Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

На пазар във Фабриката на света

250

Снимка: Getty Images/ Guliver

С настъпването на новата година Apple разтревожи инвеститорите си, като оряза прогнозите си за продажби през четвъртото тримесечие на 2018 г. и обвини за това забавянето на пазара в Китай. Новината изпрати "ледена тръпка" през финансовите пазари. Съобщението на Apple възобнови тревогите за забавяне на втората по големина икономика в света. Това бе прочетено като сигнал, че безброй компании, които продават в Китай и разчитат много на това, може да бъдат засегнати.  

Така се породи въпросът кои европейски и американски марки имат най-голям дял от общите си бизнес приходи от Китай? 

Ден след новините от Apple, на 2 януари, американската изследователска фирма Wells Fargo прегледа над 30 публично търгувани ритейл бранда и как те са изложени на влиянието на китайската икономика, посочи изданието Quartz. Въпреки че повечето от тези 30 бранда са имало по-малко от 2% от продажбите си с произход от Китай, има и компании, които разчитат повече на клиентите на страната, с до над 10% продажби, произлизащи от нея. Ето кои са те:

Adidas - 18%.

Tiffany - 16%.

Nike - 15%.

Skechers - 14%.

Tapestry Inc. - 13%.

Fossil - 12%.

Farfetch - 9%.

Michael Kors - 8%.

PVH Corp. - 6%.

Under Armour - 5%.

VF Corp. - 5%. 

Продажбите на дребно в Китай все още се покачват - те са се увеличили с 8,1% през ноември в сравнение с предишната година. Но темпът на растеж се забавя в продължение на години. Настоящата търговска война със САЩ добавя още натиск. Правителството на Хонконг посочи търговското напрежение за причина в страната да има най-лоши продажби на дребно от средата на 2017 г. насам. 

Каспер Рорстед, главен изпълнителен директор на Adidas, заяви през ноември 2018 г., че продажбите на Adidas в Китай се покачват значително. Той каза, че очаква растежът да се забави през следващото тримесечие, но това се дължи повече на факта, че Adidas нараства с много бързи темпове и не посочи като причина никакви проблеми с икономиката на Китай.

От друга страна, Мани Чирико, главният изпълнителен директор на PVH Corp., която притежава марки като Tommy Hilfiger и Calvin Klein, заяви през ноември 2018 г., че  китайският бизнес на компанията изглежда силен, но все пак той вижда "някои по-смекчаващи тенденции, свързани с омекотяването на икономиката на Китай и свързаните с това търговски проблеми между страната и САЩ".

Междувременно Tiffany отбеляза преди няколко седмици, че продажбите ѝ в континентален Китай са добри.

Предстоящите месеци, разбира се, може да променят тези перспективи. Но ситуацията в Китай играе роля за много от големите марки и е ясно, че всяка компания, която получава голям дял от продажбите си от страната, я следи отблизо.

още по темата
още от Маркетинг
16
Сряда
Януари