Понякога креативността убива най-ценните идеи. Ето как

Понякога креативността убива най-ценните идеи. Ето как

Понякога креативността убива най-ценните идеи. Ето как

Както си седите вкъщи или в офиса, изведнъж от нищото ви идва вдъхновение. Нещата, които до скоро изглеждаха като объркан безпорядък от несвързани концепции, се подреждат - всяко на мястото си  - и оформят една чудесна бизнес идея.

Още преди да се си записали идеята на лист, умът ви започва да работи по нейното усъвършенстване. Вие мислите за начини да я направите по-добра, идентифицирайки детайлите, които могат да бъдат променени, дооформени или подобрени. До края на деня новата идея вече се е превърнала в сложна пътна карта за създаване и развитие на иновативно бизнес начинание.

Най-вероятно не го и осъзнавате, но в момента, в който сте започнали да подобрявате първоначалната си идея, вие сте гарантирали, че никога повече няма да я видите в оригиналния и вид. С други думи, понякога креативността убива добрите идеи.

Ето и четири причини:  

1. Сами по себе си креативните идеи са безполезни

Повечето компании не могат да бъдат описани като креативни, но причината за това не се крие в липсата на творчески възможности на предприемачите, които стоят зад тях. Професорът от Харвард Тиъдър Левит казва, че е точно обратното. Хората имат изобилие от креативни идеи, които са прекалено предизвикателни, за да бъдат реализирани ефективно.  

Оттук и извода, че творческите идеи сами по себе си са относително незначителни за бизнеса. Това, което наистина има значение, е способността на организацията да намери действително приложение на тези идеи. Колкото по-необичайна е идеята, толкова е по-трудно тя да бъде приложена на практика и съответно толкова по-малко вероятно е да стане реалност.

2. Малките промени могат да създадат големи проблеми

Всяка идея може да бъде усъвършенствана. Човек трудно се сдържа да сподели своето мнение, когато вярва, че е намерил по-добър начин за направата на дадено нещо. Факт е обаче, че дори най-малките корекции могат да превърнат една относително проста идея в нещо, което е много по-трудно за изпълнение.

Известният бизнес ментор Маршал Голдсмит нарича този ефект „предлагане на твърде голяма стойност“. Това е тенденцията да търсим начини за подобряване на дадена идея, без да мислим за начина, по който тези промени ще се отразят на нейното изпълнение.

Една творческа промяна, която изглежда незначителна на концептуално ниво, може да има сериозно въздействие върху практическата част от нейното осъществяване. Тази промяна може да доведе до нужда от допълнителни финансови ресурси, създаване на нова инфраструктура или до отлагане на деня на премиерата на вашия продукт.      

За да избегнете по-сериозните проблеми, започнете вашия проект с първоначална идея, която е сравнително лесна за изпълнение, и едва по-късно може да потърсите начини да я подобрите.

3. Иновативните идеи дават фалшиво чувство на удовлетворение

Някои хора постоянно измислят нови бизнес идеи, всяка една от които е  по-вълнуваща от последната. Проблемът със завладяващите идеи е, че човек изпитва неконтролируемо желание да ги сподели с всички, които познава. Учените твърдят, че това всъщност значително намалява вероятността да се възползвате от тях.

Питър Голуицър, професор от Нюйорският университет (NYU), нарича този феномен „Символично самозавършване”. Самото споделяне на вашата цел ви кара да се чувствате така, все едно вече сте я постигнали.

Това е един изключително коварен кръговрат. Колкото по-интересни са вашите идеи, толкова по-силно е желанието да ги  споделите с някой друг. Колкото повече разказвате за вашите идеи, толкова по-силно е чувството, че вече сте ги реализирали. Вероятността да използвате идеята си, за да изградите бизнеса, коъто си представяте, става все по-малка с всяко нейно повтаряне

Прекъсването на този кръговрат изисква практика. Изследванията сочат, че създаването на печеливша и иновативна компания изисква много повече от измислянето на интересни идеи. Освен изпълнението, голяма част от творческия процес се базира на наблюдение, експериментиране и комуникация с хора, които предлагат различна гледна точка. Нито едно от тези неща няма да се случи, ако откажете да преследвате идеята си още в самото начало.

4. Твърде многото идеи може да ви разсеят

Новите идеи понякога разсейват. Големите мислители имат способността да завладяват интереса и вниманието на останалите с дръзки и оригинални концепции, които са глътка свеж въздух от скучните задачи  и досадните работни процедури, които изискват стабилност и предпазливост.

За да постигне напредък, една организация не може да си позволи да разчита на случайни импулси и изблици на творческа гениалност. Тя има нужда от рутина и ред, две неща, които са изложени на риск, когато умът ви постоянно прескача от една идея на друга.

Да, новите идеи са ценни, но паралелното съществуване на прекалено много от тях може да ви парализират и да ви остави неспособни да решите коя от всички заслужава вашето внимание и ресурси.  

Психолозите наричат този процес „изборно претоварване“, защото прекалено многото възможности могат да доведат до сериозно объркване. Това ви кара да постоянно да се чудите дали сте взели правилното решение и да си представяте какъв би бил вашия живот, ако бяхте поели по-различен път.

Творческите идеи са важна част от иновацията, но те могат да се превърнат в истински проблем, ако не подходите към тях по правилния начин.

По материал на Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ