Надцененият чар

Надцененият чар

Надцененият чар

Бизнес сайтовете са пълни с материали, които съдържат съвети за това как човек може да стане по-харизматичен и с разкази за влиянието, което харизматичните лидери оказват върху другите. В основата на тези публикации е идеята, че харизмата е ценен инструмент за напредък в бизнеса и живота и че трябва да направите всичко по силите си, за да се сдобиете с нея.

Много експерти обаче са на мнение, че това не е точно така. Харизмата, според тях, в повечето случаи представлява прикрит нарцисизъм, който макар да заслепява в краткосрочен план, обикновено има катастрофален завършек както за компаниите, така и за хората, в дългосрочен план.

Харизмата е надценена

Какво точно представлява харизмата? С най-прости думи тя може да бъде определена като чар, който може да накара другите да ви се възхищават и доверяват. Проблемът идва от факта, че нещата, които хората намират за очарователни, могат да бъдат подвеждащи. Ние лесно биваме заслепени от демонстрациите на самочувствие и увереност. Хората, които твърдят, че имат всички отговори, обикновено са тези, които получават ръководни позиции.

Тенденцията да следваме силните може да е била полезна, когато сме живели на малки групи, сгушени около огньове и изплашени до смърт от големи хищници с остри зъби. В настоящия сложен и непредсказуем свят твърденията, идващи от хора, претендиращи за универсални познания, са по-често признак на надменност, отколкото знак, че този човек може да защити последователите си от опасни животни.

В един бързо променящ се свят за лидерите е по-важно да могат да бъдат скромни – да разбират, че не знаят всичко, да приемат чуждите идеи и да признават грешките си. Харизмата може да бъде пречка за тези процеси. Това е и причината редица прочувания да показват, че харизматичните лидери носят със себе си повече рискове от провал и от попадане под ударите на съдебната система, като същевременно с това спомагат по-малко за изграждането на почтеност и сплотеност в екипите, които ръководят.

„Не ми говорете за харизма. В действителност много от хората, считани за харизматични, са огромни нарциси с преувеличено чувство за важност“, казва професора от INSEAD Манфред Ф.Р. Кетс де Врис.

Професорът по бизнес психология в Университетския колеж в Лондон Томас Чаморо-Премусик коментира пред Харвард Бизнес Ревю, че „тези, които отговарят за оценката на лидерския потенциал на хората, често бъркат увереността с компетенност“. Професорът по мениджмънт от Станфордския университет Чарлз О'Райли пък казва в проучване за „грандиозния нарцисизъм“, че „харизматичните хора са по-екстровертни и по-опасни.“ „Всички данни показват, че те достигат до по-високи позиции в компаниите“, коментира той.

Мога да продължа с цитатите, но мисля, че разбирате какво искам да кажа. Истина е, че харизмата често се възнаграждава с повишения и бонуси. Тъжната действителност обаче е, че така наречената харизма в повечето случаи не е нищо друго освен самоувереност, граничеща с арогантност, и пренебрежение към останалите, което в крайна сметка вреди на цялата компания. Ако това е „харизмата“, то заслужава ли си да се стремите към нейното придобиване?

Към какво да се стремите, вместо харизма

Ако сте отговорили с „не“ на поставения по-горе въпрос, то трябва да помислите за върху няколко други въпроса. Първо, ако харизмата не си заслужава, каква е по-добрата й алтернатива? Редица прочувания – от сферата на социалния живот на тийнейджърите до тези на кариерите на успешните актьори, показват, че поставянето на фокус върху това да служите на другите и да правите живота им по-добър създава един по-траен и не толкова разрушителен вид очарование и сила.

За предприемачите, които са в позицията да повишат някой на лидерска позиция, може би по-важният въпрос е как да оценят лидерския потенциал на човек, без да бъдат заблудени от неговата харизма или от липсата на такава. За целта предприемачите трябва да се фокусират повече не върху думите на съответния кандидат, а върху реалните резултати, които е постигнал, и върху мнението на работилите се него.

...............................

Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ