Другото име на чувството за отговорност

Другото име на чувството за отговорност

Другото име на чувството за отговорност

Кои черти на характера ни правят големи лидери? Решителността, увереността, интелигентността... Ами честото чувството за вина? Последни проучвания показват, че специално то може да е полезно за бизнеса, обществото и човека. В тази връзка BBC дава следния пример:

Всеки ноември в безброй офиси по света, във фабрики и магазини, шефът пита има ли желаещ да организира коледното парти. Не е свръхголям и непосилен ангажимент, убеждава той новодошлите кадри например. Само трябва да се съобразиш с някои особености като това да намериш заведение, което предлага вегетарианска храна, месо и меню за тези на диета. И да е с най-малко четири ценови опции. Освен това ще трябва да направиш поръчките в ресторанта и ще е важно да не ги объркаш, за да не се почувстваш виновен по-късно. А понякога, по отношение на парите за депозита за партито, колегите доплащат много по-късно. Случва се да е дори и след Нова година.

Въпреки че организирането на коледното парти на офиса най-често е неблагодарна работа, някой винаги доброволно вдига ръка и казва, че ще се ангажира. Защо, след като няма реална мотивация или облага да го стори? Един от мотивите на доброволеца е, че той се чувства виновен, че не го прави или не го е правил досега, смятат психолозите.

Много наблюдатели подчертават, че вината е тежка емоция, но е и от тези, които активно подбуждат действие. Някои служители остават до късно в петък вечер, за да финализират работата си, защото знаят, че няма да се насладят на уикенда, ако се наложи да работят и тогава. Други се прибират в петък и гледат филм, без подобни тревоги.

Освен върху служителите, чувството за вина като честа проява на характера има отношение и към фирмените ръководители. То създава безпокойство, което може да подтикне хората да поемат лидерска роля. Проучване на американски психолози показва, че вината е свързана с представянето на хората, които заемат мениджърски позиции. Тези, които я изпитват повече, по-често са съдени от колегите им. Те са по-ефективни лидери. И се учат по-добре, защото по-често си спомнят за миналите си грешки и не забравят поуките от тях. Тези изводи са поразителни, защото вината досега винаги е била считана за изцяло негативна и вредна за личността и околните й емоция.

Към кого изпитват вина хората? Те могат да са натоварени с това чувство спрямо организацията, за която работят, или спрямо колегите. От университета "Карнеги Мелън" в Щатите твърдят, че жените са по-изложени на това чувство, отколкото мъжете. 45% от представителките на "нежния" пол го изпитват, докато при мъжете този дял е една трета, сочи експеримент на академичната институция. Освен това, възрастните хора винаги се чувстват много по-виновни от младежите. Както и религиозните личности спрямо атеистите. Вината се доказва в историята на религиите като силен инструмент за масово убеждаване и мотивиране на действие. Но, всъщност, ние сме свикнали да я наричаме чувство за отговорност. Така, от чувство за благоприличие.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ