Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Те виждат всичко

Снимка: Shutterstock

Лидерската позиция върви ръка за ръка с огромна отговорност. Хората гледат на вас като на пример за подражание и приемат всичко, което правите, като еталон за професионализъм. Ако не обръщате достатъчно внимание на вашите думи и действия, рискувате да изгубите уважението и доверието на вашите служители. Ето няколко неща, които един лидер никога не трябва да прави:

Да се опиянява от властта

Дори и да имате голяма власт над хората, които ръководите, това не означава, че трябва да им натривате носа. Ако искате да бъдете харесван лидер, трябва да се научите да разчитате повече на комуникацията и взаимното доверие, вместо на заповеди и авторитаризъм.

Да си приписвате чужди постижения

Лидерите и шефовете, които представят успехите на екипа си като свои лични постижения, отчуждават служителите си и превръщат ефективното сътрудничество с тях в непостижима цел. В тези случаи хората избират между два варианта – или да намалят значително усилията, които влагат в работата си, или да започнат да подкопават репутацията на своя лидер. При подобна ситуация няма печеливши.

Да има фаворити

Ако някога сте ставали свидетели на отявлен фаворитизъм на работното място, то много добре знаете колко вреден може да бъде той. Много малко са нещата, които могат да имат по-силен демотивиращ ефект от това вашите идеи и предложения да бъдат пренебрегвани от шефа ви за сметка на тези, които изразява неговия любимец. Като лидер вие трябва да се отнасяте по един и същи начин с всички ваши служители и да отделяте внимание на проблемите, нуждите и желанията на всеки член на вашия екип. В противен случай работата се превръща в игра, в която никой не иска да участва.

Да губи времето на останалите

Има шефове, които звънят и пращат съобщения на служителите си по всяко време на денонощието. Те имат навика да прекъсват семейни вечери и следобедни дремки през уикенда със задачи, които искат да бъдат свършени на момента. Лидерите, които правят това, показват на служителите си, че не уважават тяхното време.

Да бъде микромениджър

Ще разпознаете шефа, който е маниак на тема контрол, по постоянната му нужда да се меси във всеки аспект от работата на всичките си служилите. Той никога не е доволен от постигнатото от останалите, защото вярва, че може да се справи по-добре от тях. Микромениджърите не оставят хората да вършат работата, за която са били назначение.

Да лъже

Лидерите трябва да казват истината, дори когато тя е не е приятна. Лъжите винаги застигат човека, който ги казва, така че няма никакъв смисъл да опитвате да прикриете нещо, което рано или късно ще излезе наяве. Ако бъдете уловени в лъжа вие ще изгубите завинаги доверието на вашите служители.

Да унижава хората

Може би най-лошият тип лидер е този, които опитва да затвърди позицията ся над останалите, като омаловажава техните успехи и ги кара да се чувстват незначителни и некомпетентни. Това е пълната противоположност на добрия лидер, които се старае да мотивира и вдъхновява служителите си - да ги накара да повярват, че могат да постигнат дори невъзможното.

.....................

Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Лидерство