Бизнес БРОЙ /// Мениджър 01/2024

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

На борсовата сцена

Златните моменти и черните дни на 2023 г. и пътят напред

Автор:

Ивайло Чаушев, главен пазарен анализатор, „Делтасток“

На борсовата сцена

Златните моменти и черните дни на 2023 г. и пътят напред

На борсовата сцена
quotes

Световната икономика опроверга първоначалните песимистични очаквания през миналата година, като демонстрира впечатляваща устойчивост пред предизвикателства като инвазията на Русия в Украйна, страховете от рецесия в САЩ и фалитите на няколко банки. Част от развитите страни успяха да избегнат рецесията, а развиващите се пазари избегнаха финансовите кризи. Тази положителна тенденция задава оптимистичен тон за 2024 г. въпреки редица рискове, сред които са забавянето на глобалния растеж, нарастването на геополитическото напрежение и липсата на структурни икономически реформи в глобален мащаб.

През тази година се очертават значителни възможности пред редица сектори. Интегрирането на AI в биотехнологиите може да предизвика революция в здравеопазването, особено в създаването на нови лекарства. Прилагането на изкуствен интелект значително намалява времето и разходите за пускането им на пазара. Освен това се очаква ръст на отбранителния сектор в Европа и САЩ. Увеличените разходи за отбрана в Европа, подтикнати от войната в Украйна, са фокусирани върху военната модернизация, включително AI и безпилотни системи. Прогнозите на Statista са, че разходите за отбрана на САЩ ще нарастват до 1,1 трилиона долара през 2033 г. на фона на глобалните заплахи и ситуацията в Индо-Тихоокеанския регион. Междувременно секторът на киберсигурността също се очаква да се представи добре, особено имайки предвид ползите, които ще извлече от въвеждането на изкуствен интелект.

Ако 2023 г. беше годината на изкуствения интелект, 2024 г. се очертава да бъде годината, в която компаниите ще се възползват от него. Тези, които се справят с това най-добре, ще се наредят сред глобалните лидери.

Наследството на 2023 г.

Миналата година беше една от най-добрите както за американския, така и за европейския фондов пазар. Представянето им беше особено добро през първото полугодие, защото, противно на очакванията на много анализатори и експерти за предстояща рецесия, икономиката на САЩ демонстрира стабилен растеж, а европейската избегна тежки спадове. Тази неочаквана икономическа експанзия засили оптимизма сред инвеститорите. Тези положителни настроения помогнаха на основните индекси. NASDAQ 100 отбеляза 43% ръст, S&P 500 се покачи с 24%, а DJIA 30 – с 13%. Германският индекс на сините чипове DAX се повиши с над 20%, а EURO STOXX 600 отбелязва „скромните“ 12,6% ръст. На фона на това блестящо представяне на индексите на американските и европейските фондови пазари няколко компании задминаха всички очаквания.

Шампионите в Европа

Германската Northern Data AG (NB2.DE) заема първо място сред компаниите на европейския пазар, отчитащи най-голям ръст в цените на акциите за 2023 г. Книжата ѝ поскъпнаха с впечатляващите 310%. Това основно се дължи на нарастващото търсене на високопроизводителни изчисления (High performance computing, HPC) и изкуствен интелект. Бизнесът едва сега започва да интегрира тези технологии за комплексно решаване на проблеми и иновации. Northern Data AG със своята усъвършенствана HPC и AI инфраструктура е в уникална позиция да се възползва от тази тенденция. Стратегическата експанзия на компанията на нови пазари като Азия, Близкия изток и Африка заедно с нейното диверсифицирано портфолио от центрове за данни разширява перспективите за растеж. Фокусът на Northern Data AG върху авангардни технологии, включително квантови изчисления, и добрата репутация на марката в HPC и AI допълнително затвърждават пазарната ѝ позиция.

Втора по ръст в цените на акциите на европейския пазар е онлайн аптеката Redcare Pharmacy NV (RDS.DE). Нейните книжа поскъпват със 168% през 2023 г. Този растеж се дължи на нарастващата електронна търговия и удобството на онлайн поръчките. Компанията предлага лесна за използване онлайн платформа с прозрачно ценообразуване и широка гама от лекарства, включително медикаменти, предписвани с рецепта. Маркетинговата ѝ стратегия, базирана на данни, подобрява ангажираността на клиентите, което допринася за стабилната репутация на нейната марка в Европа. Това доведе до 67% ръст в продажбите за изминалата година, а потенциалът за развитие остава и през 2024 г.

Шампионите в САЩ

На първо място с впечатляващия ръст в цените на акциите от 1054,8% се нарежда търгуваната на Nasdaq платформа за онлайн продажба на автомобили втора ръка Carvana (CVNA). Успехът на Carvana е отражение на променящото се потребителско поведение към закупуването на автомобили онлайн. Компанията може да се похвали с прозрачност при ценообразуването, поддръжка на наличности и препоръки, което я отличава от традиционните продавачи на коли. Потребителите продължават да търсят именно удобството и прозрачността при закупуването на автомобили, така че Carvana е в добра позиция да отговори на тези изисквания.

Американската Affirm Holdings (AFRM) отбеляза ръст от 407% в цените на книжа, водена до голяма степен от процъфтяващия пазар „Купи сега, плати по-късно“ (Buy now, pay later). Очакванията са тази ниша да достигне 99 млрд. долара до 2025 г. Растежът на пазара е доказателство за предпочитания на потребителите, особено сред поколението Z. Партньорствата на Affirm с големи платформи за електронна търговия, целеви маркетинг, управляван от данни, и франчайз решения са ключът към нейния успех.

Разбира се, 2023 г. не беше розова за всички. Редица дружества изпратиха тежка година, като загубите в Европа и САЩ повеждат ликвидни компании от индексите STOXX Europe 600 и S&P 500.

Губещите в Европа

Водеща загубите в Европа е Worldline SA (WLN.PA), която е на дъното на индекса STOXX Europe 600 с 62% спад в цената на акциите.

Основният фокус на компанията са платежните и трансакционните решения за институции, корпорации и търговци. След спада на приходите, който Worldline SA реализира от основния си пазар – Германия, инвеститорите започнаха да оценяват дружеството изключително негативно, а резултатите му за последното тримесечие не успяха да ги убедят, че приближава светлина в тунела. Въпреки това има вероятност пазарът да реагира прекалено агресивно на по-ниските проекции на компанията за приходите, особено като се има предвид, че свободният паричен поток показва тенденция на стабилизиране.

Другият голям губещ за миналата година от индекса STOXX Europe 600 е Alstom SA (ALO.PA), чиито акции поевтиняха с 54%.

През ноември 2023 г. компанията, фокусирана върху жп решения, обяви, че ще започне разпродажба на активи, ще съкрати 1500 работни места и ще преустанови изплащането на дивиденти, за да стабилизира финансите си. Тези мерки не успяха да успокоят инвеститорите и цените на акциите ѝ останаха в низходящата си траектория. Въпреки усилията на Alstom да се възстанови се очертава още една трудна година за компанията, особено на фона на очакваното забавяне на глобалната икономика и ако геополитическото напрежение продължи да ескалира.

Губещите в САЩ

На първо място в червената класация на S&P 500 се нарежда Enphase Energy, чиито акции поевтиняха с над 70%, но завършиха годината на – 50%. Компанията се занимава основно с производство и дистрибуция на батерии и слънчеви панели. Тя се  представяше изключително слабо до октомври, като добрите пазарни настроения и оптимизмът като цяло успяха да я спасят от колосален срив. Към момента се очаква приходите ѝ да се свият с над 50%. Основните причини за лошите ѝ резултати са тежко ударената соларна индустрия от покачването на лихвените проценти и ограниченото търсене на подобни продукти. Дистрибуторите на Enphase Energy имаха и много натрупани наличности към началото на годината, което още повече влоши ситуацията за компанията.

Друго дружество, което е сред най-големите губещи на пазара в САЩ, е FMC. Компанията изтри малко над 50% от цената на акциите си.

Компанията се фокусира върху производството на пестициди, хербициди и фунгициди, които предпазват селскостопанската продукция от вредители. Резултатите ѝ за последните тримесечия бяха разочароващи и спадът в приходите на годишна база беше значителен. Водеща причина за това се оказа слабото търсене на продуктите в Латинска Америка. Все още няма очаквания за бързо възстановяване на пазара, но ако има повишаване на цените на тези продукти, може да последва подобрение на финансовите резултати. Компанията очаква приходите да се покачат през 2024 г., когато и най-вероятно ще бъдат въведени по-агресивни мерки за контрол на разходите.

Тази статия е с информативен характер. Публикуваната тук информация не представлява предложение за покупка и/или продажба на финансови инструменти.