Politico: Пресъхналите реки в Европа излагат на риск икономиката на континента

Politico: Пресъхналите реки в Европа излагат на риск икономиката на континента

Politico: Пресъхналите реки в Европа излагат на риск икономиката на континента

Реките в Европа пресъхват, което вещае проблеми не само за индустриите, които разчитат на тях за превоз на товари, но и за амбициите на ЕС в областта на борбата с климатичните промени, пише сп. Politico. Като част от стремежа си да намали транспортните емисии с 90 % до средата на века, Европейският съюз(ЕС) иска да прехвърли повече товари от пътищата към своята 37 000-километрова мрежа от вътрешни водни пътища.

Това ще става все по-трудно, ако нивото на водата в основните реки и канали на блока продължи да спада или стане по-непредсказуемо в резултат на въздействието на изменението на климата, като например сушата.

По-рано тази година ниските нива на водите ограничиха корабоплаването по Рейн, един от най-важните водни пътища в Европа, като предизвикаха сериозни смущения, за които икономистите предупредиха, че ще забавят икономическото възстановяване на Германия. Подобни проблеми измъчваха сектора на корабоплаването през 2018 г. и отново през миналата година, когато големи спадове в нивата на водата принудиха компаниите да прехвърлят товари извън реките - логистично сложен и скъп ход, който засегна икономиката. 

През последните пет-шест години Рейн и притоците му се характеризират с "постоянно ниски нива на водата" през лятото в резултат на "екстремни промени, особено по отношение на валежите", предизвикани от изменението на климата, казва Роберт Егелинг, управляващ директор на изследователски и образователен център, управляван от природозащитната група NABU в Бинген ам Рейн, Германия.

Той очаква в бъдеще да се повтори същото, като обяснява, че ниските валежи и топенето на алпийските ледници означават, че Рейн вероятно ще има "по-дълги фази на ниско ниво на водата".

Това вероятно ще причини главоболия на всички - от фермерите, които разчитат на реките за напояване на полетата си, до атомните електроцентрали, които използват речната вода за охлаждане. 

Освен това има опасност да се нарушат плановете на Брюксел за "използване на неизползвания потенциал" на водните пътища на блока за намаляване на емисиите на CO2 от транспорта.

Ако водите в основните европейски реки не се възстановят до достатъчни нива в рамките на "разумен срок, тогава трябва да се откажем от тези водни пътища", предупреди Шандор Немети, изследовател от катедрата по опазване на околната среда в Университета в Гьотеборг. 

В ЕС вътрешното корабоплаване е съсредоточено в държави в близост до Рейн или Дунав като Румъния, България и Нидерландия - където през 2021 г. баржите са представлявали почти 42% от холандския вътрешен товарен транспорт.

Брюксел има за цел да увеличи транспорта по вътрешните водни пътища с една четвърт до 2030 г. и с 50 % до 2050 г. Но според Евростат действителният резултат е 10-процентен спад през 2022 г. спрямо нивата от 2021 г.

Кулата за мишки в Бинген стои в почти пресъхналата река Рейн през лятото на 2022 г. В презентация, изготвена за главния орган, който управлява корабоплаването по Рейн, се предупреждава за "по-дълги периоди на екстремно засушаване и по-екстремни събития".

Това хвърля сянка върху вътрешните водни пътища, които дават възможност за транспорт, който е сравнително екологичен, ефективен и макар и по-бавен, обикновено е предвидим, казва Годфрид Смит, генерален секретар на Европейския съвет на спедиторите.

 "Редица наши членове се запитаха дали сме в безопасност, ако  се съсредоточим върху вътрешното корабоплаване?," Газа още Готфрид Смит.

Според него ниските водни равнища означават, че корабите могат да превозват по-малко товари, което води до проблеми със складирането и недоволни клиенти, а също и до изостряне на проблемите със задръстванията в пристанищата. Компаниите, които са резервирали корабен капацитет, не могат лесно да се прехвърлят към железопътния транспорт в кратки срокове.

Експертите предупреждават, че смущенията са предвестник на още по-големи проблеми, които предстоят, а неотдавнашните валежи донесоха само временно облекчение.

Нарушенията в движението по вътрешните водни пътища на блока "значително възпрепятстват" усилията за "привличане на повече обеми товари от автомобилния транспорт", заяви говорителят на Комисията Адалберт Янц.

Според Готфрид Смит няма лесни решения. Той посочи интервенциите за създаване на водни запаси, разширяването на реките, подобряването на инфраструктурата и продължаващата работа за намаляване на газенето на корабите, но предупреди, че малките корабособственици може да имат проблеми с финансирането на нови кораби.

Тъй като очакванията към сектора са "доста високи", ЕС трябва да "направи възможното да ги изпълни", каза Смит.

С понижаването на нивото на водата усилията на блока за прехвърляне на повече товари по реките също рискуват да влязат в противоречие с екологичните му цели. 

Според закона за водите на блока до 2027 г. всички реки трябва да имат добро химическо и екологично състояние - но от 21 речни басейна, анализирани от WWF, 90 % няма да бъдат здрави дотогава. 

Намаляването на водните нива и покачването на температурите вече затрудняват постигането на тази цел. Продължителните периоди на маловодие водят до все по-голямо откъсване на Рейн от съседните заливните територии, което означава, че местообитанията "пресъхват все повече" и "животинските и растителните видове и общности вече нямат шанс да оцелеят", коментира още Роберт Егелинг.

Кампаниите и учените предупреждават, че задълбочаването и разширяването на реките, за да се запази тяхната плавателност, рискува да навреди на и без това крехките екосистеми. 

Напрежението относно това коя цел да бъде приоритетна се изостри по отношение на река Одер, една от последните почти естествени реки в блока, която минава по протежение на германско-полската граница. 

През 2015 г. Варшава и Берлин сключиха споразумение за превръщането на Одер в строго регулирана река, отворена за баржи и туристически трафик, но сега двете столици са в спор как да действат след масовото измиране на риба миналото лято. Експертите твърдят, че бедствието вероятно е причинено от промишлени изливи във водата от полската страна, припомня още Politico.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ