нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Правилото на 20-те процента

Снимка: Shutterstock

Защо толкова много професионалисти напускат работа точно сега? Ако кажете, че последните 18 месеца на стрес и напрежение, свързани с пандемията от коронавирус, са предизвикали пълен барнаут сред много хора, няма да сгрешите.

Ако обаче се замислите за професионалния си живот и за този на хората около вас преди някой дори да беше чувал за COVID-19 вероятно ще си припомните, че много от нас още тогава страдаха от хроничен стрес. Без вируса, който направи невъзможни много от нещата, които ни носят щастие и удоволствие, ние просто разполагахме с повече начини да пренасочим вниманието си от натрупалото се у нас напрежение. Иначе казано, кризата с хроничния стрес предшества тази с коронавируса и за решаването й в дългосрочен план ще бъде нужно нещо повече от смяна на работното място или осигуряване на повече свободно време за разпускане (макар че в много случаи тези мерки са напълно необходими).

Това, от което всъщност имаме нужда, е да преразгледаме нашата връзка с работата. Кал Нюпорт, който е професор по компютърни науки в университета Джорджтаун, има съвет за постигането на тази цел. Наскоро в своя блог Нюпорт обясни как неговото „правило на 20-те процента“ би могло да достигне до корените на проблемите ни с хроничния стрес.

Как да изкорените хроничния стрес

Макар че пандемията внесе редица допълнителни затруднения и препятствия, Нюпорт търси първоизточника на нашия стрес не във вируса, а в начина, по който управляваме работното си натоварване.

„Много служители отделят около 20% повече време за работа, отколкото е реално по силите им. Това е естествен резултат от създалата се ситуация, при която хората са оставени да саморегулират натоварването си. Днес дори най-подредените сред нас изпитват трудности с  организирането на работното си време, затрупани от задачи, имейли, предложения, телефонни разговори и и недай си боже Zoom срещи. Нормалната реакция, към която прибягват повечето хора, е да започват да казват „не“ на всеки и всичко, когато се чувстват претоварени, тъй като този отказ дава временно психологическо прикритие, което да ни спаси от безкрайния поток от ангажименти“, казва Нюпорт.

Според него обаче този подход към професионалното натоварване е неустойчив и не предлага дългосрочно решение на проблема. Той не предотвратява натрупването на стреса и води до това, което Нюпорт нарича „най-лошата възможна конфигурация“. По думите му антитодът за това претоварване  е „правилото на 20-те процента“, при което вместо да работите 20% над силите си трябва да се стремите да поддържате натоварване от 20% под това, което бихте могли да понесете.

„Ако имате сравнително автономна работа от предприемачески тип, това би означавало да казвате „не“ на повече неща в ежедневието си, както и да сте по-склонни да приключвате работа по-рано през деня и да отделяте повече време за почивки. Добре е понякога да си давате повече време за обяд или пък за следобедна книга“, съветва той.

Непостижима мечта

Прилагането на това правило може да ви звучи като кариерно самоубийство, но Нюпорт подозира, че една подобна промяна не би оказала съществено влияние върху професионалния успех на повечето хора.

„В каква степен би ви навредило това в професионален план? Колкото по-навътре навлизам в материята на продуктивността, толкова по-убеден ставам в това, че отговорът е „не много“. Ако подхождате отговорно към ангажиментите си, давате приоритет на важните неща и сте достатъчно подредени, за да не изпускате крайни срокове, вероятно ще продължите да изпълнявате ролята си достатъчно добре, дори ако и отделяте по-малко време и енергия“, казва той.

Нюпорт далеч не е единственият, който казва, че оставянето на едни 20% незаето време във вашия график всъщност може да ви направи по-продуктивни. Най-различни експерти в трудовата сфера твърдят, че оставянето на празнота в ежедневния график дава на хората повече енергия и им позволява да бъдат гъвкави, когато им се налага да се справят с непредвидени обстоятелства. В резултат на това те постигат повече като работейки по-малко.

Истината е, че за съжаление правилото на 20-те процента не може винаги да бъде приложено във всяка професия. Ако сте лекар в разгара на нова вълна от COVID-19, няма как да съкратите работното си време. Много стартиращи компании също са подложени на голямо напрежение, което изисква героични усилия от техните създатели. За много други хора обаче разрешаването на проблема с хроничния стрес може да бъде толкова просто, колкото изграждането на график, който съдържа 20% по-малко работа.

……………

Джесика Стилман за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление