Колонката на Ричард Брансън: Един е ключът към успеха в бизнеса

Колонката на Ричард Брансън: Един е ключът към успеха в бизнеса

Колонката на Ричард Брансън: Един е ключът към успеха в бизнеса

Въпрос: Какво бихте посъветвали онези, които се колебаят да приемат фирмена култура, която поставя хората на първо място, защото се страхуват от липсата на незабавни финансови печалби?

– Лори Макгийй

Отговор: Лори, това е един чудесен въпрос, който много получавам от много бизнес лидери. Винаги отговарям на този въпрос по един и същи начин – ключът към успеха в бизнеса са хората, хората и пак хората. Всеки, който се интересува от започване на бизнес, трябва да знае, че ако се грижи добре за своите служители и клиенти, финансовите печалби ще дойдат с времето.

Една здрава и щастлива работна сила е също така и мотивирана работна сила. Мотивираните служители, които имат ясно определена цел, не само че се справят отлично със задачите си, но и постоянно правят нововъведения, които преначертават границите на възможното.

Хората не са ресурс, те са носител на промяна. Когато компанията, за която работят, им помага да достигнат пълния си потенциал, добрите резултати не закъсняват. Ако третирате служителите си като с големи хора, те ще се държат по този начин и ще вземат решения, които са от полза за бизнеса ви.

Във Virgin знаем това от опита в бизнеса, който сме натрупали от 1970 година насам. Ние насърчаваме служителите си да мислят и действат свободно и креативно. Още повече, ние искаме от тях да бъдат себе си, за да позволят на своята личност да заблести. Вдъхновени от духа на нашите служители, във Virgin имахме късмета да започнем бизнес в различни краища на целия свят – от Лондон до австралийската пустош и от Дубай до бреговете на Южна Африка.

Много лидери остават изненадани, когато има кажа, че Virgin не поставя клиента на първо място. Приоритет номер едно за нас са нашите служители, на второ място са клиентите ни и на трето акционерите в компанията. Формулата е много проста – щастливите служителите правят клиентите щастливи, а щастливите клиенти правят щастливи акционерите.

Компаниите, които не се грижат за здравето и благосъстоянието на своите служители рискуват да изгубят своите клиенти заради ниско качество на предлаганите услуги. Един нещастен служител е достатъчен, за да развали добрите впечатления на множество клиенти.

Ако се нуждаете от още убеждаване, за да започнете да инвестирате повече в персонала си, препоръчвам да хвърлите едно око на кампанията на B Team – „100% Human at Work“. Проектът B Team, на която съм съучередител и председател, представлява нестопанска инициатива, която успя да събере на едно място някои от най-успешните лидери в света на бизнеса, за да създаде по-добри и ефективни начини за правене на бизнес както за хората, така и за планетата.  

Целта на кампанията е да създаде компании, които не гледат на служителите си като на ресурси, а като човешки същества. За да постигнем това, ние изградихме общност от повече от 150 глобални компании, които споделят нашите виждания и страст за включване на нови иновативни практики в работния процес, които са насочени към хората.

Офисът ни в Лондон е чудесен пример за такова работно място. Екипът на Virgin Management се радва на една спокойна, но същевременно с това вълнуваща работна атмосфера. Там няма установен дрескод и е приет гъвкав график на работното време и неограничен отпуск.

Въвеждането на политиката за неограничен отпуск през 2014 година разтърси света на бизнеса. Мненията за нея бяха противоречиви. Някой застанаха категорично срещу политиката, докато други не можеха да разберат, как ще бъде приложена.

Противоречива или не, ние спазихме обещанията си, вярвайки, че гъвкавите условия на работа водят до добро представяне. Във Virgin избягваме обичайните подходи, защото вярваме, че възможността за избор помага на хората да вземат правилните решения.

Това е една от причините, поради която успяваме да привлечем толкова талантливи хора. Много по-лесно е да привлечете най-компетентните служители, когато бизнесът ви е открит и гъвкав. Когато принуждавате хората да се държат по строго определен начин, вие изтривате тяхната уникалност и ограничавате потенциала им.

Достъпът до гъвкави условия на работа насърчава служителите на Virgin да намерят по-добър баланс между личния и професионалния си живот, в резултат на което те са по-щастливи и по–продуктивни. Гъвкавото работно време може да не е подходящо за всяка индустрия, организация или човек, но при нас нещата просто се получиха. Ако позволите на хората си да вземат самостоятелни решения, те ще ви възнаградят със своята лоялност и отдаденост.

Лори, в твой най-добър интерес е да се фокусираш единствено върху увеличаването на печалбите и доходността. Организациите, които поставят хората на първо място, печелят не само във финансово отношение. Резултатите може да не са незабавни, но те ще устоят на времето и ще донесат по-големи печалби в дългосрочен план.

Отне ни 50 години, за да превърнем Virgin в бранда и бизнеса, който познавате днес. Иска ми се да имам възможността да видя до къде ще успеем да стигнем през следващия половин век. Къде и да сме, знам, че докато продължаваме да поставяме хората си на първо място, бизнесът ни винаги ще процъфтява.

Всеки читател на „МениджърНюз“ може да задава своите въпроси към Ричард Брансън на имейл: Richard.Branson@nytimes.com. Сътрудниците на световно известния предприемач съветват да посочвате името си, страната, имейл-адреса и сайта където четете колонката.

© 2017 Ричард Брансън (Разпространява се от The New York Times Syndicate)

СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ПРАВАТА THE NEW YORK TIMES SYNDICATE ПРЕДУПРЕЖДАВАТ, ЧЕ НИКАКВА ЧАСТ ОТ КОЛОНКИТЕ НА РИЧАРД БРАНСЪН НЕ МОЖЕ ДА СЕ ИЗПОЛЗВА, КОПИРА И ПРЕРАЗКАЗВА без тяхното изрично писмено съгласие. Текстовете на Ричард Брансън в България се регулират по принципите на авторското право.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ