нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Спасителни мерки срещу бърнаут

Снимка: Shutterstock

Независимо дали става въпрос за развитието на професионалната ви кариера или за завършването на вашето образование, най-вероятно е имало моменти, в които сте ставали жертва на прегаряне. Може би сте изгубили вашата мотивация или стреса и напрежението от всичките задачи, с които сте се нагърбили, ви е оставил в не особено добро физическо и психическо състояние.

Проучване на Gallup, в което са участвали служители от различни сектори от общо 155 страни, е установило, че само 15% от служителите се чувстват ангажирани със своята работа.

Питате се какво общо има това с прегарянето? Ако служителите не се чувстват ангажирани с работата си, когато разполагат с нужните ресурси и съображения, за да изградят здравословен баланс между професионалния и личния си живот, има голяма вероятност те да прегорят до такава степен, че изобщо да не могат повече да вършат същата работа.

Повечето експерти в сферата определят прегарянето като умора, чувство на неудовлетвореност или апатия, които се дължат на продължителен стрес, претоварване или интензивна активност. Според Националната медицинска библиотека на САЩ, прегарянето и клиничната депресия имат сходни симптоми.

Като знам колко опасно всъщност може да бъде прегарянето, реших да съставя списък с няколко стратегии, които могат да помогнат за неговата превенция.

1. Следвайте строг график за почивки

Големият английски писател Чарлз Дикенс е следвал стриктни навици в своето писане. Той е започвал работа в 9 сутринта и е писал до 14 часа, след което се е разхождал 3 часа в английската провинция или по улиците на Лондон. Дикенс е казвал, че това му е помагало да разкаже своите истории и да визуализира сцените, които е искал да пресъздаде.

Направете списък с две до четири приоритетни задачи, които трябва да изпълните през деня, и фокусирайте цялото си внимание върху тях. След всеки 90 минути на усърдна работа си взимайте кратка почивка. Важно е да не се чувствате вина за това, че си почивате. Не е нужно да прекарвате 3 часа в разходка по улиците, но не пренебрегвайте почивката и презареждането - те са изключително важни стъпки в създаването на здравословен баланс между работата и живота.

2. Обърнете повече внимание на реакциите на тялото и ума

Това, което чувствате и начина, по който реагира вашето тяло, могат да ви покажат,  че в работата ви има нещо, което ви притеснява и ви кара да се чувствате неудобно. Първоначално може да пренебрегнете проблема и да го отпишете просто като стрес, но това само ще го влоши.

Позволете си да се фокусирате върху това, което се случвас вашето тяло, и ще може да се върнете в правилния път. Аз лично си записвам устни бележки на телефона, които ми помагат да се концентрирам върху приоритетите си. Всяка сутрин говоря за нещата, които се случват в моя живот. Когато за първи път започнах да го правя, осъзнах колко често използвам фразата „не мога“ и как това се отразява на моето психическо и дори физическо състояние. Тези ежедневни бележки ми помогнаха да правя по-добри решения и да разбера себе си по-добре.

още от Управление