нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Когато най-добрият си тръгне

Снимка: Shutterstock

Около година и половина след началото на пандемията от COVID-19 работниците изглеждат търсят нещо ново. Много често това е нова работа. Според доклад на Achievers Workforce Institute от месец февруари повече от половината (52%) от служителите в САЩ и Канада планират да потърсят нова работа през 2021 г. Този резултат е с 35% по-висок в сравнение с 2020 г., макар че в първите месеци на годината повечето хора се интересуваха най-вече от това да запазят работата си. През последните няколко обаче броят на хората, които търсят нови работни места нарасна толкова рязко, че някои експерти определиха периода като  „Голямото напускане“. Какво обаче може да направите, когато напускащият е един от най-ценните кадри, с които разполагате? Тогава нещата наистина стават сложни, казва Рич Рейнеке, съуправляващ партньор на консултантската фирма Fahrenheit Advisors. „В началото може да бъде много емоционално. На моменти сте ядосани, а в други се страхувате“, добавя той. Действията, които ще предприемете след този момент, могат да имат сериозни последици за вашия бизнес. Ето няколко стъпки за постигането на най-добрия възможен резултат:

Поеми глътка въздух

Когато Лариса Салвадор, собственик на адвокатска кантора Salvador Law, която се занимава имиграционни въпроси, разбира, че нейният най-доверен адвокат ще напусне кантората, за да отиде да работи в приют за домашно насилие, тя е съкрушена. „Напълно разчитах на нея… Вземахме много решения заедно, дори относно начина, по който управлявам фирмата си“, казва Салвадор. Тя обаче казва, че бързо е осъзнала, че служителката й се насочва към работа, която ще бъде по-удовлетворяваща за нея. Това й е помогнало да разбере решението на нейната служителка и да постави нещата в перспектива.

„Обикновено не е добра идея да реагирате на момента“, коментира Рейнеке. Вместо това той съветва да отложите дискусията за по-късен етап. Според него първото нещо, което трябва да направите, след като чуете новината, е да си дадете време да я осмислите и анализирате. „Не опитвайте да разрешите ситуацията още при първоначалния разговор. Насрочете втора среща, която да се състои, след като е отминало малко време и сте стабилизирали емоциите си“, казва той. Колкото повече разчитате на даден човек, толкова по-разочаровани и притеснени ще бъдете от едно подобно решение, така че е добре да изчистите мислите си, преди да проведете финалния разговор, съветва Рейнеке.

Внесете ред

Докато обмисляте следващите стъпки, които трябва да предприемете, обърнете внимание на най-непосредствените нужди, породени от напускането на най-добрия ви служител. Започнете със създаването на лист с въпроси, които се нуждаят от отговор, и ключови задачи, които трябва да бъдат пренасочени към други хора. „ Върху какво работеше последно? Какви са ключовите задачи, които трябва да бъдат поети? С кои служители си партнира? С кои клиенти работи?“ – това са част от въпросите, които трябва да бъдат зададени, за да може да улесните периода на преход, след като служителя напусне.

Попитайте защо

Когато се срещнете отново с вашия служител, било то за обсъждане на неговото решение или за интервю при напускане, попитайте каква е причината за напускането, казва Пол Френч от Intrinsic Search. Използвайте тази възможност, за да разберете дали има неща, които може да подобрите в културата на вашата компания и дали причините, накарали служителят ви да вземе това решение са нещо, което може да бъде отстранен.

Най-важното обаче е да не приемате тази обратна връзка лично, казва той. „Не забравяйте, че служителят не е задължен да ви каже защо напуска и къде отива. Не го притискайте за отговори и не опитвайте да го накарате да се чувства виновен за вашата професионална раздяла. Така само ще влошите отношенията си и ще изгорите мостове“, казва Френч.

Помислете за контраоферта

Контраофертите може да са изкушаващи, но те не винаги са добра идея, казва Бренда Неквейтъл, известна като „HR дамата“ и водеща на подкаста „Best Practices in Human Resources“. Според нея мениджърът лесно може да надцени нуждата, която има от даден служител, и да започне да се пазари за неговото оставане. „Преди да го направите, опитайте да разберете причината за напускането. Дали ситуацията е под контрола на служителя или се дължи на нещо, което извън неговите ръце“, казва тя.

Вашият служител може да напуска по лични причини – може неговият партньор да е получил работа в друг град или пък да е намерил място, което му позволява да прекарва повече време с близките си. Възможно е обаче и причината за неговото решение да е проблем, което вие можете да разрешите. В този случай дискутирайте какво може да се направи. Именно в тези ситуации контраофертата може да бъде ефективна. Неквейтъл обаче казва, че в повечето случаи служителят вече е взел окончателно решение, преди да говори с ръководителят си за напускане. За това е важно да сте подготвени за възможността опитите ви да го убедите да остане да завършат без резултат.

Кажете на вашия екип

„Ако не постигнете споразумение, направете следващата стъпка и незабавно информирайте екипа си - не чакайте решението да се разпространи като слух“, казва Френч. Когато самите вие съобщите новината ще получите възможността да успокоите другите членове на екипа и да ги поканите да кандидатстват за свободното място.

Потърсете възможност

Докато мислите как да замените напускащият служител, отделете малко време за анализ на това от какво наистина се нуждае вашата компания. Може би сега ви се открива възможност да назначите на работа човек, който разполага с нужните умения, за да помогне на компанията ви да се разрасне, казва Рейнеке. Славадор е добър пример за това. Тя все още работи по замяната на „дясната си ръка“, като е делегирала задачи към други членове на своя екип докато търси възможно най-добрия човек за освободената позиция.

Не губете връзка

Рейнеке казва, че е добра идея, с малки изключения, да запазите добри отношения с напускащия служител и да оставите вратата отворена за потенциално негово завръщане. „Винаги трябва да поддържате връзка с хората, тъй като така създавате мрежа от таланти“, казва той.

Френч отвежда нещата една крачка по-напред, „Покажете на екипа си, че този човек все още е ценен и че сте поели ангажимента да се държите добре с него. Помислете за организирането на някакво прощално парти, на което да отпразнувате приноса на служителя и да му пожелаете успех в бъдещото му начинание“, съветва той.

…………………………………….

Гуен Морън, съавтор на The Complete Idiot's Guide to Business Plans, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление