Културни кодове : Токсичният театър или как интернет преструктурира социалните контакти

Културни кодове : Токсичният театър или как интернет преструктурира социалните контакти

Културни кодове : Токсичният театър или как интернет преструктурира социалните контакти

Журналистът Латиф Али Хало разсъждава защо съвременните хора разменят достойнството за достъпност и внимание

Рано сутринта вдигам телефона си и на екрана има знак за съобщение. Моят приятел от университета Абид публикува стих, изпълнен с пасивна агресия и оплакващ раздяла. И това след емоционално изтощителни откровения в месинджъра в 2 сутринта, с които приятелският ни кръг вече беше свикнал. Спомням си скорошните перфектни негови снимки с Амна, които запълваха моят месинджър и предизвестяваха нова щастлива двойка. Но сега тяхната горчива раздяла се разиграва театрално в социални медии, изпълвайки дигиталното пространство по начин, от който изглежда невъзможно да се избяга. Като задържам палеца си над бутона за лайк, все пак решавам, че е по-милостиво да замълча.

Драмата с провалената връзка на Абид се сблъска с моето двойнствено отношение към социалните медии. От това, че нашите светове във и извън мрежата все повече се сливат пред очите ни в безкрайно битие, редно е да попитаме -  какво става с базовото уважение между хората? Философът Бюнг-Чол Хан пише в една от книгите си, че в исторически план уважението е изисквало внимателност, за да се поддържа междуличностна дистанция - не агресивно прекомерно излагане, а сдържаност, позволяваща смислени контакти в разумни граници. Този подход за поддържане на достойнството във взаимоотношенията сега изглежда е изчезнал - в отчаяни опити да получат одобрение отвън, хората излагат пред публиката и най-интимните подробности от живота си.

Родителите ми забраниха на 20-годишните ми братя да си правят профили в социалните мрежи, като го нарекоха суета, търсеща внимание. Те вярваха, че е достойно да се запази известно уединение при публичното самопредставяне и да се зачитат индивидуалните предпочитания. Сравнете това с текущата наложила се норма за постоянно бълване до безкрайност на лична информация.

Болезнената публична истерия на Абид ме принуди да се запитам:

Дали нашите представи за сдържаност са се променили толкова фундаментално, че цялото достойнство да бъде загубено в Интернет?

Разглеждането на този философски въпрос изглеждаше навременно, след като пандемията стана повод и благоприятна почва за безцелно сърфиране в социалните медии и поставянето под съмнение на съвременните социални договори.

Съвсем наскоро изглеждаше абсурдно да показваш живота си онлайн на хора, които едва познаваш или на анонимни представители в социалните мрежи. Спомняте ли си как решихте кого да добавите като „приятел“ в социалните мрежи? Как избрахте тези, които са запознати с вашите увлечения и чието внимание към вашите постове  би ви било приятно? Или сте приемали за приятели само хора, които познавате и извън включването в интернет пространството?

Когато изследвах просторите на интернет като тийнейджър, моят път към себепознаието мина през скритите пространства на нишови чатове и форуми. За разлика от днешните социални медии с акцент върху харесванията и коментарите, тези онлайн пространства не предлагаха незабавно одобрение. Това, което ми предоставиха, беше много по-ценно - място за свободно взаимодействие, където можех да изследвам и оформя своята развиваща се личност. Място, където любопитството и себепознанието бяха по-важни от преследването на лайкове и по-силни от страха от нехаресване. Сравнете това с днешното желание да бъдете видими и свързани 24/7 с всеки, който срещате в миналото, настоящето и може би бъдещето. Някога частният и интимен процес на изследване на идентичността сега се пренася в публичната сфера, като създава трудности при разграничаването между личнотото израстване и очакването на постояен поток от онлайн взаимодействия.

Както Хан пише, уважението някога се е основавало на внимателно поддържане на междуличностна дистанция

и регулиране на взаимодействията чрез сдържаност. Какво изчезва, когато тези граници на почтителна предпазливост се разтворят напълно в безразсъден излишък на откровеност? Тенденцията да се споделя твърде лична информация често се води от търсене на внимание, а не от дълбочина. Разбитата връзка на Абид се играе като пиеса, защото спектакълът обещава възможност за повече гледания.

Разбира се, в предишните практики има и недостатъци. По-рано интернет анонимността е помагала да се избегне отговорността за унизително поведение. А потайността със сигурност насърчава насилието.

Но сравнете това с настоящата тенденция към прекомерна откритост и търсене на външно одобрение, дори в изключително чувствителни житейски ситуации. Пожертвахме ли самоуважението заради достъпността? Дали истинските взаимоотношения все още имат място за развитие извън интернет, преди да бъдат продадени като негово съдържание? Противоречието между неприкосновеността на личния живот и тайната - достойнството и измамата - придоби ново, по-остро дигитално измерение и очаква своето философско осмисляне.

Докато  Абид качва друго мрачно стихотворение, след като бях свидетел на тази връзка от началото до нейния крах, аз съчувствам на страданието му. Но се колебая да нарека прекалената му откритост уязвимост, защото всяко ново разкритие, което прави, увеличава чувството на неловкост в групата ни приятели. Изследванията потвърждават, че харесването активира невронни вериги за възнаграждение, стимулирайки области като nucleus accumbens, което реагира на удоволствие и одобрение. Мисля за последствията от възхваляването на уязвимостта, в момент, когато излагането на показ на още една емоционална рана задълбочава нашия дискомфорт. Може ли истинската етична близост да процъфтява без ясно определеи граници? Или ние несъзнателно жертваме нейната дълбочина заради повърхностна симулация на подкрепа. А през това време сложността на личните ни светове деградира под натиска на социалните платформи?

Само преди няколко седмици Абид и Амна бяха заснети в завидно блаженство на снимка в социалните мрежи. Но когато се запознах с Амна, тя ми каза, че след скандалната им раздяла постоянно е търпяла анонимни обиди и психологическо насилие онлайн.

„Всяка сутрин се събуждам със страх да не отворя телефона си и да намеря нови съобщения от фалшиви акаунти,

които ме атакуват“, казва тя, почти през сълзи. „Те хвърлят ужасни сексистки обиди, наричат ​​ме мерзавка, измамница, думи, които никога не трябва да се повтарят... и няма начин да спра тази безлична и ловка тълпа, която се опитва да ме пречупи.“

Тя описа как често плаче, докато спи, чувствайки се дълбоко наранена от отвратителните лъжи, които създават фалшива история за нейното минало и характер. Някога открита и изпълнена с живот, тя се оттегли от дигиталното пространство и социалната активност, които са жизненоважни за нея като обществен активист и предприемач.

Амна публикува един заплашителен пост от акаунт, наречен JusticeForAbid, който възхвалява бившия ѝ партньор и я представя като манипулатор и агресор. И въпреки че видях как я измъчва такова преследване, не успях да я успокоя, защото онлайн жестокостта, провокирана от анонимността, е твърде дълбока. Не е изненадващо, че Амна изглеждаше напълно лишена от светлината и радостта, които я изпълваха при предишното ѝ присъсвие в мрежата. Този токсичен театър нанесе много повече щети, отколкото очаквах.

Неконтролираното насилие, произтичащо от анонимни и фалшиви акаунти, причинява огромно страдание. Експертите казват, че подобряването на методите за онлайн проверка може да помогне за ограничаване на токсичното поведение, което разяжда социалната тъкан под маската на анонимността. Но отвъд политическите решения, ние също трябва да насърчаваме културните промени, избирайки достойнството и взаимното разбирателство като основа за себеизразяване във всяко пространство - реално или цифрово.

Достойнството е вродена ценност на всички хора, независимо от тяхната принадлежност. Но тя се губи, когато неприкосновеността на личния живот е заплетена в социалните медии и комуникации, без спазване на дистанция, която да позволи взаимното разбирателство да пусне корени. При твърде много онлайн комуникация емпатията се отхвърля като отнемаща време.

Бил съм свидетел на разпространението на токсични и поляризиращи мнения, които не толкова изграждат мостове, колкото ги бетонират в своите отлъсващи се идеологии.

„Общество без уважение, без усещане за дистанция проправя пътя за общество на клеветничество“, предупреждава Хан. Изследванията показват, че токсичните мнения и онлайн поведението увеличават поляризацията и неразбирането. Как споделената истина и взаимното уважение могат да пуснат корени в тази среда?

Философът Маршал Маклуън в книгата си „Разбиране на медиите“ (1964 г.) разглежда новите технологии

като увеличаване на нашите възможности - давайки им по-голям мащаб, но изисквайки морална бдителност относно възможните последствия. Мислил съм за това. И въпреки опасенията ми относно онлайн загубата на поверителност и преразглеждането на социалните договори, аз съм очарован от възможността за глобална взаимосвързаност. Спомням си Деня на Земята, когато мои приятели от университета, вдъхновени от обажданията в социалните медии, оранизираха почистване на бреговата ивица.

Проучване на Pew Research Center от 2021 г. установи, че 64% от потребителите на социални медии на възраст от 18 до 29 години са преживели онлайн тормоз или злоупотреба, повечето от които, изстрелвани от анонимни акаунти. Анонимността, осигурена от цифровите пространства, изглежда премахва задръжките срещу неетичното поведение - лесно е да забравим, че от другата страна на екраните има истински хора.

Маклуън предупреждава, че дори полезните технологии, ако се използват прекомерно, могат да намалят нашата човечност и това трябва да бъде постоянен фокус на етични размисли. Докато се стремя да споделя постиженията си онлайн, се чудя дали не жертвам добре обоснованото си самочувствие заради повърхностното външно одобрение. Показвам ли уважение към платформи, предназначени да монетизират внимание и данни? Ако онлайн границите са илюзорни, каква отговорност носи желанието винаги да бъдеш видим?

Маклуън ме принуждава да призная, че нарастващите и опасни аспекти на медиите са отражение на нашите собствени способности. И предупреждава: ние създаваме инструменти, които на свой ред ще ни пресъздадат.

Мисля си за древната мъдрост за самопознанието, което определя съдбата. Вътрешно здравите морални основи позволяват външните връзки да увеличат колективния потенциал. Но дори напредналата технология сама по себе си не може да ни спаси от загубата на връзка с основните човешки нужди. За да запазим достойнството, истината и общността в бързо разрастващите се виртуални светове, ние трябва да поставим като основа на шето дигитално пребивавае старите ценности на сдържаност и сакралност на вътрешния живот. Нашата човечност ще издържи само ако поддържаме етични взаимоотношения чрез интелигентността и състраданието, които научаваме извън мрежата.

Източник: Psyche

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ