Как да спорим с шефа, без да рискуваме работата си

Как да спорим с шефа, без да рискуваме работата си

Как да спорим с шефа, без да рискуваме работата си

Не е никак лесно да влезете в спор с вашия шеф. Как може да противоречите на човека, който най-вероятно ви е назначил на работа и има властта да ви уволни?

Ако изразите негодувание, рискувате да бъдете приети за взискателни и несговорчиви. Ако пък си замълчите, може да изглеждате незаинтересовани и апатични.

„Смятам, че всички се страхуваме да предлагаме идеи, които противоречат на приетото, защото мислим, че това води до конфликти“, казва Ребека Вертучи, кариерен коуч и директор на Vertucci Group.

„Истината обаче е, че в повечето случаи шефът ви иска да бъдете успешни. Не трябва да оставате изненадани ако вашето съгласие бъде привето положително и ако шефът ви реши да използва вашата идея“, добавя тя.

Вие сте получили работата, защото вашият шеф е видял във вас ценен кадър, който носи различен опит и гледна точка към нещата. Така че, не се страхувайте да изразявате своето мнение, дори когато то не съвпада с това на шефа ви, но се научете да го правите по стратегически начин, казва тя. Ето как:

1. Подберете правилния момент

Повдигането на определена тема в неподходящ момент може да сложи край на дискусията, още преди да е започнала.

„Вярвам, че причината за тези инциденти идва от това, че много хора мислят, че мнението им не е толкова важно и предпочитат да си стискат езика зад зъбите. Понякога обаче те не успяват да се сдържат и изказват своето несъгласие в разгара на дискусията. Тогава ситуацията може да стане много разгорещена“, казва Дейвид Купър, кариерен консултант от Лос Анджелис.

Изчакайте за правилния момент и място, като например среща на четири очи, за да дискутирате чувствителни теми.

„Моят опит показва, че най-лесният и ефективен начин да споделите с шефа си нещата, с които не сте съгласни, е като го дръпнете настрана в коридора след края на екипна среща“, твърди Купър.

2. Научете какво мотивира шефа ви

Ключово за воденето на каквито и да е било преговори е познаването на нещата, които цени ответната страна. Най-добрият начин да накарате другите да ви слушат е като им покажете, че знаете какво е важно за тях.

„Може би ще ви се наложи да зададете няколко въпроса, за да разберете причините, които стоят зад тяхното решение или действие, с което не сте съгласни“, казва Тами Льоб, каиререн коуч от Бостън.

„Така че, преди да изразите вашето несъгласие, трябва да разберете с какво точно не сте съгласни по същество“, добавя той.

3. Направете така, че той сам да стигне до заключението, което искате да изкажете

Ако представите информацията по правилния начин, може да промените мнението на вашия шеф и да го оставите сам да стигне до заключението, до което сте стигнали и вие.

„За да постигнете тази цел, първо изслушайте това, което шефът ви има ви каже (дори ако не сте съгласни с него), след което повдигнете другите теми, които са индиректно свързани с основната дискусия. По този начин вие ще дадете на шефа си нужната информация, за да промените неговото мнение и да му помогнете сам да стигне до идеята, която сте искали да предложите“, казва Купър.

Този подход обаче често изисква няколко разговора, така че не се отказвайте, ако не успеете да вкорените идеята си в съзнанието на шефа още от първия опит.

Продължава на страница 2.

4. Помогнете на шефа си да изглежда добре пред другите

„Когато мениджърите провеждат срещи със своя екип, те обикновено получават голяма част от оплакванията и критиките към организацията и работния процес. Не забравяйте, че вашият шеф, както всички останали, иска да се представи в позитивна светлина. Ако можете да му помогнете да го направи, той ще бъде по-отворен към вашите идеи“, казва Вертучи

5. Не чакайте до последната минута

Независимо от това какви са обстоятелствата, представете вашето мнение за нещата, с които не сте съгласни, докато все още има потенциална възможност да бъдат предприети действия и да се направят нужните промени.

„Понякога хората изразяват своето несъгласие, след като вече е взето решение и процесът е необратим. Това е непродуктивно и не помага с нищо“, казва Льоб.

6. Бъдете готови да не получите това, което искате

Преди да изразите вашето недоволство, трябва да се подготвите психически за възможността то да не се отрази по никакъв начин на решението на вашия шеф.

„Мнението ви ще бъде взето под внимание, но няма да бъде прието с ентусиазъм, или иначе казано доведе до никакви реални промени. Това не означава, че ще изгубите работата си, а просто, че ще ви се наложи да се съобразите с решението, което шефът ви смятат за най-добро“, казва Льоб.

„В този случай, опитайте да го разберете неговия избор, дори да не сте съгласни с него. Това ще ви помогне да се приспособите по-добре към ситуацията и да продължите напред“, добавя той.

7. Бъдете готови да напуснете

Ако сте се попаднали на шеф, който не се интересува от вашето мнение и постоянно взима решения, с които вие не сте съгласни, може би е време да потърсите работа, в която да намерите лидер, който да уважавате. Или поне място, на което вашите идеи да бъдат чувани.

.................

По материал от Monster.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ