Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите

Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите

Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите

  Защо Apple сменя името си

Пример: Apple Inc.

Apple променя наименованието си Apple Computers на Apple Inc. през 2007 г. Този ход отразява фундаменталната смяна на приоритетите на компанията: от култовите компютри Mac към принципно нови технологични устройства като iPod и iPhone, които и до ден днешен си остават едни от най-печелившите продукти на компанията. Трансформация, направена навреме, винаги води до нови и още по-големи успехи.

Основен извод: понякога е невъзможно да надделееш над конкуренцията, без да се промениш из основи.

Как Lululemon запазва репутацията си на култова компания

Пример: мениджмънт, култура и растеж чрез промени.

В средата на 2008 г. управлението на компанията преминава от нейния основател, канадският предприемач Денис Уилсън в ръцете на новия президент Кристин Дей. Уилсън сподел публично опасенията си, че традициите и ценностите на фирмата за спортно облекло, наложила се като култова сред богатата класа са под заплаха във връзка с новото ръководство. В същото време Дей, която идва след един изключително успешен в професионален план период в Starbucks, където управлява азиатскотихоокеанската дейност на веригата, наследява редица проблеми, в това число лоши финансови резултати и лоша комуникация между подразделенията на компанията. Дей въвежда практиката всеки, абсолютно всеки от мениджмънта и административните отдели, включително и тя самата да изкарват по една смяна в магазин на компанията, където да обслужват клиенти, включително като им вземат мерки за корекции на избрани от тях екипи. Също така Дей успява да убеди основателя на компанията Уилсън да изкара курс по управление в Харвард и Станфорд, за да разбере необходимостта от промени. За 4 години, откакто Дей се присъединява към Lululemon Athletica стойността на компанията се увеличава от 350 млн долара до 10,59 млрд долара.

 Основен извод: вместо враждуване трябва да се намери възможност за обединяване на основателите на компанията.

Как Cisco отново става конкурентоспособна

Пример: Cisco Systems — развитие на човешкия капитал.

Cisco се развива прекалено бързо в периода на hi-tech -балона, изкупувайки за кратко 70 фирми и увеличавайки два пъти числеността на сътрудниците на корпорацията. Но когато балонът се спука, Cisco бе принудена да смени стратегията си за развитие и вместо бърз растеж, да се заеме с отглеждане на собствени таланти. За най-перспективните си специалисти компанията създава университета Cisco. Само за три години, ситуацията в корпорацията се променя радикално, което й позволява отново да стане лидер на пазара.

 Основен извод: отгледаните в компанията таланти могат да се окажат от решаващо значение в трудни времена.

Как в. "USA Today" отново става печеливш

Пример: развитие на нова стратегия

Когато тиражите на вестника започват да се сриват, президентът на USA Today Том Кюърли решава да интегрира различни подразделения на компанията, в това число сайтове, тв канали и печатни издания и на тази база да използва ефективно съдържанието на новините. Голяма част от мениджърите в екипа му се противопоставят на замислената нова стратегия. В крайна сметка се стига до там, че Кюърли е принуден да замени петима от общо седемте високопоставени мениджъри в екипа си. А вестникът се връща към печалби.

Основен извод: понякога старите лидери не са в състояние да ръководят успешно компанията в нови условия.

Как Dreyer преживява катастрофа

Пример: верига за кафе и сладолед Dreyer

Много проблеми, струпали се наведнъж, сред които повишаване на цените на суровините, спад в продажбите и т.н. принуждават компанията да извърши преструктуриране. При стартирането й висшия мениджмънт се среща лично с всеки служител, обсъжда с него предстоящия план на действие и се вслушва внимателно в мненията и съветите от редовия състав. Демонстрираната стратегия на доверие, откритост и вяра във всеки един служител помага на компанията за две години да се изправи на крака и отново да стане печеливша.

 Основен извод: не се опитвайте да заблуждавате сътрудниците си.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ