Мариян Цеков: 21 години по-късно все още гледаме на света и бизнеса с нестихващ ентусиазъм

Мариян Цеков: 21 години по-късно все още гледаме на света и бизнеса с нестихващ ентусиазъм

Мариян Цеков: 21 години по-късно все още гледаме на света и бизнеса с нестихващ ентусиазъм

За да бъдеш успешен и сред лидерите в един толкова динамичен бизнес като този на спедицията, със сигурност са необходими множество качества и висока професионална експертиза. Разковничето обаче, заради което хем си на печалба, хем променяш средата към по-добро, се крие в ентусиазма и размаха на мечтите, които преследваш. Така просто и с леко намигване отговаря Мариян Цеков, оперативен директор и един от акционерите в SIKO, на въпроса какво е да си успешен на спедиторския пазар у нас. От почти 10 години е в тази сфера, като целия си опит придобива в SIKO, започвайки от най-ниската позиция и стигайки до съдружник. Какво движи бизнеса напред - иновативният начин на мислене или вярата в собствените сили, каква е мотивацията да продължаваш, независимо от предизвикателната среда и кое те кара да изпитваш професионално удовлетворение говори Мариян Цеков.

- 10 години по-късно в SIKO, кое, според Вас, е по-важно- човек да запази първоначалния си ентусиазъм или да разчита на комфорта, който опитът му дава?

- Зависи от гледната точка, разбира се. Аз съм от тази порода хора, които продължават да вярват, че невъзможни неща няма и наистина смятам, че ако една идея е добра, няма какво да те спре да я реализираш. Да, опитът е безкрайно полезен, но той по-скоро трябва да прави сбъдването на мечтите по-лесно, а не да те вкарва в рутина. Да вървиш по утъпкан път може и да е сигурно, но съм също толкова сигурен, че не винаги е гаранция за развитие, за промяна към по-добро, за иновация или за преодоляване на предизвикателства.

- Динамиката на спедиторския бизнес не Ви ли вкарва в рутината, присъща и на хората с опит?

- Пак ще кажа, че зависи от гледната точка и на следващия въпрос обещавам да не отговарям пак така (смее се). Динамиката е възможно да те вкара в някаква рамка, защото, наистина, голяма част от ежедневните ни работни казуси се повтарят. От друга страна, всеки казус е уникален, защото отсреща стои различен човек. И ти търсиш решение, което на първо място да е валидно за човека, с когото работиш, а казусът след това се разрешава от само себе си. Защото, да си добър спедитор е да можеш да видиш ситуацията през очите на клиента, но и на превозвача и да направиш така, че и двамата да са доволни. Този подход е и един от основните фактори, които ме привлякоха в SIKO и 10 години по-късно все още идвам на работа със същия ентусиазъм, с който го правех и първата година.  Мисля, че да работиш в компания, която на първо място те оценява като човек, а след това като служител, е наистина безценно.

- Това ли е печелившата работодателска стратегия?

- При работата с други хора – независимо дали са колеги, клиенти, партньори или доставчици, всяка стратегия, в чиято основа е даването на поле за изява, е повече от печеливша. Може би не виждаме резултатите веднага, защото пътят на успеха минава през много грешки, но в дългосрочен план за мен това е начинът да сформираш сплотен екип, който споделя едни и същи ценности и върви в една посока – напред! В спедицията често търсим златната среда между очакванията на клиента, нуждите на превозвачите, и всички дадености на средата, които обикновено не можеш да предвидиш до последния момент. Всеки спедитор има своя подход и тактика да постигне перфектното сечение и в крайна сметка да е успешен. Да даде възможност на всеки служител да покаже своя потенциал и кои са силните му страни, е най-доброто, което един работодател може да постигне. И искрено вярвам, че ние в SIKO умеем да го правим!

- Енергията на този потенциал ли движи SIKO напред?

- Определено да! Истината е, че често екипът в една компания е огледало на своите преки ръководители и на мениджмънт. SIKO не е изключение. И ако 21 години по-късно, освен ежедневният ни бизнес, напред ни движи и желанието ни да променяме, обновяваме, осъвременяваме, технологизираме или просто да улесняваме работата си и тази на нашите партньори, то е защото с този ентусиазъм сме инжектирани всички. Мисля, че това е едно от нещата, които ни отличава от повечето колеги на пазара у нас. SIKO е 100% българска компания, но присъщите за местния начин на мислене скептицизъм, нерешителност и песимизъм, честно казано, са ни чужди. И ако не бяха, нямаше как да постигнем така приятната работна среда, нито да можем да предлагаме високо качество на услугите или пък да сме гарант за сигурност и професионализъм.

- А къде в цялата тази перфектна картинка е клиентът?

- Тя, картинката, не е перфектна, със сигурност. Или поне така ни се иска да я виждаме, за да ни човърка винаги какво още можем да направим по-добре или изцяло да променим, за да започне да функционира още по-ефективно. А клиентът е част от всеки пиксел на картинката. Както и партньорите, както и доставчиците ни. Това, което се стремим да постигнем на първо място в SIKO, е много ясно да дефинираме нуждите и потребностите на нашите партньори – било то клиенти, било превозвачи. Опитът ни е живото доказателство, че само когато подхождаме с истинско разбиране, загриженост и желание за подкрепа, крайният резултат е наистина добър. Разбира се, тези качества на членовете в екипа са в отлична комбинация и с условията, които SIKO като компания предлага – сигурност на доставките, бързина на доставките, една от най-добрите застраховки на пазара, отлично планиране и супервизиране на всяка доставка, специализирани екипи за отделните географски зони на доставка, и онези години опит, от които тръгнахме.

- Как хем се поставяш в обувките на другия, хем не губиш собствената си посока на развитие?

- Като не се замисляш много, много над подобни въпроси (смее се). Истината е, че понякога по-важно е самото вървене, а не посоката. Надявам се и след още 10 години да мисля по същия начин. То е като да се спускаш със сноуборд. Усещането за свобода, красотата на всичко около теб и желанието да го направиш по различен и още по-як начин всеки следващ път понякога са много по-важни от самия „маршрут“, по който ще минеш или пък дали ще стигнеш равното без да си паднал. Аз обичам промените. Стремя се, когато видя, че пътят вече е утъпкан, да намеря нова непроходена пътека. И се радвам, че има хора, които ми се връзват, още повече, че открих такива хора и в работна среда. Защото, ако нямахме това пламъче, едва ли щяхме да реализираме проекти като мобилното ни приложение SIKO app. То се роди като хрумка на един членове в екипа и стигна до едно от най-работещите решения на компанията и възможността SIKO да съкрати максимално срока на плащане към превозвачите и да подпомогне управлението на паричния им поток. Приложението може да бъде определено и като иновация, но истината е, че отправната ни точка не беше как да направим нещо иновативно, а как да създадем решение, което да работи за превозвачите. Защото ни пука за тях! Защото искахме да им дадем това, от което те имат нужда – бързи плащания, прозрачни условия и срокове, а с това и сигурност. И може би това е отговорът – докато ти пука, вървиш напред и се развиваш.

- И накрая: какви са плановете ви за бъдещето?

- Все така да съм повече оперативен, отколкото директор. И да не губя чувството си за хумор. Защото е по-лесно, когато гледаш по-ведро на нещата, когато не се ограничаваш, когато по-честичко си припомняш за блясъка в очите на дете, решило да скочи в най-дълбоката локва. И за да превърна края на интервюто в истинска новина и начало на нова глава в развитието на SIKO, ще разкрия, че усилено работим по създаването на частна борса за товари заедно с наши партньори. Ще бъде базирана на мобилно приложение, като при всеки нов обявен товар, избраните от нас доставчици ще получават известия, по подобие на тези, които получаваш в социалните мрежи. Официално повече ще споделим за тази поредна иновация на компанията съвсем скоро, надявам се. Надявам се и на дълго и слънчево лято! (смее се)

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ