нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Слуховете за смъртта на офиса са силно преувеличени

Снимка: Shutterstock

Напоследък в интернет срещам доста публикации, в които се говори за смъртта на офиса, какъвто го познавахме доскоро. Пандемията от коронавирус предизвика мащабна промяна в начина, по който вършим работата си. Все повече хора започнаха да работят от вкъщи, използвайки приложения като Zoom, Slack и Microsoft Teams, за да поддържат комуникация със своите колеги. Въпреки че за много от нас тази промяна донесе със себе си по-дълго работно време, хората обичат контрола върху работния график, който им дава хоумофиса. Когато работим от разстояние пестим време и пари, които в противен случай отиват за пътуване до офиса, макар че работата от вкъщи води до размиване на границите между професионалния и личния живот. И двата подхода в работата имат плюсове и минуси.

Тук е момента да кажа, че според мен слуховете за смъртта на офиса са силно преувеличени по няколко причини, като всяка една от тях произхожда от човешката нужда за свързаност и социализация. Миналата пролет голям брой директори от Силициевата долина направиха публични изказвания, в които изразиха мнението, че вече не виждат нужда от събиранията на служители на едно работно място. „Работим толкова добре от вкъщи, че може никога да не се върнем в офиса.“

Те обаче не осъзнават, че причината да могат да преминат на 100-процентов режим на работа от вкъщи се крие в годините на изграждане на фирмена култура, която насърчава създаването на силни връзки между служителите.

Почти година след масовото напускане на офисите, започва да се наблюдава рязък спад на свързаността между работниците. Според проучване на Gallup, хората, която работят от вкъщи, са със 7% по-малко склонни да виждат връзката между собствената си работа и мисията на компанията. Гледането на шест лица на компютърен монитор е по-малко спонтанно и човешко, отколкото работата с хора във физическа, а не дигитална стая.

В отговор на това лидерите засилват усилията си за акцентиране върху човещината в ежедневната работа, поставяйки фокус върху моменти, в които служителите надминават очакванията, за да помогнат на своите клиенти, да подобрят даден продукт или да споделят нови идеи. Те напомнят постоянно на служителите си, че живеем в трудно време и че е важно да се грижат за себе си и за своите колеги.

В скорошно виртуално събитие, организирано то в. „Вашингтон пост“, професорът от  бизнес училището Уортън към Университета на Пенсилвания Адам Грант, коментира, че „работата във виртуалната сред носи ползи за производителността, но представлява голям риск за сътрудничеството и фирмената култура“. С бъдещето връщане на хората към офисите, има ли начин да максимизираме позите и да сведем до минимум рисковете, произтичащи от новите условия на работа.

Новото работно място ще бъде посветено на взаимодействието

Говорейки по време на същото събитие, д-р Сюзън Лунд, партньор в  McKinsey Global Institute, каза, че според нея основният акцент при връщането в офисите ще бъде върху взаимодействието. „Ще ходим в офиси, за да се срещаме с други хора, да водим брейнсторминг сесии и да мислим за иновативни решения. Офисите ще имат повече споделени пространства и екипни стаи, като може би ще има своеобразни телефонни кабинки за лични разговори“, коментира тя.

Архитекти, дизайнери и бизнес лидери предлагат най-различни модели за хибриден начин на работа, комбиниращи най-добрите аспекти от работата вкъщи с предимствата на сътрудничеството лице в лице. Ако има едно сигурно нещо, то е че няма да има липса на варианти. Въпросът е как да се възползваме от тази уникална възможност, която се случва веднъж в живота?

Преход към по-човешко работно място

Скорошно проучване на BCG относно работата от разстояние установява, че „служителите, които са доволни от нивото си на социална свързаност, са могат да поддържат по-добре висока продуктивност и дори да я повишават, когато става въпрос за съвместните задачи“. С други думи, добрата работа в екип изисква силни човешки връзки. Това е и ключът към преосмислянето на офиса.

Връщането в офиса може да вдъхне нов живот на фирмената култура

Всеки аспект на хибридния модел на работа може да помогне за укрепването на връзки между хората, превръщайки в едно цяло работата от офиса и от вкъщи, на пълен работен ден и на непълно работно време. За начало помислете за това как всеки един от следните фактори може да заздрави отношенията между служителите:

Физическо място: Променете дизайна на работните бюра, на споделените офиси и на конферентните зали. Включете служителите си в процеса на редизайн.

Технология: Създайте ново партньорство между мениджърите, служителите от отдел човешките ресурси и техническите екипи, за да могат новите технологии да бъдат използвани както в услуга на продуктивността, така и на самите хора.

Култура: Отпразнувайте чисто човешките качества, които помогнаха на всички ни да преминем през тези трудни времена. Да, добрите резултати трябва да бъдат отбелязвани, но сега е по-важно да говорим за нещата, които ни свързват – добротата, отдадеността, почтеността, устойчивостта, сътрудничеството, смелостта и дори любовта. Осигурете на всички хора в организацията нужните инструменти, за да могат да благодарността, която изпитват един към друг, и да издигнат фирмената култура до нова висота.

В момента има твърде много неизвестни, както в здравен, така и в икономически план, за да може да се каже с точност кога ще се върнем на работните си места, но ползите от човешките взаимоотношения, които могат да бъдат развити в пълния си спектър само на живо, са толкова дълбоки и значими, че завръщането в офисите под някаква нова и по-креативна форма, е неизбежно.

.................

Ерик Моузли за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев..

още по темата
още от Управление