Искате да сте новият Стив Джобс? Имаме по-добра идея за вас

Искате да сте новият Стив Джобс? Имаме по-добра идея за вас

Искате да сте новият Стив Джобс? Имаме по-добра идея за вас

„Предприемач” е една чудесна дума. Много хора, особено онези, за които корпоративният свят е анатема, не могат да си представят да бъдат друго, освен предприемачи.

За нещастие, за мнозина тази дума е и доста застрашителна.

Защо? Ако поиграем на асоциации и кажем „предприемач”, вероятно първото, за което ще се сетите, е някоя история на успеха. В зависимост от това към кое поколение принадлежите, вероятно сте помислили за Крок, Уолтън или Найт. Или пък виждате усмихнатите лица на Брансън, Безос, Гейтс или Дел. Или пък Пейдж и Брин, Кубан, Зукърбърг и Кешмор.

Или просто сте си помислили „Джобс”, защото Стив преминава над всички поколенчески и социо-икономически различия.

А може и да сте си помислили за нещо различно от образа на известния предприемач – нещо на другия край на спектъра на успеха. Може да сте си спомнили как не спите нощи наред, живеейки на спагети със сирене (тази стереотипна закуска, обед и вечеря на бизнес шампионите). Или сте се сетили за онези бедняшки месеци и години, когато сте жертвали всичко и сте търпели трудности в името на бизнес, в който никой не вярва, освен вас... а понякога, в най-лошите моменти, не вярвате и вие.

Без значение каква е била свободната ви асоциация, думата „предприемач” събужда изключително високи очаквания.

Дори успешните предприемачи често усещат, че не могат да ги изпълнят. Познавам хора, които са изградили чудесни бизнеси. Големи бизнеси. Огромни бизнеси. Ала колкото и ярко да свети успехът им, в сърцата си те продължават да чувстват, че той се губи в блясъка на онези, които са направили по-големи жертви или са постигнали още повече.

Вероятно това сте самите вие.

Може би ви е страх да започнете бизнес, защото ви се струва, че никога няма да можете да се сравните с най-ярките звезди в отрасъла. Или ви плаши мисълта, че трябва да работите, да се жертвате и да се мъчите в името на цел, която може и никога да не постигнете. Или смятате, че други хора притежават някакво неуловимо качество на предприемачи – идеи, талант, страст, умения, креативност и т.н. – които вие нямате.

Ако мислите така, грешите.

Успехът е неизбежен само тогава, когато вече е постигнат. Лесно е да се обърнете към нечий успешен път към величието и да приемете, че всяка негова визия е била ясна, всеки план – идеален, всяка стъпка – безупречно изпълнена, а огромният успех е бил предопределеният край на всичко това. Лесно е да помислите, че Стив винаги е бил икона.

А не е било така. Успехът му никога не е бил гарантиран. Той често е бил под въпрос. Само днес ни се струва, че Стив е бил обречен да успее.

Освен това вие не само притежавате необходимото, за да станете предприемачи, но и в много отношения вече сте такива. Една от обичайните дефиниции за предприемач гласи: „Човек, който организира и ръководи бизнес или бизнеси, поемайки по пътя финансови рискове”.

Да видим. Вече организирате работите си. Вече сте поели финансови рискове. Дори и в момента да работите за някого другиго, все пак сте предприемач, защото организирате и управлявате самите себе си – най-важния си бизнес.

Затова не се съизмервайте с останалите предприемачи и не се отчайвайте, преди дори да сте започнали. Не се съизмервайте с някакъв недостижим стандарт на усилия, саможертви и упоритост.

Изберете си цел и се съизмервайте с нея. Това е единственото сравнение, което има значение.

Не е нужно да се мъчите да бъдете новия Джобс. Може да опитате да станете нещо много по-добро.

Може да бъдете новите вие.

Джеф Хейдън, корпоративен писател, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ