Правилата за продуктивност на Илон Мъск

Правилата за продуктивност на Илон Мъск

Правилата за продуктивност на Илон Мъск

Независимо дали го харесвате или го ненавиждате, не може да отречете, че Илон Мъск има страхотна година. Една акция на Tesla се търгува за над 1400 долара, след като през март цената й бе 360 долара. Пазарната капитализация на Tesla е по-голяма от тази на Toyota, въпреки че през 2019 г. японският автомобилостроител е продал повече от 10 млн. коли, а Tesla – само 368 хил.

За всички е ясно, че инвеститорите вярват в бъдещето на Tesla и в способността на Мъск да ръководи компанията, колкото и нетрадиционен на моменти да е подходът му в това отношение. Вземете за пример правилата на Мъск за поддържането на висока продуктивност. През 2018 г. той изпраща на служителите си в Tesla съобщение, което съдържа няколко препоръки по този въпрос:

1. Спрете да организирате големи срещи

„Големите срещи са пагубни за всяка компания, като нещата се влошават с времето. Моля ви да се отървете от големите срещи, осен в случаите, когато сте сигурни, че те са от полза за цялата аудитория. В тези случаи се постарайте срещите да са максимално кратки“, пише Мъск.

Всяка среща, която не генерира приходи или не спестява разходи, било то под формата на вземането на важни решения или създаването на конкретен план за действие, е загуба на пари.

2. Спрете да организирате чести срещи

„Забравете и за честите срещи, освен ако не става въпрос за някакъв изключително спешен въпрос. Честотата на срещите трябва да бъде ограничена в момента, когато този въпрос бъде разрешен“, казва шефът на Tesla в съобщението до служителите си.

По думите основната тема на нито една среща не трябва да включва думите „информация“, „обзор“ или „дискусия“. За него срещи трябва да се свикват само когато става въпрос за пускането на пазара на нов продукт, за някакъв редизайн, въвеждане на някаква технология, или взимане на решение, което зависи от по-голяма група от хора.

3. Спрете да използвате акроними

„По принцип, всяко нещо, което трябва да бъде обяснявано, пречи на комуникацията. Не искаме хората да трябва да наизустяват цели речници, само за да могат да работят в Tesla”, пише Мъск.

Макар че акронимите представляват съкращения, целящи да съкратят времето за комуникация, те всъщност могат да го удължат, когато човек не е запознат с тях.

Всеки, които не знае какво всъщност означава даден акроним или жаргон има два избора: Да си замълчи или да поиска разяснение, като по този начин рискува да изглежда некомпетентен или неподготвен. Първият подход е контрапродуктивен, а вторият е неприятен.

Комуникацията трябва да бъде кратка, ясна и конкретна, особено когато включва хора от различни отдели. Всички трябва да разбират за какво точно става въпрос, за да могат да допринесат към дискусията със собствените си идеи и виждания. (продължава на следващата страница)4. Спрете да спазвате комуникационната йерархия

„Комуникацията трябва да върви по възможно най-краткия път, за да бъде свършена работата навреме, а не по пътя на йерархията. Всеки мениджър, който опитва да налага строго йерархичен модел, ще трябва скоро да си търси нова работа“, предупреждава Мъск.

Това е съвет, който звучи добре на теория, но е труден за прилагане на практика. Повечето мениджъри изпитват неистова нужда да знаят какво точно се случва в компанията и какъв напредък е постигнат по делегираните от тях задачи. Само най-уверените лидери нямат проблем с това бъдат подминавани при вземането на решения.

Това означава, че ако искате да създадете система на директна комуникация, което ще рече – когато служител забележи някакъв проблем, той да се свърже първо не с шефа си, а с човека, който може да го разреши най-бързо; то трябва да се уверите, че разполагате с мениджъри, които нямат проблем с това подчинените им да имат повече свобода на действие.

5. Спрете да ограничавате комуникацията между различните отдели

„Един от основните източници на проблеми в компанията е лошата комуникация между отделите. За да бъде разрешен този проблем, комуникацията трябва да тече свободно на всички нива в компанията“, казва Мъск.

„За да се свърши нещо, което изисква сътрудничество между отдели, един работник трябва да говори със своя мениджър, който пък отива при директора на отдела, който от своя страна се среща с директора на другия отдел, който привиква в офиса си друг мениджър, който дава задача на конкретен служител, който да свърши работата. Така се случват глупави неща. Трябва да е ОК хората да могат да говорят директно помежду си, за да се случват добри неща“, добавя Мъск.

6. Спрете да следвате глупави правила  

„Като цяло, здравият разум трябва да бъде вашия основен водач. Ако следването на „фирмено правило“ изглежда нелепо в определена ситуация, то правилото трябва да бъде игнорирано и променено“, пише Мъск.

...................

Джеф Хейдън, автор на „TransForm: Dramatically Improve Your Career, Business, Relationships, and Life ... One Simple Step at a Time“, за Inc.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ