нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Правилата за продуктивност на Илон Мъск

Снимка: Guliver / Getty images

Независимо дали го харесвате или го ненавиждате, не може да отречете, че Илон Мъск има страхотна година. Една акция на Tesla се търгува за над 1400 долара, след като през март цената й бе 360 долара. Пазарната капитализация на Tesla е по-голяма от тази на Toyota, въпреки че през 2019 г. японският автомобилостроител е продал повече от 10 млн. коли, а Tesla – само 368 хил.

За всички е ясно, че инвеститорите вярват в бъдещето на Tesla и в способността на Мъск да ръководи компанията, колкото и нетрадиционен на моменти да е подходът му в това отношение. Вземете за пример правилата на Мъск за поддържането на висока продуктивност. През 2018 г. той изпраща на служителите си в Tesla съобщение, което съдържа няколко препоръки по този въпрос:

1. Спрете да организирате големи срещи

„Големите срещи са пагубни за всяка компания, като нещата се влошават с времето. Моля ви да се отървете от големите срещи, осен в случаите, когато сте сигурни, че те са от полза за цялата аудитория. В тези случаи се постарайте срещите да са максимално кратки“, пише Мъск.

Всяка среща, която не генерира приходи или не спестява разходи, било то под формата на вземането на важни решения или създаването на конкретен план за действие, е загуба на пари.

2. Спрете да организирате чести срещи

„Забравете и за честите срещи, освен ако не става въпрос за някакъв изключително спешен въпрос. Честотата на срещите трябва да бъде ограничена в момента, когато този въпрос бъде разрешен“, казва шефът на Tesla в съобщението до служителите си.

По думите основната тема на нито една среща не трябва да включва думите „информация“, „обзор“ или „дискусия“. За него срещи трябва да се свикват само когато става въпрос за пускането на пазара на нов продукт, за някакъв редизайн, въвеждане на някаква технология, или взимане на решение, което зависи от по-голяма група от хора.

3. Спрете да използвате акроними

„По принцип, всяко нещо, което трябва да бъде обяснявано, пречи на комуникацията. Не искаме хората да трябва да наизустяват цели речници, само за да могат да работят в Tesla”, пише Мъск.

Макар че акронимите представляват съкращения, целящи да съкратят времето за комуникация, те всъщност могат да го удължат, когато човек не е запознат с тях.

Всеки, които не знае какво всъщност означава даден акроним или жаргон има два избора: Да си замълчи или да поиска разяснение, като по този начин рискува да изглежда некомпетентен или неподготвен. Първият подход е контрапродуктивен, а вторият е неприятен.

Комуникацията трябва да бъде кратка, ясна и конкретна, особено когато включва хора от различни отдели. Всички трябва да разбират за какво точно става въпрос, за да могат да допринесат към дискусията със собствените си идеи и виждания. (продължава на следващата страница)

още по темата
още от Управление