Какво да попитате човека в огледалото

Какво да попитате човека в огледалото

Какво да попитате човека в огледалото

Ако сте като  повечето успешни лидери, в началото на кариерата си сте получавали предостатъчно насоки и подкрепа. Наблюдавали са ви отблизо, обучавали са ви и са ви съветвали. Само че с изкачването ви по стълбата на успеха хората с искрено мнение и оценка са ставали все по-малко. От един момент нататък вече сте останали сами. Или почти сами. Шефът ви, ако имате такъв, вече не обръща много внимание на ежедневната ви работа. Докато евентуалните грешки излязат наяве. Тогава обикновено е малко късно да бъдат променени. Както и отношението на началника ви към вас.

Една от най-важните черти на много успешните лидери е, че развиват техники, които им помагат да разпознават кога се влошава ситуацията. От опит съм се убедил, че най-добрият начин това да стане е периодично - на три или шест месеца (и задължително, когато имате чувството, че нещата не вървят добре) - сами да се питате как се справяте. В тази статия предлагам седем въпроса, които лидерите периодично трябва да си задават.

1. Визия и приоритети

Изненадващо е, че лидерите масово пропускат да си зададат въпроса: Колко често представям визията си за бизнеса? Ако попитам служителите си, дали ще могат да я формулират? Много е трудно да се ръководят хора, които нямат ясна представа къде отиват и къде е тяхното място. Макар мениджърите да са обучавани да общуват активно, много от тях, без дори да го осъзнават, не го правят. Независимо колко редовно ви се струва, че обсъждате цялостната визия и стратегия на бизнеса, винаги е възможно да не е достатъчно.

Неспособността да представите своята визия и приоритети увеличава пряко разхода на време и намалява ефективността на бизнеса. Трудно е да се делегира, ако хората ви не са наясно с общата картина, и в крайна сметка единственият резултат е, че вие самите вършите повече работа.

2. Управление на времето

Вторият въпрос, върху който трябва да се замислите, е болезнено прост и тясно свързан с първия: Как разпределям времето си? Въпросът е толкова прост и въпреки това много лидери, включително и моя милост, понякога просто не могат да дадат точен отговор. Когато все пак успеят, често се изненадват от резултатите. Изпълнителният директор на една компания от среден ранг беше изключително недоволен от това, че работи по 70 часа седмично и сякаш никога не смогваше със задачите. От това страдаше семейният му живот, а на работното място вечно нямаше време за хората си и за ключовите клиенти. Предложих му да се спре за миг и да се замисли за това как разпределя времето си час по час. Заедно разгледахме резултата и забелязахме, че той прекарва значително време в одобряване на корпоративни разходи, някои от които по 500 долара - и всичко това в бизнес с продажби от над 500 млн. долара. Седнал срещу мен в кабинета ми, той осъзна, че само с делегирането на пълномощие за одобряване на периодични разходи под 25 хил. долара може да си спести 15 часа на седмица. Начинът, по който разпределяте времето си, е важен колкото за вас, толкова и за вашия екип. Когато става дума за управление на времето, хората като цяло са склонни да вземат пример от лидера си.

3. Обратна връзка - критика и мнение на околните

Преди всичко трябва да се запитате: Получават ли хората ми навременна, пряма и конструктивна обратна връзка? А след това и: Разполагам ли с петима младши служители, които са готови да ми кажат нещата, които не искам да чуя?

Ако са като повечето амбициозни служители, вашите подчинени искат да бъдат насочвани и критикувани по открит и искрен начин. От опит знам, че дори добронамерените мениджъри често не критикуват подчинените си. Те се страхуват, че така ще демотивират служителите. Освен това може да се приеме като враждебност. И накрая много мениджъри се страхуват, че заради такава критика служителите им няма да ги харесват. Макар хората по принцип да обичат да чуват похвали, те в крайна сметка отчаяно искат да знаят истината.

След един определен етап в кариерата ви е много по-добре подчинените да ви критикуват, а не началниците. Проблемът е там, че макар хората под вас да са наясно къде грешите, те не изгарят от желание да ви го кажат. И са прави - повече може да загубят, отколкото да спечелят.

Необходими са целенасочени усилия да обучите подчинените си. Когато ги питам за мнение, те най-често и предсказуемо ми отговарят, че се справям "много добре". Ако настоявам и попитам: "А какво трябва да променя?", те отговарят: "Не се сещаме за нищо". Ако се заинатя и кажа: "Все нещо трябва да има!", те въпреки това казват: "Нищичко не ни идва наум". После ги карам да седнат и да помислят - за никъде не бързаме. По това време на челата им избиват малки капчици пот. След доста неловко мълчание те най-накрая казват нещо - нерядко унищожително. Унищожително, защото е осъдителна критика и защото знам, че е вярно. Начинът, по който ще се отнесете към тази критика, е особено важен. Ако предприемете действия, водени от нея, ще подобрите резултатите си. (продължава на следващата страница)

4. Планиране на приемственост

Един друг въпрос, с чието значение мениджърите са наясно, но много рядко успяват да дадат положителен отговор, е: Избрал ли съм един или повече приемници? Това е въпрос от изключително значение, защото ако не сте го направили, вероятно не делегирате достатъчно и нищо чудно да сте се превърнали в "буфер" за вземане на решения. Иронията е в това, че когато лидерите смятат, че са прекалено добри и могат да изпълняват задачите много по-професионално от когото и да било, и вършат всичко сами, обикновено стигат до спад в бизнеса, а оттам и до проблеми с кариерата. Достатъчно е да се спрете на възможни приемници, без да е необходимо да им го казвате - стига да започнете да ги ръководите различно. Преди всичко трябва да им делегирате повече. Това ще ускори съзряването им и ще ги подготви за следващото ниво. Така самият вие се превръщате в по-успешен и привлекателен кандидат за бъдещото си повишение.

5. Оценка и модернизиране

Светът непрекъснато се променя. Нуждите на клиентите ви - също. Бизнесът ви се развива (например преминава от висок растеж към зрялост). Появяват се нови конкурентни продукти и методи на разпространение. Ако не се променяте успоредно с тях, е възможно да се отдалечите сериозно от водещите тенденции. Задайте си въпроса: Наясно ли съм с промените в средата и как трябва да променя начина, по който ръководя бизнеса?

Тъй като вероятно сте имали основна роля в създаването и изграждането на компанията, е възможно всякакви по-значителни промени да срещат у вас емоционална съпротива. Може да се наложи да освободите хора, които лично сте търсили и наели. Може дори да се наложи да си признаете някои грешки и да бъдете отворен към промени в работния си стил.

Заради всички трудности, свързани с тези въпроси, понякога би било разумно да се обръщате към някои свои талантливи сътрудници за свеж поглед върху бизнеса. Този подход може да бъде доста ефикасен, тъй като често младшите сътрудници не са толкова емоционално обвързани. Така им давате възможност да тестват стратегическите си умения, докато вие самите ще добиете представа за техния потенциал. Да не говорим и че може да доведе до страхотни нови идеи.

6. Лидерство под напрежение

Напрежението е част от бизнеса. Интересното за причиняващите стрес събития е, че всеки човек реагира на тях различно - онова, което напряга вас, може изобщо да не безпокои друг и обратното. Така че въпросът, който трябва да си зададете, е: Как се държа, когато съм под напрежение, какви сигнали изпращам към служителите си?

По време на криза хората ви наблюдават под микроскоп и не пропускат нито едно трепване. В такива моменти подчинените ви научават много за вас. Поемате ли отговорност за грешки, или търсите на кого да стоварите вината? Подкрепяте ли служителите си, или се обръщате срещу тях? Дали сте спокоен и хладнокръвен, или губите контрол? Отстоявате ли принципите си, или лавирате съобразно ситуацията и подкрепяте онова, което началниците ви искат да чуят? Трябва да контролирате поведението си така, че да не изпращате противоречиви и негативни послания към хората си.

7. Бъдете верни на себе си

Повечето бизнес лидери се питат дали стилът им отговаря на нуждите на бизнеса. Много по-малко - дали този стил отговаря на собствените им вярвания. Въпросът тук е: Отговаря ли лидерският ми стил на истинската ми същност?

Бизнес кариерата е маратон, а не спринт и ако не сте верни на себе си, накрая няма да издържите. Препоръчително е в процеса на професионалното си развитие да проучите и наблюдавате различни лидерски стилове и да изберете елементи, които не са в противоречие със самите вас. В своята кариера имах щастието да попадна на няколко невероятни началници и колеги с характерни и уникални лидерски умения. Опитвах се да заимствам някои от тези техники, но същевременно се научих и че трябва да създам стил, който отговаря на моите умения и личност.         

Поставените в тази статия въпроси имат за цел да ви накарат да се замислите. Може би не всички ще ви се сторят подходящи или за вас ще е по-полезно да си зададете други. При всички положения обаче един такъв периодичен процес на вглеждане в себе си ще ви помогне да се справите с предизвикателствата пред лидерството. И с проблемите, които на един или друг етап ще се наложи да решавате.

Текстът е публикуван в сп. "Мениджър"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ