Окачете на входа ценностите на компанията

Окачете на входа ценностите на компанията

Окачете на входа ценностите на компанията

 

 

 

 

Допускала съм много грешки при подбора на кадри, назначавала съм компетентни хора, с много опит, но които не споделяха ценностите на компанията. Последиците бяха наистина неприятни. Новите служители тръгваха в посока, която не беше нашата, защото изобщо не вярваха в мисията ни. И в края на краищата винаги стигахме до един и същи финал – те започваха да работят срещу нашите цели.

Говорила съм с много предприемачи и се оказва, че и те са имали същите или подобни проблеми в своите компании. Хората идват при нас обикновено, защото си търсят работа. Те ни казват това, което ние искаме да чуем. И после по болезнения начин установяваме, че изобщо не вярват в това, което правим.

За съжаление, този неприятен сценарий се случва много по-често, отколкото си мислите. Затова става изключително важно да имате механизъм, с който да откривате правилните служители, тези, които ще се присъденият към вас не само заради заплатата, която ще им дадете. А и заради ценностите, които изповядвате.

Трябва да приемете, че никой от служителите няма да бъде толкова ентусиазиран и отдаден на работата, колкото сте вие – основателят и предприемачът. Но все пак искате да работите с хора, които са възможно най-запалени от това, което правите.

Назначавала съм висши мениджъри - вицепрезидент по развитие на продукти, директор маркетинг. На практика се случваше едно и също нещо, макар, че хората бяха различни. Първите шест месеца единственото към което те се стремяха бе да докажат, че нашата технология е по-лоша от тази, по която са работели техните предишни компании. Трудно им бе да повярват, че в някои отношения нашата бе далеч по-добра. Те буквално пречеха на работата ни.

Вместо да се заемат с новите си отговорности ходеха по отделите и търсеха аргументи за своята недоказуема теза.

Нещо подобно се случваше и при търговците. Наемахме хора от същия бранш, които преди бяха продавали химически продукти, а сега щяха да се занимават с биологични, които са много по-безопасни.

Те трябваше да ги предлагат на фермерите като заместител на химичните пестицидди. Но дори работейки за нас продължаваха да бъдат убедени, че химическите продукти са за предпочитане, нищо, че нашите имат много по-добри показатели и качество.

Трудно е да управляваш и развиваш компания, когато имаш служители, които не споделят мисията и визията, които не одобряват продуктите ви. Трябва да ги освобождавате. Самите уволнения ви разсейват и развалят атмосферата. Ключът в тази ситуация е бързо да изпратите неподходящите служители да си ходят.

А още по-добре е изобщо да не ги назначавате, като ги проучите добре предварително, за да сте сигурни, че споделят вашите ценности. Това на практика се оказва, че не е лесна задача.

В действително станах параноична, след като допуснах няколко грешки, след като ми се наложи да наемам нов вицепрезидент, който до отговаря за продажбите и маркетигна. Прекарах три месеца в проучване: използвах услугите на специалист, който проведе интервютата и ми гарантира, че човекът, ще работи за целите на компанията. Дори и тогава, изборът се оказа несполучлив или поне не даде резултата, който очаквах. Опитах се да прегледам как протича процесът и да установя какво пропускам.

Мисля, че бях прекалено фокусирана върху това какво може да направи човекът за компанията, вместо да науча какви са неговите ценности.

И така започнах да задавам съвсем различни въпроси: Събирате ли отделно отпадъците? Каква кола карате? Ядете ли органична храма?

Когато започнете да събирате информация за всички тези житейски избори, откривате истинските ценности на човека. И можете да разберете дали ви лъже в някои отговори или не. Така започнах да разбирам дали кандидат-служителят наистина вярва в това, което правим.

В новата компания, която основах, някои от първоначалния екип предложи на входа да сложим списък с ценностите ни. Така всеки нов служител ще ги види още преди да е минал интервюто и ще се подпише, че ще ги спазва. Това е по-различно отколкото само да кажеш: „Да, да. Вярвам в това.” Когато човек се подпише и започне да се отклонява от ценностите можете да му кажете: „Почакай малко. Ти ти гарантира писмено, че ще работиш за тези ценности. Вярваме, че си бил искрен и наистина се ръководиш от тях.”

 

 

Памела Мароне, основател и изпълнителен директор на „Мароне органик иновейшънс”

 

Из книгата «14 урока за лидерството» на «Мениджър» и Harvard.

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ