Строго забранено - 6 неща, които не дължите на вашите шефове

Строго забранено - 6 неща, които не дължите на вашите шефове

Строго забранено - 6 неща, които не дължите на вашите шефове

Типичният работен ден е достатъчно дълъг сам по себе си, но забелязвате сигурно - новите технологии постоянно допринасят за неговото удължаване. Когато най-накрая се приберете вкъщи, след дълъг ден, прекаран в офиса, мобилният ви телефон веднага започва да звъни, а електронната ви поща се изпълва с имейли от хора, които очакват незабавен отговор.

Въпреки че повечето хора твърдят, че прекъсват напълно връзката си с работата, веднага щом се приберат у дома, едно ново изследване рисува една по-различна картина. Скорошно проучване на Американска психологична асоциация установи, че над 50% от работещите проверяват служебния си имейл преди или след работно времето, през уикендите и дори когато са болни. И това не е всичко, цели 44% от работещите проверяват служебната си поща дори когато са в отпуска.

Изследване на университета в Северен Илиноис, което бе публикувано миналото лято, показва колко вреден всъщсност е този навик. Проучването разкрива, че все по-често срещаното изискване в бизнеса, според което човек трябва да отговаря на запитвания, свързани с работата, било то чрез разговор по телефона или съобщение на пощата, дори след края на работния ден, води до хроничен стрес, който не позволява на работещите да си починат и да се откъснат от работата. Този стрес влияе ужасно на психическото и физическото здраве на човек и увеличава риска от сърдечни заболявания, депресия и наднормено тегло.

В крайна сметка, ако искаме да бъдем здрави и продуктивни в работата, трябва да установим ясни граници между нашия личен и професионален живот.

Отговарянето на имейли и обаждания след работното време не е единственото нещо, което трябва да влезе в тези граници. Трябва ясно да разграничите това, до което има достъп вашия шеф, от това, което принадлежи само и единствено на вас. Ето няколко неща, които не дължите на шефа си:

1. Вашето здраве

Трудно е да се постави някаква ясна граница между здравето и работата, защото негативното влияние на работното натоварване се натрупва постепенно. Ежедневния стрес, липсата на пълноценен сън и физическа активност бавно, но сигурно, създават предпоставки за здравословни проблеми. Преди да сте го сте го осъзнали ще започнете да се оплаквате от болки в гърба и проблеми с очите.

Ключът към превенцията на тези проблеми е в създаването на здравословна рутина. Помислете от какво имате нужда, за да подобрите здравето си - разходки по време на обедната почивка, пълен релакс през уикендите, използване на дните за отпуска. Създайте план, който да ви помогне да възстановите силите си след тежките работни дни, и се придържайте към него.  

2. Вашето семейство

Лесно е да попаднете в професионалния капан, който ви кара да поставите работата на първо място и семейството на второ. Много от нас го правят, защото гледат на работата като на средство за подсигуряване на нуждите на семейството. На всички ни се е случвало да си казваме нещо от сорта на „Трябва да печеля повече пари, за да могат децата ми да получат добро образование“. Въпреки че в своята основа тези мисли са за доброто на нашето семейство, в действителност те само му вредят.  Когато сте на смъртния си одър няма да си спомните колко пари сте изкарали за вашата половинка в живота и за вашите деца и внуци. Ще помните всички моменти, които са ви карали да се чувствате горд и щастлив. Не се лишавайте от тези спомени в името на парите.

3. Вашия здрав разум

Въпреки че поначало всички ние имаме различно количество „здрав разум“, ние не дължим нито една капка от него на нашия работодател. Всяка работа, която ви отнема дори частица от него, не си заслужава. Психическото ви здраве и стабилност не е нещо, което шефът ви може да следи, така че вие ще трябва сами да го контролирате и да си наложите граници. Когато сте си свършили работата за деня, или дори за седмицата, а вашият не спира да ви занимава с допълнителни задачи, то най-доброто нещо, което може да направите, е да кажете „не“ на следващото му предложение и да прекарате малко време с вашите приятели и хобита. По този начин ще си гарантирате, че когато се върнете отново на работа ще го направите възстановени и с нови сили, които да ви направят отново продуктивен. Разбира се, това не означава, че не можете да работите извънредно, но не се страхувайте да откажете на шефа си, когато имате нужда от малко далеч от офиса. 4. Вашата идентичност

Макар че работа неизменно се превръща във важна част от вашата идентичност, нещата стават опасни, когато цялата ви личност се основава на вашата работа. Нещата са отишли прекалено далеч, ако когато се замислите за важните неща във вашия живот, работа е единственото нещо, което ви едва на ум. Изграждането на хобита и интереси извън офиса не свързано за забавление. Това ви помага да облекчите стреса от работата, да растете като личност и да избегнете бърнаута.

5. Вашите контакти

Дължите на шефа си вашите най-добри усилия и способности в работата, но със сигурност не му дължите контактите, които сте натрупали през годините. Професионалните контакти, които сте изградили в кариерата си, са продукт на вашият упорит труд и усилия. Ако искате можете да ги споделите с компанията, но в крайна сметка те принадлежат единствено на вас.

6. Вашата почтеност

Когато жертвате почтеността си в името на постигането на някакъв резултат в работата вие доброволно се подлагате на огромни нива на стрес. Щом усетите, че вашите действия не отговарят на ценностите и принципите, в които вярвате, значи е настъпил момента, в който да кажете на шефа си, че не желаете да правите нещата по неговия начин. Ако това е проблем за шефът ви, то може би е дошло времето да се разделите.

Успехът и удовлетворението в живота зависят до голяма степен от способността ви да поставяте граници, които не трябва да бъдат прекрачвани, било то в професионален или личен план. Когато се научите как поставяте тези прегради, всичко ще си дойде на място.

............................................

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ