Когато започнат много да ви досаждат...

Когато започнат много да ви досаждат...

Когато започнат много да ви досаждат...

За да се справиш с вредителите в офиса, първо трябва да ги разпознаеш и класифицираш, казва американският бизнес тренер Реджина Лийдс.

Тя описва четири, най-разпространени типажи на проблемни колеги и служители в книгата си „Пълен ред. Седмичен план за борба с хаоса на работа, вкъщи и в главата”. От това, кой тип точно е служителят, който най-много ви дразни, зависи стратегията ви на общуване чрез която можете и да постигнете разбирателство на по-следващ етап. Или пък просто да се защитите от него.

Скептикът
Той не вярва в нищо и в никого, особено в добрите ви намерения. Но най-противното му качество е, че никога не би го домързяло да ви осведоми за съмненията си, при това с насмешка и видимо удоволствие.
”В офиса Скептикът постоянно ще подмята забележки, че вашите усилия са напразни. Това е човекът, за когото чашата винаги е наполовина празна. Ако види, че се опитвате да въведете ред на работното си място, е в състояние дори да организира залози, колко дълго ще просъществува стореното от вас.”, посочва Лийдс.

Как да действате.  За начало, дайте си сметка, че Скептикът не постъпва така, защото е много умен или пък надарен със способността да предсказва бъдещето. Чисто и просто, този човек е неуверен в собствените си сили и ужасно се бои от провали. Но, за да живее спокойно, пренася собствените си комплекси върху околните. Когато презрително отбелязва, че за нищо на света няма да успеете да предадете проекта в срок, той убеждава себе си в това, а не вас. Просто приемете, че си имате работа със слаб и комплексиран човек и скоро ще започнете да пускате покрай ушите си всички негови подмятания.

Умникът
Всеки от нас има склонност от време навреме да оригиналничи, но при някои, тя е просто патологична. Всеки божи ден Умникът се опитва да се похвали с каквото и да е, само и само да подчертае и най-незначителното си превъзходство и постоянно си проси комплименти, които всеки тактичен човек не е в състояние да му откаже. „На него, всичко трябва да му е по-добре, отколкото при вас. Направили сте рекордни продажби миналия месец? Чудесно, но той е продал повече. Харесвате някоя книга? Неговата е по-хубава. И така нататък”, обяснява Лийдс.

Как да действате. Също както и Скептикът, такъв човек заслужава предимно съчувствие и съжаление. Щом постоянно се нуждае от потвърждение на достойнствата си, значи дълбоко в себе си е нещастен и неуверен.
”Помолете Умника да сподели мъдростта си с вас – така ще му доставите неземно удоволствие”, съветва Лийдс. След което са възможни два варианта: или той наистина ще ви разкаже нещо полезно, или ще започне да се фука и да насища въздуха със собственото си величие, а през това време вие спокойно ще се заемете с работата си.

Диктаторът
Ни в клин, ни в ръкав се сдобивате с още един самопровъзгласил се началник? Случва се. По всички възможни начини диктаторът ще ви натрапва своите методи на работа, защото ги смята за единствено възможни и верни. Дори и да ги приемете, дори и да се справите, пак ще намери за какво да ви уязви.

Как да действате. Ако Диктаторът не е овластен по щат, изслушвайте го, както Умника и си вършете работата, както си знаете. Това е далеч по-лесно и не толкова травмиращо за нервната ви система, отколкото да се опитвате да го убедите в правотата си.
Но ако Диктаторът е и ваш началник, ще се наложи да изпълнявате покорно наставленията му. Постепенно, ще спечелите неговото доверие, а даже и признание, че имате „поне капка ум”. Чак тогава отново можете да пробвате да се върнете към собствените си методи като предварително ги съгласувате с него. Диктаторът началник обожава да е в курса на нещата, така че ако направите нещо зад гърба му – дори и да е полезно и добро, можете не на шега да го разлютите.

Подлецът
Типично проявление на офисната подлост е кражбата на идеи, заслуги, постижения и представянето им като собствени впоследствие. Обикновено, човекът, способен на такова поведение, се опитва да спечели доверието на всеки в екипа, да се хареса на всички и да демонстрира, че харесва всички, но зад гърба им навярно говори и твори всякакви гадости. Към подлеците в този случай, могат да бъдат отнесени и интригантите, по-специално тези, които злоупотребяват с лична информация за кариерни цели, такива, които не биха пропуснали да доложат на шефа, че сте закъснели с пет минути.

Как да действате: Абсолютно безпредметно е да устройвате скандал или да влизате в публична конфронтация с Подлеца. Хитростта му и вроденото му умение да се подмазва на началството, най-вероятно ще му помогне да излезе както винаги сух от водата, а в най-лошия случай – и да ви изкара глупак в добавка към това. Ако значимостта и мащабите на откраднатите идеи или заслуги са маловажни и ще бъдат забравени още на следващия ден, просто махнете с ръка и запомнете, че повече няма да си позволявате да бъдете откровени с Подлеца. Ако става дума за дългосрочни стратегии и важни за бъдещето на компанията проекти, обсъдете ситуацията с прекия си началник и то, не под формата на оплакване, а като молба за съвет. В крайна сметка никой не обича търтеите.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ