нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Качествата на добрите комуникатори

Най-вероятно сте чували до втръсване колко важна е добрата комуникация за успеха на всеки бизнес. Може да звучи сравнително просто, но зад понятията добра комуникация и ефективен комуникатор се крие една доста комплексна комбинация от качества и умения.

Тук не става въпрос само за перфектното владеене на езика и ефективното водене и поддържане на разговор. Най-добрите комуникатори имат способността да представят ясно и точно своите идеи, да убедят своите слушатели да застанат зад тези идеи и да изградят и поддържат трайни и стабилни връзки чрез диалог.

Това са 6 качества, характерни за всички добри комуникатори, които може да използвате, за да подобрите уменията си за общуване.

1. Те са честни

В краткосрочен план може да бъде примамливо и лесно от време на време да казвате някои неистини или да премълчавате неприятни факти. Това помага да избягвате непосредствени конфликти и остава другите да живеят в блажено неведение за редица проблеми и трудни истини.

Вземете за пример следната ситуация: колегата ви Майк е направил една посредствена презентация, в която е изложил идеи, които не са особено креативни и полезни. Ако му кажете, че се е представил чудесно, вие може да повишите неговата увереност и самочувствие, което да може да допринесе за по-доброто му представяне при следващата презентация. Освен това, даването на похвала е значително по-лесно от критикуването.

Важно е обаче да знаете, че по този начин сключвате сделка с дявола. Ако не сте искрени във вашата оценка, правите лоша услуга на вашия колега. Въпреки че критиките могат да бъдат трудни за приемане в краткосрочен план, в крайна сметка те ще помогнат на Майк в бъдеще, тъй като той няма повече да повтори грешките, които е направил в тази презентация.

Тайната на добрата комуникация в случая се крие в поднасянето на критиките по правилния начин. Опитайте първо да посочите няколко позитивни части от презентацията на Майк, преди да обърнете внимание на нещата, които трябва да бъдат подобрени или променени.

2. Те са проактивни

Най-добрите комуникатори не бягат от трудните разговори. Те не се страхуват да повдигнат определен въпрос, ако мислят, че се налага той да бъде обсъден. 

Вместо да позволят на токсичните навици и стил на работа на даден служител да допринесат за натрупване на недоволство и гняв на работното място, те се захващат с проблема възможно най-рано, преди той да се е превърнал в истинска криза.

Добрите комуникатори са проактивни и когато става въпрос за работата по проект. Вместо да помолят свои колега да редактира доклада си във вечерта, преди неговото представяне, добрите комуникатори полагат нужните усилия, за да гарантират, че този човек е запознат с крайния срок за представянето на своя доклад няколко дена преди това. Това в крайна сметка води до по-добро представяне на техния колега и до по-ниски нива на стрес в работата.

3. Те задават добри въпроси

Задаването на правилните въпроси е от ключово значение за достигането до корените на даден проблем или за опознаването на някой човек.  

Добрите комуникатори отделят много внимание и време на правилния подбор от въпроси, които да разкрият възможно най-много информация за темите или хората, от които се интересуват. Може да разберете дали компанията ви има добри комуникатори по дали рядко провеждате разговори по една и съща тема и дали служителите ви са изградили силни взаимоотношения помежду си.

още от Техники за успех