Качествата на добрите комуникатори

Качествата на добрите комуникатори

Качествата на добрите комуникатори

Най-вероятно сте чували до втръсване колко важна е добрата комуникация за успеха на всеки бизнес. Може да звучи сравнително просто, но зад понятията добра комуникация и ефективен комуникатор се крие една доста комплексна комбинация от качества и умения.

Тук не става въпрос само за перфектното владеене на езика и ефективното водене и поддържане на разговор. Най-добрите комуникатори имат способността да представят ясно и точно своите идеи, да убедят своите слушатели да застанат зад тези идеи и да изградят и поддържат трайни и стабилни връзки чрез диалог.

Това са 6 качества, характерни за всички добри комуникатори, които може да използвате, за да подобрите уменията си за общуване.

1. Те са честни

В краткосрочен план може да бъде примамливо и лесно от време на време да казвате някои неистини или да премълчавате неприятни факти. Това помага да избягвате непосредствени конфликти и остава другите да живеят в блажено неведение за редица проблеми и трудни истини.

Вземете за пример следната ситуация: колегата ви Майк е направил една посредствена презентация, в която е изложил идеи, които не са особено креативни и полезни. Ако му кажете, че се е представил чудесно, вие може да повишите неговата увереност и самочувствие, което да може да допринесе за по-доброто му представяне при следващата презентация. Освен това, даването на похвала е значително по-лесно от критикуването.

Важно е обаче да знаете, че по този начин сключвате сделка с дявола. Ако не сте искрени във вашата оценка, правите лоша услуга на вашия колега. Въпреки че критиките могат да бъдат трудни за приемане в краткосрочен план, в крайна сметка те ще помогнат на Майк в бъдеще, тъй като той няма повече да повтори грешките, които е направил в тази презентация.

Тайната на добрата комуникация в случая се крие в поднасянето на критиките по правилния начин. Опитайте първо да посочите няколко позитивни части от презентацията на Майк, преди да обърнете внимание на нещата, които трябва да бъдат подобрени или променени.

2. Те са проактивни

Най-добрите комуникатори не бягат от трудните разговори. Те не се страхуват да повдигнат определен въпрос, ако мислят, че се налага той да бъде обсъден. 

Вместо да позволят на токсичните навици и стил на работа на даден служител да допринесат за натрупване на недоволство и гняв на работното място, те се захващат с проблема възможно най-рано, преди той да се е превърнал в истинска криза.

Добрите комуникатори са проактивни и когато става въпрос за работата по проект. Вместо да помолят свои колега да редактира доклада си във вечерта, преди неговото представяне, добрите комуникатори полагат нужните усилия, за да гарантират, че този човек е запознат с крайния срок за представянето на своя доклад няколко дена преди това. Това в крайна сметка води до по-добро представяне на техния колега и до по-ниски нива на стрес в работата.

3. Те задават добри въпроси

Задаването на правилните въпроси е от ключово значение за достигането до корените на даден проблем или за опознаването на някой човек.  

Добрите комуникатори отделят много внимание и време на правилния подбор от въпроси, които да разкрият възможно най-много информация за темите или хората, от които се интересуват. Може да разберете дали компанията ви има добри комуникатори по дали рядко провеждате разговори по една и съща тема и дали служителите ви са изградили силни взаимоотношения помежду си.

4. Те са активни слушатели

Въпреки широко разпространеното разбиране, че комуникацията представлява думите, които изричате, слушането играе не по-малко важна роля в процеса на общуване. Може да зададете сто проницателни въпроса, но ако не отделите нужното внимание на отговорите, които получавате, значи просто си губите времето.

Най-добрите комуникатори слушат активно не само за най-малките детайли в речта на своите събеседници, но и за промените в тона. Те усещат промените в настроението на говорещия, тъй като обръщат специално внимание дори на най-малките устни и невербални сигнали. В края на краищата, тези тънкости са от голямо значение, тъй като по тях може да се разбере дали проблемът е решен напълно или частично и дали отношенията ви с другия човек са добри или не толкова.

5. Те са кратки и точни

Ако дадете на един доктор 2 часа, за да отговори на въпроса: „По какъв начин повлия новият закон за здравеопазването на вашата работа?“, той най-вероятно ще успее да състави убедително изказване, подкрепено с факти и примери. Много по-трудно ще му бъде обаче, ако му дадете пет или десет минути за същото.Тази задача изисква от него да подбере най-важните детайли и набор от думи, които да бъдат представени по завладяващ начин, за да привлекат вниманието на аудиторията.

Най-добрите комуникатори са кратки, ясни и точни. Ние слушаме с внимание това, което те казват, защото начинът, по който го правят, ни кара да имам чувството, че то е нещо важно и значимо.

6. Те са надеждни и отговорни

Отговорността е директно свързана с комуникационния процес. Може да кажете на шефа си, че ще завършите доклада си до петък сутринта, но ако не успеете да го направите, думата ви започва да губи своята стойност и с времето никой няма да взима вашите обещания на сериозно. Хората, които имат репутацията на добри комуникатори, подкрепят своите думи със съответните действия.

Моят опит показва, че тези хора познават себе си по-добре от колебливите служители, които не изпълняват своите обещания. Причината за това се крие във факта, че добрите комуникатори знаят какво могат да обещаят и отказват да дават думата си за неща, които знаят, че не са по техните сили.

Джон Бойтнот, журналист и дигитален консултант, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ