Перфектната автобиография за работа в 6 точки

Перфектната автобиография за работа в 6 точки

Перфектната автобиография за работа в 6 точки

Изключително обезкуражаващо е да сте наясно как изглежда мечтаната работа, но по една или друга причина, да не може да превърнете мечтата в реалност.  

Това може и да не е особена утеха, но самият факт, че знаете каква е вашата работата-мечта, ви дава преднина пред конкуренцията.

Ако знаете какво искате да постигнете в живота, може да се съсредоточите изцяло върху реализацията на вашите цели. След като сте идентифицирали професионалното развитие, което ще преследвате, естествената първа стъпка е да кандидатствате за работата.

От ключово значение е да изпъкнете в тълпата от таланти, като покажете с какво се различавате от останалите и какво точно може да предложите на компанията, което останалите кандидати не биха могли. Тук от ключово значение е и добре съставената автобиография.  

За целите на този материал ще приемем, че сте запознати с основните изисквания при писането на CV. Вероятно сте наясно, че то включва вашето пълно име, информация за контакти и история на заетостта. Когато обаче преследвате мечтаната работа, базовата информация не е достатъчна. Следвайте тези 6 точки, за да създадете перфектната автобиография. 

1. Направете проучване  

Лесно е да използвате една и съща автобиография за всяка позиция, за която кандидатствате.  За сметка на това, представителите на отдела Човешки ресурси, които отговарят за преглеждането на автобиографиите, няма нужда да полагат особени усилия, за да забележат, че вашето CV не е съобразено със специфичните изисквания и детайли, свързани с предлаганата от тях позиция.

Ако искате да получите мечтаната работа, трябва да отделите нужното време и енергия, за да оформите автобиографията си така, че да изглежда сякаш е създадена по поръчка за съответния пост.

За целта, първо трябва да разберете какъв е начина, по който ще бъде прегледано вашето CV - с други думи да сте наясно дали преминава през компютърен алгоритъм или се разглежда от човешко същество.

В първия случай, поставете акцент върху ключовите думи, които формират основните точки във вашата автобиография, като например „отборен играч“, „работи с Microsoft Office, „може да се справя самостоятелно“ и тн.

При втория, проучете човека, който ще оцени вашата молба, и направете малки корекции въз основа на неговите предпочитания. След това, прегледайте щателно длъжностната характеристика и подчертайте изискванията, съвпадащи с набора от умения, с който разполагате. Превърнете тези качества в централна основа, около която да изградите цялото си CV. 

Вижте и: Четири модерни умения, които HR мениджърите търсят в момента

2. Бъдете селективни

Когато става въпрос за автобиография, създадена за специфична позиция, важна част от пъзела е да подберете правилните неща, които ще включите. Ако имате дълъг професионален опит, най-вероятно сте натрупали множество постижения и успехи, които бихте искали да включите във вашето CV.

Именно по тази причина е от изключително значение да не забравяйте, че разполагате с ограничено пространство. В старанието си да изтъкнете всичко, което сте постигнали, ще направите по-трудно идентифицирането на важните умения, които могат да ви изпратят на масата за преговори.

Вместо това, използвайте автобиографията си, за да подчертаете способностите и знанията, които имат реално приложение в  работата, за която кандидатствате, наблягайки върху вашето професионално развитие и растеж в тази специфична сфера на работа.  Отделете специално внимание на нетрадиционните успехи, които могат да ви помогнат да се откроите от останалите.  

3. Опишете постиженията си в цифри

Много хора наблягат на задачите, които са били тяхна отговорност, а не на реалните резултати и успехи, които са постигнали. Едно е да напишете, че сте „водили екипа по продажбите“, а съвсем друго е да се представите като „ръководител на екип от 12 специалиста продажби, реализирал ръст на печалните с 34% в рамките на две години“.

Първото може да бъде интерпретирано по различни начини, докато второто дава на работодателя ясна представа за това, на което сте способни.  Когато е възможно, използвайте реални суми, проценти и сравнения, които осигуряват фактически доказателства за вашите възможности.

4. Внимавайте с терминологията

Всяка дума е от значение, когато се опитвате да поберете всичките си професионални умения и опит, в рамките на една или две страници. Прегледайте внимателно автобиографията си и премахнете всички неясни думи и термини, които могат да объркат работодателя.

Вместо това, използвайте изрази, които добавят детайл и яснота към общото ви представяне като професионалист. Особено често срещан проблем е използването на глаголи, които звучат апатично и мудно. Опитайте да замените глаголите като „бях“ или „направих“ с такива, които изразяват ясно действие като например „организирах" или „проектирах".

5. Уверете се, че е четивно

Дори и да автобиографията ви да е пълна с интересни факти и събития, ако съдържанието е объркващо, неорганизирано и трудно за четене, няма да бъдете избрани за интервю. Или с други думи, форматът е от изключително значение. Ето и няколко съвета за изработване на четивна автобиография:

  • В повечето случаи, хората отговарящи за подбора на кандидатите, ще прегледат автобиографията ви „по диагонал“, затова е важно да използват удебелен шрифт, точков план и други стилистични похвати, които да акцентират върху най-важните части от вашето CV.
  • Размерът на шрифта и разстоянието между отделните символи трябва да бъде еднакво в целия документ.
  • Името на файла трябва да бъде лесно разпознаваемо,  като например „Ivan_Ivanov_CV, за да може да бъде проследено в купчината от имейли.
  • Запишете файла във формат ПДФ, за да запазите формата при печат.  

6. Потърсете професионална помощ

Истината е, че и най-опитните писатели могат да изпитат затруднение при подбора на уменията и постиженията, които да включат в своето CV и още повече в начина по който да го оформят естетически. По тази причина, би било добре да потърсите професионална помощ, от човек, който се занимава специално с писането на автобиографии.

„Всеки, когото попитате, ще има различно мнение за начина, по който трябва да изглежда една автобиография. Това може да бъде особено обезсърчаващо за човек, който иска да продължи напред с професионалното си развитие. Работата с професионалист може да ви даде нужното спокойствие и обективна гледна точка.“, казва Ребека Хенигер, която се занимава професионално със съставяне на автобиографии. 

Няма нищо срамно в това да потърсите професионална помощ.  В действителност, тя може да бъде факторът, който да издигне нивото на вашата автобиография от добро до такова, което ще ви осигури място в залата за интервюта. 

Дан Скалко, основател на агенцията за дигитален маркетинг Digitalux, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ