8 навика, присъщи на най-ценните служители

 8 навика, присъщи на най-ценните служители

8 навика, присъщи на най-ценните служители

Как може да определите колко ценен е един служител за компанията? Дали това се определя от неговия опит или пък от работната му етика? Може би добрите познания и високата компетентност в конкретна област са достатъчни, за да си кажете: „Този човек ще бъде изключително ценен актив за нашата организация.“

Какво ще кажете за социалните умения? Еднакво важни ли са те когато става въпрос за човек, който кандидатства за работа като IT специалист и за такъв, който иска да поеме поста на мениджър продажби? Истината е, че те са изключително важни и в двата случая.

Докато търсените технически умения са добре дефинирани в описанието на всяка длъжностна характеристика, социалните умения често остават на заден план, въпреки че те имат не по-малко значима роля за успеха на компанията в дългосрочен план. Повечето компании са склонни да отдават по-голяма значимост на видимите фактори, определящи компетентността на един служител, мислейки че те са достатъчни, за да бъде той полезен. Действителността обаче е такава, че когато в компанията има сблъсък на силни характери и его, рязка и неочаквана промяна или някаква тежка криза, най-ценните служители са онези, които са добри комуникатори и имат добре развити социални умения.

Това са 8 навика, които трябва да търсите у кандидатите за работа, ако искате да изградите една ефективна и успешна фирмена култура. Наемете служители, които:

1. Могат да бъдат активни слушатели

Ефективната комуникация не е свързана само с добрите ораторски умения, но и със способността да слушате другите и да се поставяте на тяхно място. Най-добрите слушатели винаги повтарят това, което са чули, за да избягнат недоразумения и да са сигурни, че са разбрали добре казано(Това, което казвате е…“). Те също така задават допълнителни въпроси, за да получат по-добра представа за чувствата и възгледите на своя събеседник по темата.

2. Хора с висока емоционална интелигентност (EQ)

Докато доброто образование и високият коефициент на интелигентност(IQ) продължават да бъдат добри предвестници на професионалният успех, когато най-накрая получите желаната позиция и започнете да мислите за новите си приоритети, за бъдещото повишение, за работата в екип и за политическата обстановка в работата, IQ-то започва да губи своята значимост и на преден план излиза емоционалната интелигентност.

3. Проявяват търпеливост

Хората, които са по-търпеливи, имат способността да преценят кога една ситуация се влошава, да видят нещата в перспектива, да слушат без да съдят и да критикуват някой, с когото не са на едно мнение, и да избягват прибързаните оценки. Когато подхождате към въпроса трезво и рационално, вие достигате до едно по-адекватно и логично заключение. Именно това са хората, около които е добре да изградите вашата фирмена култура.

4. Избягват драмите

Служителите с добре развита емоционална интелигентност имат едно голям предимство - избягват драматизирането на нещата и се фокусират върху фактите и начина, по които те ги засягат лично. Тези хора могат да обезвредят емоционално заредена ситуация със спокойното си поведение, като представят решение на проблема и изслушат предложенията на всички засегнати страни. Като назначите на работа хора, които имат тази интуитивна способност да държат под контрол всеки конфликт, ще гарантирате, че всеки спор ще се превърне в една конструктивна и продуктивна дискусия, която да помогне за намирането на решение, което да удовлетвори всички засегнати страни.

5. Могат да контролират емоциите си

Когато става въпрос за самоконтрол, въпросът, който трябва да си зададете е: „Мога ли да контролирам поведението и емоциите си по такъв начин, че да извличам най-доброто от всяка ситуация?“. Истината е, че не всеки има тази способност

„Разумните хора, или иначе казано - тези които могат да контролират емоциите си, са онези, които помагат за изграждането и поддържането на справедлива и безопасна работна среда. В тези условия драмите са редки, а продуктивността висока. Най-добрите кандидати търсят работа в тези организации и рядко ги напускат“, казва Даниел Голман, автор на книгата „Focus: The Hidden Driver of Excellence“.

6. Не приемат мултитаскинга

Продуктивните хора знаят как да управляват ефективно своето време, защото те избягват да правят много неща едновременно. Последните проучвания показват, че мултитаскингът вреди на мозъчната дейност. В крайна сметка, когато разделяте вниманието си между няколко задачи, губите фокус, качеството на работата ви се влошава и постигането на целите, които сте си задали, отнема повече време. Кажете „Не“ на мултитанскинга.

7. Могат да „управляват себе си“

Забравете за управлението на времето - вие имате нужда от хора, които могат да управляват „себе си“, или иначе казано - хора, които могат ефективно да управляват своите приоритети, задачи и живота си като цяло. Ето няколко примера за навиците на тези хора:

Както вече казахме, те отказват да работят върху няколко задачи наведнъж, защото знаят, че това ще компрометира качеството на тяхното представяне и в крайна сметка ще удължи срока им за изпълнение.

Те започват и приключват срещите навреме и не се отклоняват от дневния ред.

Определят ясни граници между себе си и останалите и знаят как да кажат „не“ на другите, когато това е необходимо

Знаят периода от деня, в който са най- продуктивни, и оставят най-важните задачи именно за тези части от денонощието.

8. Не пренебрегват здравословното си състояние в името на работата

Най-добрите служители търсят работа в компании, които им позволяват да намерят добър баланс между работата и почивката както на работното място, така и извън него. Един добър пример за това е навика за отделяне на време за кратки, но чести почивки. Проучване от 2016 г. на Станфордския университет установява, че отделянето на 5 минути за почивка на всеки един час допринася за поддържането на висока енергия през целия ден, повишава мотивацията и концентрация и прави хората по-креативни.

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ