нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Оя Гюр: Пандемията даде на компаниите неограничен достъп до талантливи професионалнисти

Оя Гюр е Shared Services Transition Director в Центъра за споделени услуги на Кока-Кола Хеленик Ботълинг Къмпани в София. На тази ключова роля тя отговаря за оптимизирането на процесите, предлагането на максимално добри услуги за останалите дружества на компанията и на клиентите. Снимка: Личен архив

Оя Гюр, Shared Services Transition Director в Центъра за споделени услуги на Кока-Кола ХБК, базиран в София пред „Мениджър Нюз“ за възможностите след пандемията и бъдещето на споделените услуги.

- Как рефлектира covid-кризата върху дейността на Центъра за споделени услуги, който ръководите? Кой беше първият „спешен случай", за който трябваше да намерите решение? Или бяхте предварително подготвени с кризисен план за действие?

- Подготвени сме, имаме план за действие в подобни ситуации, който регулярно преглеждаме и подобряваме, но разбира се, ако трябва да съм честна, глобална пандемия не е била сред кризите, които сме очаквали. Първото, върху което трябваше да се фокусираме, беше техническото оборудване за работа от вкъщи – лаптопи, интернет връзка, монитори, принтери и т.н., техника, която осигурява възможността на всички колеги да продължат да работят пълноценно от домовете си. Само за две седмици успяхме да се справим с всички технически предизвикателства и да сме напълно функционални като организация. Работата ни продължи както обикновено през цялата година – с повече натовареност в определени сфери и по-малко в други. В тези случаи преструктурирахме екипите така, че да са максимално ефективни. От гледна точка на процеси преминахме към изцяло онлайн тренинги, одити, екипни срещи и т.н. Разбира се, много важна част от процеса на адаптация е да намерим начини да останем свързани като екип, като организация. Въведохме дигитални рутини, които ни позволяват да сме винаги на една страница по отношение на стратегическите ни приоритети и в същото време да се подкрепяме едни други и да споделяме преживяванията си в тази т. нар. „нова реалност“.

- Центърът за споделени услуги работи с всички 28 пазара на Кока-Кола ХБК. Кои са новите предизвикателства при работата с толкова много и различни пазари в условия на пандемия?

- Свикнали сме да работим с много и разнообразни пазари – от Швейцария до Нигерия и по време на пандемията това не се промени. Най-ключово беше да сме близо до всеки от тях и да се адаптираме към непрекъснато променящата се обстановка на ежедневна база. Например, Италия беше първият пазар, който въведе локдаун и основните ни ХоРеКа клиенти (хотели, ресторанти, кафенета) бяха затворени. Веднага въведохме специфични процеси за колегите в Италия и когато и в останалите държави се случи същото, беше по-лесно за нас да ги репликираме ефективно.

- Чувства ли се „умора“ от дистанционната работа сред екипа ви? Как поддържате ангажираността и професионалния тонус на толкова много служители?

- Работата изцяло от разстояние не е лесна за всички, така че веднага щом беше достатъчно безопасно отворихме офиса отново с всички необходими мерки за здраве и безопасност. От средата на май колегите могат да избират откъде да работят – вкъщи или в офиса, като следват всички предписания. Както споменах, въведохме много и различни начини, за да останем свързани. Аз например имам онлайн срещи с моя екип всяка сутрин или поне три пъти седмично. Това ни позволява да стартираме деня заедно, да се чуем и видим и да обсъдим приоритетите, за които се налага да вземем бързи решения. Провеждаме и виртуални срещи с всички почти 700 колеги – в първите седмици на ограничителните мерки на седмична база, а с течение на времето преминахме към месечни такива, на които споделяме информация и насоки по отношение на ограничителните мерки, но най-вече им даваме възможност да задават въпроси и да споделят тревогите си. Въведохме и чат платформа, в която всички могат да задават въпросите си по всяко време на денонощието по всички теми. На групово ниво Кока-Кола Хеленик въведе Програма за съдействие на служителите, за да подпомогне всички колеги по отношение на лични и професионални теми, които биха се отразили върху благосъстоянието и изпълнението на професионалните им задължения. Програмата се управлява от външен доставчик и включва консултация и препоръки за следващи действия за колегите или хората от най-близкото им семейно обкръжение.

- Появява ли се във вашия сектор като цяло и в организацията, която управлявате потребност от нови умения на работната сила или от прегрупиране на сегашните организационни структури заради продължителната неизвестност на шока с пандемията?

- От гледна точка на технически умения – не, извън това, че на всички ни се налага да подобряваме грамотността си в тази посока, за да направим дистанционната работа максимално ефективна. От друга страна, ключовите фактори са адаптивност и гъвкавост. Светът непрекъснато се променяше и без пандемия, но тя забърза драстично скоростта на промените и тези две качества са по-важни от всякога. Мисля, че все повече организации ще разчитат на технологиите и вече няма значение откъде човек върши работата си, докато я върши качествено и професионално. Затова вярвам  и че търсенето на услугите на центровете за споделени услуги ще става все по-голямо.

- Очаквате ли да се родят коренно нови и различни от всички познати досега бизнес модели като отговор на „новото нормално“?

- Мисля, че това вече се случва, особено в областта на технологиите. Всички вече се уверихме, че дистанционната работа е възможна и чудесна форма за изпълняване на професионалните ангажименти, а в много случаи дори подобрява продуктивността. Друга положителна тенденция и възможност, която тази предизвикателна година разкри пред компаниите, е много по-широкият избор от талантливи професионалисти, от които могат да избират, именно благодарение на дистанционната работа – хора от различни точка на света с различна експертиза могат да работят заедно. Занапред компанните нямат да имат ограничения по отношение на това.

- В края на миналата година Кока-Кола отбеляза 55 години от стъпването си в България с една много докосваща кампания, в която 55 вдъхновяващи личности разказаха свои истории, асоциирани от бранда само с 55 думи. Каква би била кратката версия на вашата история, само в 5 думи?

- Петте думи, който най-добре могат да обрисуват моята Кока-Кола история, са учене, възможности, разнообразие, растеж и забавление. Много се вълнувах, когато заех позицията си в България, опознах страната и хората в нея много. Всяка възможност за международна работа е страхотно преживяване, изпълнено с изненади, предизвикателства, уроци, нови неща и за хора като мен, които обичат промяната, това е чудесна възможност.

"Мениджър Нюз"

 

още от Управление