Кога мога да казвам „не“ на работното място

Кога мога да казвам „не“ на работното място

Кога мога да казвам „не“ на работното място

Най-вероятно неведнъж сте чували съвета, че за да се издигнете в кариерата си трябва да бъдете първия, който пристига в офиса всяка сутрин и последния, който си тръгва. Трябва да сте енергични, позитивни, отзивчиви и винаги да казвате „да“ на всяка нова задача. В общи линии това е добър съвет, стига да не прекалявате с работата до такава степен, че да станете жертва на бърнаут. Има обаче и случаи на работното място, в които е във ваш най-голям интерес да кажете „не“.

„Да бъдеш екипен играч обикновено се смята за ценна професионална черта, но някои хора са твърде услужливи и готови да помагат като това понякога може да им вреди“, казва Тимъти Уидман, доцент по мениджмънт и човешки ресурси в Doane University. Това може да означава, че се нагърбвате с твърде много задължения, с проекти, които не разбирате и за които нямате необходимите умения, или пък че получавате задачи в последната минута, след като всички други са отказали.

„В повечето работни места служителят, който не може да казва „не“, винаги бива натоварван с повече задачи от всички останали. Този услужлив, но претоварен служител, не след дълго започва да изостава със сроковете и да изпълнява некачествено своите задължения“, добавя Уидман.

Ключът към успешната кариера е в пестеливата, но навременна употреба на думичката „не“. Важно е да имате добра причина за отказ от работа, а не просто да отхвърляте нови задачи, защото не ви се занимава.

Ето няколко случая, в които спокойно можете да кажете „не“ на работното място, без това да навреди на вашата репутация:

1. Списъкът ви със задачи е достигнал максималния си капацитет

„Макар че е важно да бъдете екипни играчи, в подобен случай е най-удачно да откажете новата задача, тъй като не искате качеството на работата ви по поетите вече ангажименти да пострада или да изостанете със сроковете, докато се опитвате да помогнете на вашия колега“, казва Джулия Рокц, основател на Rock Career Development.

Представете си следната ситуация – шефът ви иска да поемете работата на ваш колега, но вие вече сте се ангажирали с толкова задачи, че едва имате нужното време, за да се справите с тях. В този случаи е най-добре да кажете на шефа си, че бихте искали да помогнете, но имате твърде много работа. След това го попитайте кои задачи са от най-висок приоритет, за да можете да подредите списъка си по подобаващ начин. Ако не можете да си позволите да замените някои от вашите задачи с новия ангажимент, които шефът ви иска да поемете, то можете поне да му помогнете да намери друг служител, който ще се справи не по-зле от вас със задачата. Така ще си спечелите репутацията на отговорен, гъвкав и зрял човек, дори и в крайна сметка да откажете работата.

2. Нямате нужните умения

Никой не се ражда научен. Всеки човек има нужда от време, за да усвои нови умения и познания. Макар че можете и трябва да се учите, докато работите, определено не искате да се окажете в ситуация, в която вие отговаряте за проект, от които не разбирате нищо.

От вас зависи да кажете, че не се чувствате комфортно с дадена задача. Вашите колеги и шефът ви може да не са запознати с уменията, които сте придобили в работата и онези, които не сте. Те може да си мислят, че тази задача ще бъде фасулска работа за вас, докато вие гледате уроци в Youtube как да създадете база от данни в Excel.

Санди Мобли, главен изпълнителен директор на The Learning Advantage, съветва да обясните, че макар и да не сте правили това нещо преди, бихте искали да се научите. Предложете да помогнете на някой ваш колега по подобен проект или да бъдете записани на обучение, така че следващия път, когато някои ви потърси за помощ, вие да можете да се отзовете. В случая не е задължително да казвате „не“ на проекта като цяло, а само на това да носите отговорност за него, преди да получите нужната подготовка и обучение. По този начин вие демонстрирате скромност и отговорност, които вашият шеф и колеги биха оценили.

3. Проектът изглежда съмнително

За съжаление, перфектното работно място не съществува. Затова трябва да сте готови за деня, когато шефът ви или ваш колега ще поиска от вас да направите нещо, което противоречи на вашите ценности и морални норми, нещо което смятате за неетично или пък дори нещо, което си е чисто и просто незаконно. В тези случаи е важно да бъдете верни на себе си и да отхвърлите предложението, вместо да направите нещо, за което бихте съжалявали в бъдеще.

„Важно е да бъдете ясни и категорични в отказа си, защото не искате да бъдете свързвани с каквито и да е било дейности, които биха поставили под въпрос вашата почтеност“, казва Рок.

Например, ако ваш колега е притиснат от краен срок и ви помоли да му помогнете да фалшифицира информация по своя проект, Рок съветва да кажете нещо от рода на: „Макар че искам да помогна, не трябва да използваме данни които са неточни и подвеждащи. Нека поговорим с екипа и да поискаме отсрочка, за да може да съберем правилната информация“. Не забравяйте, че репутацията се гради с години, но може да бъде унищожена за миг.

...................

Елана Лин Грос за Monster.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ