IT решенията трябва да водят до конкретни бизнес резултати

IT решенията трябва да водят до конкретни бизнес резултати

IT решенията трябва да водят до конкретни бизнес резултати

Виждаме Scalefocus като дългосрочен иновативен технологичен партньор на нашите клиенти със силен елемент на бизнес консултантска дейност, казва  изпълнителният  директор на най-голямата  българска IT компания  Пламен Цеков

- Kаква промяна предизвика в бизнес модела на Scalefocus пандемията?

- В края на 2019 г. отчетохме ръст от 63,8% и станахме най-голямата българска IT компания. Отворихме дългосрочна инвестиция в съседна Северна Македония и започнахме 2020 г. с план за същия ръст (над 50%). И през първото тримесечие го осъществихме въпреки изолацията. След това обаче усетихме кризата и доста проекти, които бяха в ход, сега са замразени или отложени. Затова ревизирахме плановете си и в момента минималната цел е да запазим резултата от 2019 г., и да отбележим, макар и малък ръст.

Съществената промяна на бизнес модела ни заради COVID-19 е, че осъзнахме нуждата бързо да се трансформираме от компания за услуги и проекти в компания за повторяеми бизнес решения. В сегашната обстановка нашите клиенти имат осезаема нужда от решения, които да носят по-бързо практичен резултат и иновации по отношение на оперативната дейност. Ние отдавна разработваме няколко такива успешно и сега просто този процес се ускорява.

Може ли да дадете примери за такива разработки?

- Такъв тип решение е SoFit – интегрирана иновативна система за рехабилитация на хора в домашни условия. Посредством хардуер (гривна) и софтуер за следене на движенията лекарите могат да общуват с пациентите в изцяло онлайн среда, постигайки същите добри резултати. Гривната позволява на лекаря да следи дали пациентът изпълнява правилно предписаните физически упражнения и да дава насоки за подобрение.

Друг пример е софтуерно решение в сферата на онлайн търговията – динамична цялостна платформа, която издържа на пикови натоварвания и е лесно скалируема. Решението вече се използва в няколко големи компании в Северна Америка, както и в България.

Как ще изглежда в края на кризата IT секторът у нас и къде в него ще се позиционирате вие?  

- България се справи добре със здравната част от кризата и това определено е предимство за устойчивостта и показва адаптивността на цялата икономика. Радвам се, че няколко компании за много кратко време успяхме да обединим усилия и да създадем единния COVID-19 регистър, част от който е и приложението, което ние разработихме – ViruSafe. Бързата адаптация постави българския IT сектор във водеща позиция на Балканите и ние вярваме, че това е генералната посока за нас. Страната ни е място с добър технологичен талант и може дългосрочно да сме в подем при услугите с висока добавена стойност, но на държавно ниво трябва да се внимава за условията за инвестиции и конкурентоспособност в региона.

Виждаме Scalefocus като дългосрочен иновативен технологичен партньор на нашите клиенти, но със силен елемент на бизнес консултантска и трансформационна дейност. На база на международния ни опит в проекти в най-различни сфери до момента имаме много натрупано ноу-хау за технологична иновация и множество cross-industry бизнес решения. Това все повече ни поставя в позицията на активен партньор при идентифицирането на възможности за ускорена иновативна дигитална трансформация, която да води до конкретни бизнес резултати за нашите клиенти.

Високата скорост на дигитализация и масовото въвеждане на технологични иновации до какви промени във вътрешната организация на фирмите ще доведат?

- Все повече електронни процеси, автоматизация, т.нар. Robotic Process Automation, подкрепен с AI/MachineLearning подходи за вземане на решения или за изпълнения на процеси. Всичко това ще се случи, но има и необходими предпоставки. Самите бизнеси трябва да започнат да инвестират и събират и все повече данни (data driven), съответно да повишат нивото на киберсигурност. В противен случай дигитализацията ще е само привидна и с нисък икономически ефект.  Друг основен риск е да заложиш на неправилните партньори, които не предлагат необходимата гъвкавост и добавена стойност.

Как компаниите без опит да изберат най-подходящия за тях технологичен партньор в дигиталната трансформация, за която говорите?

- Важно е партньорите да са с правилната големина, да имат релевантен опит и креативна енергия. Само по този начин те ще получат помощник в бизнес иновациите. Необходимо е и
изграждане на доверие, за да може дигиталната трансформация да е постоянен и креативен, съвместен процес в дългосрочен план.

Какъв ще е офисът на близкото бъдеще и от какво ще зависят високата ефективност и удовлетвореността на екипа, който ще работи в него?

- Офисът все по-малко ще е мястото, където се извършва творческата работа. Той ще се използва за лични и официални срещи и нетуъркинг, ще бъде по-скоро дом на корпоративната идентичност. Определено работа от вкъщи или работа отвсякъде ще бъде много по-популярен модел, но ще даде и повече възможности на компаниите да привличат таланти от много точки на света. Ние със сигурност вече няма да гледаме по същия начин на нашите офиси.

Автор: Венцислав Савов. Интервюто е публикувано в бр. 06 на списание „Мениджър“

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ