Мениджърска академия с участието на Пламен Ташков

Мениджърска академия с участието на Пламен Ташков

Мениджърска академия с участието на Пламен Ташков

Това е нова поредица, в която представяме  участниците в конкурса „Мениджър на годината 2015”. Всеки от тях е постигнал изключителни успехи в бизнеса, в управлението на процеси, ресурси и хора. Те са едни от най-добрите в професията. Техните знания, опит, умения са безценен капитал. Този капитал искаме да покажем в нашата нова поредица. Всеки от тези умни, предприемчиви и достойни хора има какво да разкаже, има какво да предаде.


Днес ви срещаме с д-р. инж. Пламен Ташков, управител и съдружник на МАРС Армор ЕООД


- Господин Ташков, какви нови качества и стремежи ражда у вас успехът през годините?
- Засилва се чувството за отговорност и мотивацията за развитие и придобиване на нови знания. Стремя се да предам тези свои интереси и на хората от мениджърския екип, с които работя ежедневно. Те са доста разнородни както като възраст така и като познания, но заедно правят много здраво ядро. С годините станах по-либерален и по-отворен за чуждото мнение, нямам идея дали се дължи на успеха или е просто резултат от осъзнати пропуски.

Каква дисциплина спазвате по време на преследването на все повече и повече успех? Кой и какво ви научи на дисциплина?
- Дисциплината е по същество една – или си дисциплиниран към себе си и към труда си или не си. През годините е важно да не се променя по-скоро отношението ти към теб самия, да не си позволяваш друго темпо заради възрастта и успехите, да не си повярваш, че може и по-малко и по-рядко да се работи.

От какво продължава да се вдъхновява един мениджър на върха?
- От бизнеса и нововъведенията, от конкуренцията, от хората в екипа, от съвсем странични неща. Вдъхновяват ме талантливите хора с идеи и хъс за живот.

- А вие с какво вдъхновявате хората около себе си?
- С поставяне на интересни задачи, с идеи… Може би някой друг може по-добре да ме оцени. Аз в общи линии съм доста експедитивен и очаквам тази бързина на действие и мислене и от другите.

- На кое място поставяте качеството си да намирате най-добрите от най-добрите хора за екипа си?
- На едно от първите места. Добре сформираният екип успява да се справи оптимално с предизвикателствата за кратък срок и при това качествено. Основния проблем при подбора на кадри е нивото на компетентност, съчетано с практически опит, както и желанието за постоянно усъвършенстване. Едновременно да си опитен и жизнен като младите или да си млад и с

много познания. Това е доста сложен проблем на само в нашия бизнес, но при нас е от ключово значение. Все пак произвеждаме бронежилетки, от които зависи човешки живот.

Как се създават служители, които искат компанията, в която работят, да е победител? Каква е най-ценната ви инвестиция в тях?
- Създават се с работа и поставяне на високи изисквания към крайния продукт. Така се отсяват хората при нас и остават само тези, които са устойчиви на стрес, компетентни и мотивирани. При нас няма как да си прехвърлиш отговорностите на друг – просто системата на работа така е изградена, че всеки си има мястото и като не си свърши работата веднага се усеща. Инвестираме постоянно в обучения на персонала, пробваме в процеса на работа един човек за какво става и до къде може да се развие.


А как се създават предани клиенти, които искат точно вашата компания да е победител? Какво учите за бизнеса си от основните си клиенти?
- Клиентите знаят много добре, че работим качествено и сертификатите ни не са само листове хартия, които слагаме като удостоверения към документите ни. Те разчитат на нас като на партньор, който няма да ги подведе и ще изпълни всички детайли по поръчката на най-високо ниво. При нас съотношението цена - качество е достатъчно добре балансирано, за да победим конкуренти от цял свят, включително и от Китай. Наши клиенти стават фирми и институции, които през годините са проверили гаранцията на изделията ни и ценят високо стила на комуникация с търговския ни екип. За всеки бизнес е безценно да разполага с екип, който успява да спечели доверието на клиента с познания и дори да обучава клиента. Професионализмът е водещ и нашите постоянни клиенти са оценили точно това при нас.

- Какво е бъдещето на конкуренцията във вашия бизнес – какви битки ви предстоят?
- И аз искам някой да ми отговори на този въпрос. Това е най-трудното, да предвидим какво ни предстои и как ще се развие нашата сфера на бизнес. Бронежилетката зависи най-вече от оръжието, от което трябва да защитава. Развиват ли се заплахите, развива се и нивото на защита. Същевременно клиентите ни поставят все по-високи изисквания към минимално тегло на изделието. Това е невероятно предизвикателство и ние постоянно тестване съвременни материали за балистична защита, който да олекотят крайния продукт.

- В непрекъснатия поток на заглавия за технологии и услуги, „които утре ще променят всичко“, как разбирате върху какво е важно да се фокусирате? Кои тенденции са вашите мотиватори?
- Мисля, че отчасти отговорих на този ваш въпрос току-що. Освен теглото при бронежилетките е важен и комфорта при носене, така че ние постоянно подобряваме ергономия и материали, за да сме едни от лидерите, а не след тях. Освен това в дългосрочен план сме атрактивни, защото предлагаме и рециклиране на произведените от нас бронежилетки, което е

в крак със световните тенденции за опазване на околната среда. Така, че „да“ ние също се променяме – такъв е днешния пазар.

- А какви са предизвикателствата, които вие отправяте към пазара?
- Предлагаме едни от най-добрите условия на труд. При нас всичко е на светло и данъци, и осигуровки, нямаме намерение да мамим нито държавата нито хората си. Разширяваме производствените си възможности и тази година вече сме с почти два пъти повече работници от предходната. Има доста динамика както на пазара в сегмента, в който се намираме така и при нас самите.

- При такава динамика успявате ли да се занимавате в подробности с управлението на компанията? Кога делегирате отговорности?
- Успявам с помощта на мениджърския екип на средно управленско ниво, който привежда в действие поставените задачи. Имаме срещи по важните въпроси и всяка седмица се отчитат постигнатите резултати, обсъждат се своевременно проблемите и се търси решение. Аз съм на работа 24 часа и не само аз, но и много от ключовите ми хора – това е цената на успеха.

- Какво е вашето „против очакванията“ управленско качество/поведение?
- Бих предпочел да съм предвидим за хората от екипа ми – да се познаваме добре и да се разбираме максимално бързо. А що се отнася до конкуренцията, е там нещата са доста по-сложни понякога и самия клиент трябва да ти е партньор т.е. всички да работим при равен старт и еднакви условия когато има търг. Изобщо пазарът е доста сложно устроен и ние се налага да бъдем повече от перфектни, защото България все още буди недоверие като име на международните пазари. Нашият бизнес е 90% извън страната. Сами осъзнавате това какво означава.

Кои бизнес принципи са най-важни в трудни икономически времена?  С какво се променихте, минавайки през кризата? Какви нови сили развихте?
- Важно е да имаш принципи особено в кризисни времена и да превръщаш принципите си във факти. Това значи да няма евтини и компромисни решения с цел спестени пари, а на финала изделия, които са със съмнителни качества. Кризата ни накара да сме доста гъвкави и да инвестираме всеки лев в нова техника и оборудване. Целта ни беше всички нужни процеси да са на място при нас. Това дава независимост и сме доста гъвкави от към срокове за изпълнение.

Каква е вашата мисия извън бизнеса? Към коя социална реалност компанията ви е най-отговорна?
- Ние  като фирма, а и лично със съпругата ми, подкрепяме доста инициативи и млади талантливи хора. За тези дейности г-жа Ташкова може да ви разкаже в детайли, но принципът ни е да даваме без да се афишира и шуми около това. За нас благотворителността и социалната ангажираност са неща, които са задължителни, но в никакъв случай не искаме да се

превръщат в самоцел – само, за да те има по светските хроники.

- Какъв съвет бихте дали на бъдещите предприемачи и мениджъри?
- Да са отговорни и да инвестират парите си обратно в бизнеса, който имат, за да се развива. Няма как да останеш в бизнеса ако не го модернизираш, конкурентоспособност се постига с добра материална база и с обучени хора. Иначе оставаш в групата на средното качество и пазарът те изхвърля след година- две или просто съществуваш с трохите от големия бизнес. За работа на международните пазари всеки иска да знае с какви машини разполагаш, за да ти даде голяма поръчка.

- Какво от сегашния дух в компанията ви носи тръпката от първите работни дни в нея?
- Доста неща са се променили, но при нас са много от хората, с които започнахме. Промени се структурата на управление от централизирана към по-демократична и либерална, но това е, за да може бизнесът да функционира дори, когато аз физически съм на друго място и то за дълъг период от време. Успяваме все така да запазим дисциплината на отбора и хъса за успех дори при неимоверно тежки условия и предизвикателства от страна на клиентите ни. Иначе  в личен план много неща са си същите – аз съм все така щастлив със семейството си. Тази година отпразнувахме 30 годишнина откакто сме семейни с Гери. След толкова години мога пак да кажа, че съм щастлив и млад по дух.

Д-Р ИНЖ. ПЛАМЕН ТАШКОВ е роден в Ямбол, където завършва математическата гимназия с отличен успех. Постъпва във ВНВАУ "Г. Димитров" - Шумен, и завършва през 1984 г. като първенец на специалност "Артилерийско въоръжение", като през следването си обира всички награди - призове от олимпиадите по математика, физика, термодинамика и съпромат. Започва службата си в Българската армия като командир на ремонтна рота. Един от последните офицери, включени в програмата ФУРОК (форма за ускорено развитие на офицерските кадри) и преминал първия ускорен 6-месечен курс за обучение по английски език в Министерството на отбраната. След 6 години служба печели конкурс и е приет за научен сътрудник във Военнотехническия научноизследователски институт (ВТНИИ) на Министерството на отбраната. Веднага впечатлява колегите си с високи знания, инициативност, амбиция и упорит труд. След прецизен подбор е избран за един от първите нещатни инспектори по Договора за съкращаване на обикновените въоръжени сили в Европа (ДОВСЕ).
По време на десетгодишната си служба в ВТНИИ Пламен Ташков специализира в разработването на оръжия и средства за защита от куршуми. Защитава докторска дисертация относно механизма на пробиване на гъвкави текстилни материали с куршуми. Впоследствие завършва и УНСС, специалност "Международни икономически отношения".
Когато през септември 2000 г. правителството на Иван Костов закрива ВТНИИ, Пламен Ташков не променя значително начина си на живот и мислене. Завършва проект на NATO NIAG, който е започнал като офицер, вече със своя консултантска фирма. През 2002 г. създава "МАРС Армор" ООД, която работи една година като търговска фирма и от 2003 г. започва собствено производство на бронежилетки. Само за две години фирмата става лидер на българския пазар и започва да атакува позиции на международните пазари.
Д-р инж. Пламен Ташков е водещ специалист в България относно личните средства за защита от куршуми и един от уважаваните капацитети в Европа, канен да участва в различни форуми по света.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ