Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите (2)

Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите (2)

Популярни казуси, които се преподават в бизнес школите (2)

Как Microsoft реши да се конкурира с Google

Пример: търсачката на Microsoft

10 години след създаването си Google успява да стане лидер сред интернет търсачките. А Microsoft изпада на трета позиция, като отстъпва дори пред Yahoo! Но компанията се мобилизира и решава кардинално да промени ситуацията като създаде през 2009 г. търсачката Bing! . Кой знае, някой ден този проект може да се превърне в сериозно предизвикателство за лидера на пазара.

Основен извод: няма чудодейни рецепти за успех, най-доброто решение е да се мобилизира цялата компания и всички нейни ресурси.

Как Ryanair изпревари мощни конкуренти

Пример: Ryanair в борба за небето на Европа

През 1986 г. братя Райън обявяват създаването на нова компания, която не се страхува да се изпречи пред гиганти в индустрията като British Airways и Aer Lingus по маршрута Лондон — Дъблин. Предлагайки билети на рекордно ниски цени, Ryanair успява да привлече пасажери, които преди това пътували само с влак или воден транспорт. Днес компанията е сред утвърдените в европейския пазар на нискотарифните превози.

Основен извод: ограничените ресурси не са повод да се откажеш от целите и амбициите си.

Етичните казуси и тълкуването им по света

Пример: Merck Sharp & Dohme Argentina, Inc.

На новия президент на аржентинската дъщерна компания на Merck била поставена задачата да я модернизира и в същото време да я направи по-професионална. Но не след дълго той бил изправен пред морална дилема: един от кандидатите за престижно място в стажантската програма на компанията се оказал син на високопоставен чиновник в здравното министерство на Аржентина. На висшия мениджър му било дадено ясно да разбере, че ако студентът получи работата, то лекарствата на Merck ще влязат в държавните поръчки, което безусловно ще доведе до ръст във финансовите резултати. Така бизнес лидерът бил изправен пред сериозен конфликт между желанието му да реформира компанията по правилата и реалността на правене на бизнес в развиваща се страна.

Основен извод: не винаги е лесно решенията да се определят от етиката

 Защо Cirque du Soleil решава да се откаже от комфорта

Пример: новата сграда на Cirque du Soleil води до... ново партньорство

Cirque du Soleil имал изгодни партньорски взаимоотношения с с казино MGM Mirage. Казиното направило значителни инвестиции в сграда, построена специално за уникалните представления на цирка. Но откриващите се възможности в Азия и Близкия Изток принудили президента на трупата Даниел Ламар да започне преговори за нови партньорски отношения.

Основен извод: не винаги е лесно решенията да се определят от етиката

Защо Airborne Express губи конкурентна битка

Пример: Airborne Express

Airborne Express, неголям конкурент на FedEx и UPS, успява да постигне значителни резултати. За успехите й допринесла продължителна стачка на служители на UPS, от която Airborne Express се възползвала умело. Новата компания решила да се профилира в предлагането на услуги на ниски цени само в големи градове. Стратегията проработила, но за кратко и в крайна сметка компанията била погълната от DHL.

Основен извод: тясната специализация може да осигури предимство, но само за кратко време.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ