Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

За отровен климат се плаща скъпо

Снимка: Shutterstock

Имало ли е моменти във вашата кариера, в които сте си мислили, че вашата компания, екип, колеги или шефове са „токсични“.

Пълна липса на уважение между всички работещи в компанията? Недоволни служители, които саботират работния процес? Наранена репутация от разпространението на клюки и лъжи? Пълна липса на взаимно доверие между членовете на екипа?

Звучи ли ви познато? В кариерата си съм имал досег със всяко едно от тези неприятни преживявания и мога  да кажа, че освен лични професионални и здравословни проблеми, всичко това струва скъпо и на самата компания, която отчита огромни загуби под формата на намалена продуктивност и липса на ангажираност.

Като свидетел на най-лошите практики в бизнеса, успях да съставя списък с няколко признака, които показват, че компанията ви има токсична култура.

1. Насърчаване на поведение, което кара хората да се чувстват унизени

Компаниите, в които се толерират унизителни коментари, открита агресия, сочене с пръст и прехвърляне на вина, създават работна атмосфера, в която конфликтите са част от ежедневието, а ефективното сътрудничество е невъзможно.

2. Бюрокрация, която спъва прогреса

Високата „токсичност“ е характерна за организациите, характеризирани от бавна и неефективна бюрокрация, при която всяко решение преминава през одобрението на няколко мениджъра, преди да може да се предприеме реално действие.

 3. Повсеместно сочене с пръст и прехвърляне на вина

„Не съм виновен, друг носи отговорност“, е нещо, коeто чувате в много фирми, в които личната отговорност не е особено на почест. Работещите в тези компании са готови да направят всичко, за да спасят собствената си кожа, и не се притесняват да разпространяват фалшива информация и клюки, които вредят на останалите.

4. Микромениджмънт, който ограничава потенциала на служителите

Тази негативна практика има много общо с неефективната бюрокрация, за която говорихме по-горе. Шефовете, които искат да доминират над своите служители, да взимат всички решения и да имат последната дума при всяко действие на своите подчинени, често са подтикнати към този подход от страх, че могат да изгубят контрол и да изглеждат некомпетентни. Микромениджърът ви кара да се чувствате така, сякаш сте под постоянно наблюдение. Той обръща прекалено много внимание на малките детайли и опитва да контролира всяка дейност в офиса, което кара служителите да се чувстват обезкуражени и разочаровани.

още по темата
още от Управление
24
Петък
Януари