, че ще ви се наложи да работите с всезнайко, Алън съветва да подходите директно към проблема, като проведете разговор с него по отношение на съвместната ви работа.

„Посочете намерението си: „Бих искал да си сътрудничим по този проект и съм наясно с факта, че не винаги ще бъдем на едно мнение. Надявам се, че работата ни ще бъде отражение на нашите идеи, както на моите, така и на твоите“, казва Алън. „Понякога ще трябва да сте много директни. Може да кажете нещо от рода на „Джон, имаш много силни убеждения и аз ценя това, но се чувствам изолиран, когато ти постоянно настояваш, че си прав и отказваш да приемеш компромисно решение, което да удовлетвори и двама ни“, добавя тя.

Не си търсете причини да влизате в конфликт, защото това ще бъде изнервящо и за двама ви и няма да ви донесе никакви ползи.

„По време на съвместната среща на екипа, изложете вашите идеи и виждания, но не ги представяйте като опровержение на теориите на всезнайкото“, казва Алън. „Просто посочете какви са възможните решения на проблема според вас, без да превръщате това в съревнование с вашия колега“, добавя тя.

….. или не правете нито едно от тези неща

В крайна сметка никой не може да ви принуди да останете на работно място, в което ще ви се наложи да работите с човек, който просто ви влудява. Има едно перманентно решение – напуснете и намерете работа, в която има по-малко дразнители.

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех