Бизнесът е за почтени хора

Бизнесът е за почтени хора

Бизнесът е за почтени хора

ВЪПРОСИ: „Трябва ли служителите да знаят мотивите за назначения, повишения и съкращения в екипа?”

Анонимен от Коломбо, Шри Ланка:

 

„Как може да накараш талантливи хора да вършат нещо скучно, с което мениджърът не иска да се занимава?”

Джон Бучър от Ню Йорк, САЩ

 

„Как да се държат служителите, които знаят, че техният шеф скоро ще бъде уволнен?”

Анонимен от Сурат, Индия:

 

ОТГОВОР: Нека за миг забравим конкретиката. Отговорът на всички тези въпроси се съдържа във фундаменталния принцип в мениджмънта и той е: „Зачитай човешкото достойнство!”

Да, добре, може би този съвет звучи малко общо и високопарно, но със сигурност разбирате, че той е един от най-важните в нашата работа. Хората от бизнеса непрекъснато са изправени пред някаква дилема и им се налага да вземат тежки решения.

Как ще постъпиш в конкретната ситуация много зависи от това що за човек си. Може да се довериш на инстинкта си. Може да не правиш нищо, надявайки се да се случи нещо по-добро. Може да се опиташ да промениш ситуацията с различни задкулисни ходове. Или пък да действаш, показвайки че всеки служител заслужава да бъде чут и да се отнасяш с уважение към него. Тук не става дума само за морал. Подобно поведение не само повишава авторитета на мениджъра, но и прави компанията по-добра.

Нека сега минем на въпроса от Шри Ланка – трябва ли да се обясняват предстоящи назначения и съкращения. Отговорът е съвсем еднозначно положителен. Но мениджърите трябва да са много премерени, огласявайки защо Джо е бил съкратен или пък Мери е била прехвърлена в друг офис. В никакъв случай не бива да изпускат този момент. Обяснявайки конкретното решение дават на своите служители нужните инструменти, с които ще могат сами да контролират съдбата си. Така те спират да гадаят и научават кой тип поведение се възнаграждава в компанията и кой не. Ако е необходимо го коригират, приспособят се и могат да планират бъдещето си. Те стават наясно не само с рокадите в компанията, но и с нейните ценности, както и какво се случва когато ги следват и когато ги пренебрегват.

Що се отнася до въпроса от Ню Йорк за талантливите служители, които трябва да изпълняват скучни задачи, ще кажем отново, че трябва да се отнасяш достойно с хората. Като лидер е задължително да изпълваш работата на всеки със смисъл и вдъхновение, без значение колко досадна е тя. Така че отпразнувай всяка малка победа и награждавай служителите, които се представят по-добре. И нещо отново много важно - давай шанс на хората да бъдат чути. Редовно провеждай общи работни срещи и когато някой служител измисли някакво радикално решение за подобряване на работата, направи от него герой. Звучи ти малко пресилено. Така си е. Но да си мениджър означава да даваш енергия и да ангажираш екипа си. Осван това трябва да накараш всеки да се гордее с това, което върши.

За последния въпрос от Индия, за шефа пред уволнение, трябва да кажем че подобни ситуации станаха твърде чести. Сега компаниите непрекъснато търсят начини да си намалят разходите. Затова съкращават некомпетентни мениджъри, а друг път се налага да уволняват кадърни хора, които обаче не се справят достатъчно добре напоследък.

В такива случаи е съвсем нормално да искаш да се дистанцираш от човека, който скоро ще си тръгне. Никой не обича да го свърват с някой пътник, но и повечето служители не знаят как да се държат и какво да кажат в такъв случай. Затова те започват да се покриват в офисите или да търсят благоразположението на по-горния шеф - за всеки случай.

Вместо това опитай нещо друго. Започни разговор със застрашения началник и директно го попитай какво се случва. Твоето поведение ще помогне на екипа да разбере ситуацията. А честното отношение ще бъде оценено и запомнено.

С този текст ние не само се стремим да напомним, че трябва да сме почтени във всичко. Много е важно да се отнасяме с достойнство към подчинените си, да могат те да казват на глас своето мнение. При всеки въпрос, касаещ служителите, тези два принципа са най-важната част от отговора.

 

Сузи Уелч, Джак Уелч

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ