нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Какво кара човек да напусне работа, която харесва?

Снимка: Shutterstock

Загубата на добър служител сама по себе си е малка криза. От една страна са финансовите проблеми, свързани с намирането, обучението и наемането на нов работник, който да замени напусналия. От друга е несигурността, която новия служител носи със себе си, както и трудностите, пред които ще се изправи останалата част от персонала, докато новия им колега се приспособи към средата на работа.

Понякога зад представлява добре обмислено решение, което може да се дължи на фактори като: семейни причини, професионални несъвместимост с екипа или пък предложение за работа, което е твърде добро, за да бъде отказано. В тези случаи преходът е труден, но поне решението на служителя е разбираемо. Какво обаче може да кажем за онези случай, при които напускат хора, обичащи своята работа?

Ако искате да задържите най-талантливите си служители, трябва да сте наясно с причините, които могат да ги накарат да напуснат, дори ако харесват работата си.

Застой

Хората предпочитат да си представят кариера, която ги ограничава в една работна плоскост, или пък такава, при която всеки ден ходят на едно и също работно място, правейки едно и също нещо, в продължение на 20 или пък 40 години. Те искат имат чувството, че постоянно се движат напред, и да имат цели, към които да се стремят. Ако не им предложите възможност за развитие и професионален растеж, те ще ги потърсят на друго място.

Претоварване

Преумората е най-големият убиец на мотивацията. Именно най-способните и отдадени служители са тези, които често са подложени на най-голямо натоварване и напрежение, защото от тях се очаква най-много.  Ако не получават заслуженото признание и повишение, а отговорности и задачи им нарастват постоянно, те ще се почувства лъгани и използвани, а това ще срине продуктивността им и ще ги накара да започнат да търсят алтернативи.

Неясна визия и цели

Няма нищо по-разочароващо от работното място, което е изпълнено с идеи и големи мечти, но не разполага със стратегия и план за тяхното реализиране.  Кой талантлив човек би искал да инвестира време и енергия в нещо толкова неясно и несигурно?! Хората искат да знаят, че работят не просто за поредната заплата, а за създаването на нещо важно и по-голямо от самите тях.

Поставяне на печалбата на първо място

Когато една организация дава по-голям приоритет на своите приходите, отколкото на това да се грижи за служители си, най-талантливите от тях не губят много време преди да започнат да търсят ново работно място, където техните усилия ще бъдат оценени. В резултат на това един ден в компанията остават само работниците, които са твърде посредствени и апатични, за да намерят по-добра професионална реализация. Тока се създава характеризираща се със незадоволеност, ниска ангажираност и проблеми с дисциплината. Да, печалбата е изключително важна за всеки бизнес, но в крайна сметка в основата на успеха са хората и именно те трябва да бъдат първи приоритет за всяка фирма.

Липса на признание

Дори и най-безкористните имат нуждата да знаят, че тяхната работа се оценява. Когато не отдавате заслуженото на вашите служители вие не само ги демотивирате, но и пропускате най-лесния и ефективен начин да подобрите тяхната производителност. Дори и да не разполагате с бюджет за бонуси и повишения на заплатите, има много начини да покажете признателност, без да харчите огромни суми пари - едно просто „благодаря“ например не би ви струвало нищо.

Строга йерархия

Всяко работно място има нужда от лидерска структура. Спазването на строга йерархия обаче може да намали удовлетворението на служителите от тяхната работа. Ако най-добрите ви работници имат чувството, че от тях се очаква единствено да изпълняват възложените им задачи, без да споделят своите виждания и идеи и без да имат право на глас относно начина, по който те да бъдат изпълнени, нещата бързо ще се наклонят в посока търсене на нова работа.

Истината е, че много хора напускат работа заради проблеми с техния шеф, а не със самата работа или организация. Замислете се дали правите нещо, което може да накара най-добрите ви служители да потърсят професионална реализация другаде и предприемете необходимите действия, за да ги задържите.

……………………..

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, за Inc.com

още по темата
още от Управление