"Не зная откъде да започна..."

Не зная откъде да започна...

"Не зная откъде да започна..."

Отлагането засяга всички. Най-често то се промъква в мислите ни, когато сме уморени и отегчени, но за някои хора, отлагането се е превърнало в истинска пристрастеност.

Те отлагат работните си задължения през целия ден, само за да се приберат вкъщи и да седят пред монитора до късните часове на нощта, опитвайки да завършат задачите, с които лесно е можело да се справят преди вечеря.

С наближаването на празниците идва и „сезонът на отлагането.“ Изключително трудно е да свършите каквато и да е било работа в офиса, когато искате да прекарате празнично време с вашето семейство и приятели.

Порочният кръг на отлагане обаче не се появява само в края на годината, а по всяко време, което е изключително тревожно предвид множеството проучвания, които показват, че отлагането увеличава стреса, намалява производителността и води до здравни проблеми.

Важно е да осъзнаете, че отлагането се подхранва с извинения и оправдания. Не може да очаквате да се справите с отлагането, ако не знаете как да преодолеете негативните навици, които го причиняват.  

Това са най-често срещаните оправдания, които водят до отлагане:

1. „Не зная откъде да започна.“

Много често, когато сме изправени пред трудна задача, блокираме и не знаем как продължим напред. Най-доброто, което можете да направите в случая, е възможно най-бързо да започнете от някъде.

Когато дадена задача е особено трудна, имате нуждата от всичкото време, с което разполагате, за да я завършите. Няма смисъл да губите ценно време, като си позволите да бъдете зашеметени от сложността на задачата.

Ключът тук е да не позволявате на страха от цялостната задача да ви спира да започнете работа по части от нея. Когато нещо изглежда прекалено сложно, просто трябва да го раздробите на по-малки и лесни за изпълнение части.

По този начин съвсем неусетно ще постигнете напредък, който ще превърне невъзможната задача в напълно осъществима. Когато става въпрос за предизвикателни задачи, бездействието е най-големият ви враг.

2. „Има прекалено много неща, които ми отвличат вниманието.“

За повечето от нас започването на работа по голям проект е истинско предизвикателство. Докато работим по този проект, обикновено ни се налага да се изправим пред множество по-малки и незначителни  задачи, които отвличат вниманието ни от истински значимата работа.

Отговаряме на имейли, провеждаме рутинни обаждания, проверяваме последните новини. С други думи, правим всичко, за да избегнем задачата, на която всъщност трябва да обърнем най-много внимание.

Да бъдеш зает не е същото като да бъдеш продуктивен. Когато усетите, че избягвате конкретна задача, забавете темпото и си представете какво ще се случи, ако продължите да отлагате.

Разсейването притъпява сетивата, като отклонява вниманието ни от последствията от отлагането. Когато си припомните какво ще се случи, ако не се захванете за работа, всички неща, с които сте се разсейвали до момента, ще изгубят своята примамливост, а вие най-накрая ще можете да се съсредоточите върху работата си.

3. „Прекалено е лесно.“

Задачите, които са прекалено лесни, могат да бъдат изненадващо опасни, защото докато ги отлагате, лесно може да подцените времето, от което се нуждаете, за да ги завършите. Когато най-накрая се захванете с тяхното довършване, осъзнавате, че не сте си оставили достатъчно време, за да завършите работата(или да я завършите качествено).

Ако една задача е твърде лесна, опитайте да я свържете с по-голямата картина. По този начин ще превърнете една скучна и рутинна задача в основна част от вашата работа.  Вземете за пример въвеждането на данни. Това е една задача, която малко хора намират за приятна, но когато се замислите за ролята, която тези данни играят в изграждането на стратегическите цели на вашия отдел, разбирате, че тя си заслужава времето. Когато привидно незначителните малки задачи не се свършат на време или се изпълнят некачествено, може да се стигне до ефектът на доминото, който да провали целия проект. 

4. „Не ми харесва.“

Понякога отлагането не е свързано с трудността на задачата, а с простият факт, че работата по нея не ви е приятна. Може да бъде изключително трудно да постигнете напредък по задача, която не харесвате и не намирате за интересна, а да не говорим за такава, която мразите.

Вместо да оставяте тези задачи за последния момент, приемете правило, което гласи, че не може да докосвате друг проект, докато не приключите с най-неприятната задача.

Когато започнете, винаги можете да превърнете задачата в игра. Как може да постигнете по-ефективно задачата си? Как можете да промените стъпките по процеса и пак да постигнете същия резултат?

 Самата задача може да е неприятна, но това не означава, че не може да се забавлявате с нея.

5. „Не вярвам, че мога да се справя.“

Току-що сте получилите нов проект от вашия ръководител. От известно време сте искали да работите по този проект, но сега, когато вече имате този шанс, просто не знаете откъде да започнете. Умът ви е завладян от страх от провал.

„Какво ще се случи, ако се проваля?“, „Може ли това да ми коства работата?“. В един момент тези мисли ви довеждат до идеята, че най-добрият вариант е да избягвате работата по проекта? В края на краищата, ако не участвате в проекта, няма как да се провалите.

Точно обратното, отлагането вече е провал. То представлява невъзможността да се възползвате от талантите и способностите, които имате. Когато отлагате, вие предавате себе си. 

Вместо да затормозявате ума си с мисли за провал, насочете ума си към положителните неща, които ще се случат, когато успеете.

Борбата с отлагането ни учи как да бъдем по-ангажирани с работата си, как да станем по-креативни и в крайна сметка как да правим повече за по-малко време.

Травис Брадбъри, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ