Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Големите грешки при основаването на стартъп

Снимка: Shutterstock

Имате страхотна идея, кипите от ентусиазъм и сте почти сигурни, че хората ще се тълпят пред магазините, за да си купят вашия продукт или да получат достъп до предлаганата от вас услуга.

Важно е обаче да не забравяте, че по пътя към успехът ще срещнете не една и две неравности, било то под формата на яростна конкуренция или вътрешнофирмени конфликти.

За да ви помогнат да избегнете някои от тези препятствия от BusinessInsider са потърсили мнението на успешни предприемачи и експерти за най-големите грешки, които правят младите основатели на стартъпи и за начина, по който може да ги преодолеете. Ето и 8 от тях:

Те подценяват времето и средствата, които ще им трябват, за да вдигнат на крака стартъпа

„Мисля, че ние подценява колко време отнемат тези неща и колко пари може да ни струват“, казва Франсин Глик, основател на Water Journey. „Моят опит показва, че всъщност е нужно два пъти повече време и три пъти повече средства, отколкото предполагаме в началото“.

Преди да започнете бизнес, трябва да се уверите, че имате стабилна финансова основа. Не бързайте да напускате работа и използвайте свободното си време, за да работите по мечтания си проект.

Бавят се твърде дълго

„Не може да провеждате изследвания и да чертаете планове до безкрай. Идеята е да се позиционирате на пазара и да бъдете забелязани от останалите. Тогава по естествен път ще получите обратна връзка и нужната инерция, за да продължите напред“, казва Стефани Каплан-Люис, съосновател на  Her Campus. „Не е нужно всичко да е перфектно и да сте наясно с всеки малък детайл около работата, преди да дадете начало на вашия стартъп“, добавя тя.

Не се замислят за крайния резултат, който искат да постигнат

„Предприемачите често стартират бизнеса си с оптимизъм и ентусиазъм, мислейки, че са готови да направят всичко необходимо, за да успеят“, казва Майкъл Фелоус, основател на Broadway Lab.

„Отделянето на време за изграждането на кохерентна визия, мисия и ценности на компанията ще ви ви помогне да разберете по какво точно се различава вашия бизнес от всички останали в сектора и каква е уникалната услуга или продукт, който клиентите не могат да намерят другаде“, добавя той.

Поддържането на фокус върху голямата картина от първия ден на работа ще ви накара рано или късно да зададете трудните въпроси, от които зависи дали бизнесът ви ще бъде успешен.

Не проучват своите конкуренти

„Макар че може да звучи контрапродуктивно, за вас е добре да имате компетентна конкренция“, казва серийният предприемач Хедър Хъхман. „Не искате конкурентите ви да са толкова много, че пазарът да е пренаситен, но желателно те да са достатъчно, така че клиентите да са запознати с продуктите и услугите, които се предлагат в този сектор, и да не ви се налага да им обяснявате с какво точно се занимава вашата компания“, добавя тя.

Конкурентите валидират решението ви да навлезете в даден бизнес. Ако нямате такива, то е добре да се запитате дали проблемът, който се опитвате да решите, е достатъчно сериозен и широкоразпространен, за да си заслужава времето и средствата, които мислите да инвестирате.

Те се вкопчват твърде силно в идеите си

„Основателите на стартъпи много често са твърде влюбени в идеите си, за да могат да разберат дали и останалите ги възприемат със същия ентусиазъм“, казва Адам Мендлър, главен изпълнителен директор на Veloz Group.

Разбира се, вие трябва да вярвате в проекта си, ако искате той да има шанс да успее, но много предприемач са твърде емоционално обвързани със собствените си идеи, което ги кара да пренебрегват предупредителни сигнали, че продукта или услугата, която предлагат, не се харесват от клиентите.

Отказват да се развиват

„Важно е да разчитате пазара обективно“, казва Шама Хюбер, основател на Zen Media. „Не се страхувайте да насочите бизнеса си в друга посока, ако първоначалният ви план не върви по начина, по който сте очаквали“, добавя тя.

Дайте на пазара това, от което той се нуждае, вместо това, което самите вие искате да му наложите.

„Не забравяйте, че първоначално YouTube е трябвало да бъде сайт за запознанства. Не след дълго обаче създателите на платформата осъзнали, че хората не искат да използват видеоклипове за срещи, а просто да качват и споделят видеа с другите. Останалото е история“, казва тя.

Вярват, че трябва да наберат средства още от самото начало

Предприемачите много често мислят, че трябва да имат огромен финансов ресурс, преди да стартират своя бизнес. В крайна сметка е много по-добре да започнете работа в по-скромен мащаб и да се разраствате с времето.

„Винаги има начин да оправдаете бизнес в малък мащаб и с по-ниски разходи, било то някаква малка дигитална кампания, платформата за групово финансиране като Kikstarter, градски магазин  тн,“, казва Зак Зелнър, главен изпълнителен директор на PupSocks. „Докато не съберете поне 100 лоялни клиенти, които може да си набавите чрез т. нар. „маркетинг от уста на уста”, не сте готови да за растеж и за издигане на бизнеса на следващото ниво“, казва още той.

След като докажете, че за вашият продукт има търсене на пазара, инвеститорите ще започнат да обръщат внимание на вашата компания и осигуряването на средства ще стане значително по-лесно.

Харчат твърде много, твърде скоро

„Чувството, да разполагате с пълен екип от всеотдайни и талантливи служители на пълен работен ден е страхотно. Това ви кара да се чувствате като сериозен бизнесмен“, казва Джъстин Бийгъл, основател на Infographic World. „Един подобен екип обаче може да ви изяде главата, ако приходите на вашия стартъп не покриват разходи за него.“ , добавя той.

Познайте кой ще остане без заплата, ако паричният поток секне? Вие! За това е добре в началото да се задоволите с компактен екип, а понякога и с най-много 1-2 партньора, с които да реализирате вашата идея. Не назначавайте служители, ако не можете да ги поддържате.

още по темата
още от Техники за успех
13
Сряда
Ноември