Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Бърнаут по средата на важен проект! Ами сега?

111

Снимка: Shutterstock

Симптомите на професионалния бърнаут(прегаряне) са лесно разпознаваеми, но и лесно можем да ги пренебрегнем, защото става въпрос за "обичайни" неща като трайно чувство на неразположение, раздразнителност, умора, липса на мотивация и интерес.

„Когато става въпрос за бърнаут, ние имаме предвид широк спектър от състояния“, казва Паула Дейвис-Лаак, експерт по стреса и устойчивостта и основател на Stress & Resilience Institute в Милуоки. Тя показва на клиентите си диаграма, която илюстрира „спектъра на стреса“, започваща от „скука“ и стигаща до „пълен психически и физически колапс“.

Най-лошата новина обаче е, че в много случаи човек не разполага с нужното време и средства, за да се справи с този проблем, когато той е в началния стадии от своето развитие.

Какво се случва, когато усетите ранните симптоми на бърнаут по средата на работата по важен проект? Освен че не можете да си вземете почивка, трябва да бъдете във възможно най-добра кондиция, за да завършите качествено работата.

Дейвис-Лаак твърди, че има няколко действия, които можете да предприемете, за да ограничите професионалния бърнаут преди той да е достигнал критичната си точка.

1. Открийте нивото на напрежение, с което се чувствате комфортно

Според Дейвис-Лаак всички ние имаме нужда от определено ниво на стрес и напрежение в нашия живот, защото то ни мотивира и ни помага да избягваме опасности. В същото време, ако това ниво стигне прекалено високи стойности, то се превръща във вредно и контрапродуктивно. Намирането на „зоната на комфорт“, в която чувстваме, че разполагаме с нужните ресурси, за да се възползваме от положителните страни на стреса, е един от най-добрите начини за справянето с бърнаута.

Зоната на комфорт е различна за всеки човек. За да разберете какви са границите на вашата, трябва да обърнете внимание на тези три фактора от „спектъра на стреса“ на Дейвис-Лаак.

Изискванията на работата - задачите и отговорностите, в които инвестирате вашата енергия и усилия

Работния ресурс - средствата, с които разполагате, за да си свършите работата

Възстановяването - това, което правите, за да възстановите силите си, след като завършите задачата

Анализа на тези три фактора в работата ще ви помогне да откриете нивата на стрес, с който се чувствате комфортно.  

2. Защитавайте границите си

За съжаление, когато хората усетят първите признаци на бърнаут, те не поемат нужните мерки, за да се погрижат за себе си, казва Ейми Санчес, професионален коуч от Калифрния, която работи с хора, страдащи от прегаряне.

„Когато почувствате първите симптоми на бърнаут, подсилете вашите лични граници. На първо място, спрете да казвате „да“ на всичко“. Компаниите са известни с това, че продължават да товарят с работа своите служители, докато те сами не се защитят. Ако сте един от онези хора, който не могат да отказват, винаги ще бъдете затрупани със задачи и отговорности.“ казва Санчес

„Научете се да казвате на шефа си, че поемането на нови задачи ще компрометира качеството ви на работа по проектите, които вече сте поели, и че ще с удоволствие ще приемете нови задачи, когато ви се отвори време.“, добавя тя.

Дейвис-Лаак допълва, че може да е по-лесно да си набавите повече ресурси, отколкото да ограничите вашето натоварване.

„За много хора е трудно да намалят работните си задължения, да получават по-малко имейли или да ходят на по-малко работно срещи. Ако обаче се фокусирате върху изграждането на добри взаимоотношения с вашите колеги и започнете по-често да търсите обратна връзка, може да си изградите система от хора, на които да разчитате, когато имате нужда от помощ“, казва тя.

още от Техники за успех
14
Сряда
Ноември