нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Продуктивността не е всичко

Снимка: Shutterstock

Наскоро един мой колега ми разказа история за негов бивш шеф, който е получил инфаркт няколко дни преди презентация на проект пред важен клиент. Комбинацията от лошо здраве, висок стрес и поредица от нещастни събития е довела до неговия колапс. Проектът, по който е работил, е бил недофинансиран, твърде амбициозен и свързан с крайно взискателен клиент, който не приема „не“ за отговор. Въпреки всички здравословни проблеми, мениджърът е поискал конферентен разговор с клиента, докато е бил в болница за възстановяване.

Когато бях консултант по мениджмънт, голяма част от живота ми се въртеше около думата „производителност“, като ситуацията не бе по-различна за моите колеги и клиенти. След дълги години на консултации и работа с повече от 100 компании, един ден осъзнах, че всички ние всъщност плащаме прекалено висока цена в преследването на максималната продуктивност – нашето здраве, щастие и човечност. Ето няколко причини, които правят прекомерното фокусиране върху продуктивността – непродуктивно.

Границите на продуктивността

Продуктивността по своята същност е резултат от комбинацията между конкретна цел и визията за нейното изпълнение. Човек не може да бъде продуктивен, ако не разполага с тези две неща. Напълно безсмислено е да се гледа на производителността като на самоцел. Това е като да опитвате да бъдете добър съпруг или съпруга, когато всъщност не обичате половинката си.

За съжаление, много организации поставят прекомерен фокус върху „производителността“, защото не са открили автентична и вдъхновяваща визия, която да описва по най-добър начин ценностите и целите на компанията. Много по-лесно е да се концентрирате върху покриването на конкретни норми и резултати, вместо визията на компанията, която изглежда абстрактна и неизмерима.

Компаниите инвестират хиляди и милиони долари за „оптимизиране“, „стандартизиране“ и „структуриране“ на работния процес с надеждата, че това ще ги направи по-продуктивни. В краткосрочен план намаляването на разходите, балансираните инвестиции и съкращаването на нерентабилни отдели в компанията са стратегии, които определено могат да бъдат полезни, но в крайна сметка те не могат да заменят ясната визия и ефективния бизнес план.

Когато работата няма смисъл

В работата ми като консултант съм ставал свидетел на безброй случаи, в които хората не знаят каква всъщност е крайната цел на проекта, върху който работят. В съзнанието им е не съществува реална връзка между работата, която вършат, и техния принос за реализирането на визията на компанията.

Всъщност, много често чувам изказвания от рода на: „Шефът каза, че целта на този проект е да се постигне X, но аз имам чувството, че всъщност не правим нищо“ или „Целта на проекта е X, но това беше казано и за предходната задача, след която голяма група хора бяха уволнени, а други преместени в различен отдел“. Любимото ми е: „Не знам каква точно е целта на проекта, щях да питам вас, защото вие вероятно знаете по-добре“.

В резултат на тази липса на ангажираност и неразбиране на целите и визията на компанията хората си изграждат негативни навици и започват да се държат пасивно-агресивно, което води до голяма загуба на време и както можете да се сетите – на продуктивност. Всички тези хора, работеха здраво и до-късно, но в крайна сметка не бяха особено производителни, защото не знаеха какво означават постигнатите от тях резултати.

Служителите обикновено не намират мотивация в цели, които помагат на компанията да стане по-голяма, по-успешна и по-властна. Хората намират смисъл в работата, когато тя отговаря на въпроси като: „Каква е нашата човешка кауза?“, „Как визията на компанията ще направи света едно по-добро място?“, „Как нашите продукти ще направят живота на клиентите ни по-добър?“ и „Защо правя всичко това? Отговаря ли работата ми на моите ценности и виждания?“

Aко се фокусираме върху това да намерим смисъл в работата си, всичко останало ще дойде само, включително и продуктивността.

Какво губят компаниите, когато се фокусират само върху производителността

Думите имат значение. Когато казваме „как може да направим служителите си по-продуктивни“ или „как може да измъкнем максимума от нашите хора“, ние мислим за това какво може да извлечем за себе си(компанията) от едно друго човешко същество. Измерваме стойността на хората с това колко ефективно изпълняват възложените им задачи, като забравяме напълно за креативността, идеите, съпричастността, ученето и изграждането на чисточовешки отношения, които са от ключово значение не само за успеха в работата, но и извън нея.

Следващият път, когато се питате какво може да направите, за да служителите ви „по-продуктивни“, направете крачка назад и помислете какво правите самите вие, за да ги мотивирате и вдъхновите.

........................

Рут Као Бар за FastCompany.com

още по темата
още от Управление