Ефективното делегиране в няколко стъпки

Ефективното делегиране в няколко стъпки

Ефективното делегиране в няколко стъпки

Предприемачите са склонни да опитват да правят всичко сами, особено когато става въпрос за започването на нов бизнес. Все пак това са визионери, които не искат техните идеи да бъдат компрометирани от хора, които не ги разбират напълно. Ако обаче искате да държите нещата под контрол, правилния подход не е да правите всичко сами, а да се научите да делегирате ефективно.

Ето няколко стъпки за подобряване на уменията ви за делегиране:

Опознайте екипа си

Ако имате нов екип, не подхождайте към работата с вашите служители като слон в стъкларски магазин. Опознайте членовете на екипа, разберете какъв е стила им на работа и предпочитания начин на комуникация. Поставете се на тяхното място, преди да поискате те да се поставят на вашето.

Споделете визията си

Бъдете ясни в представянето на вашата визия за развитие и мисията, на която ще се посвети вашата компания. Ако служителите ви разбират посоката, в която трябва да вървят и целите, които трябва да бъдат постигнати, те ще започнат да мислят за това с какво могат да допринесат за общия ви успех.

Търсете помощ

В делегирането няма място за комплекси и игрички. Търсенето на помощ не е знак за слабост, а точно обратното. Ако покажете на служителите си, че не сте безгрешни и че не разполагате с всички отговори, те ще знаят, че цените техните идеи и виждания и че сте готови да се консултирате с тях, когато сте изправени пред проблем. В крайна сметка това ще  накара членовете на вашия екип да се чувстват уважавани и ценени, докато вие ще получите помощта, от която имате нужда.

Давайте обратна връзка

Ако не можете да давате обратна връзка, която да бъде от полза за вашите служители, то делегирането ще се превърне в изключително предизвикателен процес. Важно е да давате конкретни пример за нещата, са които те са се справили добре, и какво точно тяхно действие е било от ключово значение за успеха. Ако нещата не са протекли по план, то трябва да обясните подобни грешки могат да бъдат избегнати в бъдеще.

Насърчавайте споделянето на идеи

Може да изградите култура,  в която всеки участва в разрешаването на проблемите, като бъдете лесно достъпни и отворени за диалог. Ако не искате служителите ви да идват при вас с проблеми, които да трябва да решавате, искайте от тях да ви дават решения и идеи. Така те ще се почувстват овластени да планират действия, преди да ви търсят за окончателно одобрение.

Бъдете конкретни и питайте „защо“ преди „как“

Хората не са роботи – те трябва да знаят защо от тях се иска да изпълняват дадена задача и как това ще допринесе за успеха на компанията. Едва след като са наясно с ползите от работата си хората могат да се отдадат напълно на задачата. Когато давате инструкции за нейното изпълнение, започнете отзад напред – с желания краен резултат. Очертайте ясно линиите на отчетност и отговорност. Бъдете особено ясни в сроковете и етапите на работа. След изпълнението на задачата, направете анализ на постигнатите резултатите, за да можете да дадете добра обратна връзка.

Фокусирайте се върху силните страни на вашите служители

Опознаването на членовете на вашия екип ще ви помогне да изградите взаимно доверие и уважение с тях. Това е единствения начин да разберете кои хора биха могли да се справят със задачи, които искате да делегирате, и за кои те ще бъдат твърде голямо предизвикателство. Важно е да знаете силните и слабите страни на вашите подчинени, за да подбирате правилно задачите, които делегирате.

Опознайте по-добре себе си

Като предприемач е важно да знаете какво въздействие имате върху другите. Това ще подобри способността ви да делегирате ефективно и умението ви да слушате ефективно. Слушането всъщност е едно от най-полезните умения, които може да култивирате. То валидира служителя, който говори с вас, и го кара да се чувства чут. Питайте вашите  служители за техните проблеми, нужди и желания (обратната връзка не е еднопосочна улица) и им помагайте с каквото можете.

Като предприемач вашата основна роля е да ръководите екипа, с който градите заедно вашия бизнес. Човек не може да прави всичко сам, така че опознаването на вашия екип и делегирането могат да ви спасят от прегарянето и да ви помогнат да постигнете успех по-бързо.

.............

Сам Уорнър за Entrepreneur.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ