Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

"Аз съм разтревожен!", "Аз съм развълнуван!"

170

Снимка: Shutterstock

Между тревожността и вълнението има тънка граница. Чисто физиологично двете чувства имат почти един и същ ефект. Усещането ви е добре познато: ускорен пулс, потни длани, завишена нервност. Това са все симптоми на възбуда на нервната система.

Независимо дали се подготвяте за романтична среща или за презентация пред вашите колеги, чувствата и усещанията, които изпитвате, са меко казано сходни. Разликата между вълнението и тревожността се уповава почти изцяло на нашата интерпретация на двете чувства. Ние свързваме вълнението с позитивни събития, докато тревожността е резултат на негативни емоции.

Най-лошото в случая е, че на работното място хроничното безпокойство може да се отрази крайно негативно върху ефективността и способността за концентрация. Като главен изпълнителен директор и основател на технологична компания от Силициевата долина мога да кажа, че тревожността е нещо от което страдат повече от моите колеги и служители. Това не би трябвало да е изненада за никой, като се има предвид работната култура, характерна за този район, при която стресът, високото натоварване и липсата на свободно време се приемат за символи на успех.

Когато сме разтревожени, нашият инстинкт е да търсим начини да се отървем от чувството на безпокойство. Изследванията обаче показват, че има по-добър начин за управление на тази емоция, който не изисква пълното ù потискане. Всичко започва с промяна на перспективата.

Тревожността - тихият убиец на кариерата

Важно е да се отбележи, че по своята същност тревожността не е негативно чувство. Проучване от преди близо 10 години на двама психолози от Харвард демонстрира, че умерените нива на стрес подобряват продуктивността на хората, а и на животните.

Когато обаче бъде прекосена определена граница, тревожността започва да оказва негативно влияние върху продуктивността, като например в моментите, когато се притеснявате от това да не се изложите до такава степен, че се парализирате. Ако това ви се е случвало трябва да знаете, че далеч не сте единствени. Всъщност, проучванията показват, че това се случва редовно на около една пета от хората по света.

Освен това, тревожността може да ви кара да отбягвате предизвикателства и рискови ситуации, което понякога е полезно, но в други случаи вреди на професионалното ви развитие и растежа на вашата кариера. Що се отнася до физическото здраве, хроничната тревожност е свързвана с сърдечни заболявания, дихателни проблеми и стомашни разстройства.

Промяна на начина на мислене

Самият аз съм добре запознат с чувството на тревожност. Макар че съм яростен защитник на добрия баланс между работата и личния живот и честите почивки, като директор на компания аз редовно работя под високо напрежение и постоянен стрес. В същото време, аз се старая да не позволявам на негативните емоции да влияят на работата ми и още повече на моя екип. По тази причина започнах да търся начини да контролирам тази тревожност, без обаче да се разделям напълно с нея и да губя добрият и мотивационен и енергизиращ ефект.

Моето решение на тази дилема може да се сведе най-просто до трансформирането на безпокойството във „вълнение“ . Въпреки че това може да изглежда като малка и незначителна промяна, изследванията показват, че промяната на начина, по който гледаме на изпитваните от нас емоции, може да окаже значително влияние върху нашата увереност и цялостно представяне.

В проучване от 2014 г. професорът от Харвард Алисън Ууд Брукс разглежда различните начини, по който хората се справят със „сценичната треска“. Докато повечето хора опитвали да се успокоят преди „да излязат на сцената“, Бруукс открила, че онези, които са променили перспективата си и са започнали да гледат на тревожността като на вълнение са били по-уверени и ентусиазирани, което в крайна сметка им е помогнало да се представят по-добре.

Участниците в проучването е трябвало да изпълнят хитовата песен на„Джърни“(Journey) - Don’t Stop Believing. Преди да го направят те са били накарани да изрекат на глас една от следните фрази: „Аз съм разтревожен“, „ Аз съм развълнуван“ или нито една от двете. Използвайки компютърен софтуер, анализиращ височината, силата и тона на звука, Бруукс установява, че „развълнуваните“ участници са се справили значително по-добре със задачата въпреки техните притеснения и нерви.  

По-късно тя обяснява, че начинът, по който говорим и мислим за чувствата си ни помага да конструираме емоциите, които изпитваме всъщност.

Изправени срещу вашата тревожност

В живота на предприемачите, който е изпълнен със започване на нови бизнес начинания, поемане на големи рискове и често попадане в стресови ситуации, тревожността може да истински двигател на успеха. За това вместо да опитвате да се отървете от нея, просто я преобразувайте в нещо по-позитивно. Тревожността е силна емоция, но вашите думи и мисли са още по-влиятелни.

............................

Айтекин Танк, основател на JotForm за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Техники за успех
16
Понеделник
Септември