Управление

Лица

|

Бърнаут - симптоми и начини на противодействие

Бърнаут - симптоми и начини на противодействие

В днешния забързан и постоянно свързан свят все повече и повече хора страдат от бърнаут - или иначе казано от професионално прегаряне. Според последни проучвания всеки 9 от 10 работници са подложени на стрес на работното място, докато една трета от тях са засегнати от нездравословно високи нива на натоварване. Предвид този факт може да се каже, че бърнаутът се е превърнал в епидемия на работното място.

Ако не бъдат взети нужните мерки навреме, бърнаутът  може да бъде изключително коварен и да доведе до сериозно влошаване на представянето в работата и дори до физически и психически проблеми.

Изследванията показват, че основните причини за бърнаут са високите очаквания в работата и неадекватните ресурси, с които хората разполагат за тяхното реализиране. Добрата новина е, че съществуват няколко стратегии, които могат да ви помогнат да ограничите неговия негативен ефект и да се отървете от излишния стрес.

Научете се да разпознавате прегарянето

Понякога бърнаутът може да бъде труден за разпознаване. В края на краищата, корпоративният свят възнаграждава онези, които работят дълги часове и жертват личното си време за сметка на професионалните успехи, дори и да са наясно с факта, че това може да им струва скъпо в дългосрочен план. Макар че прегарянето може да бъде критичен проблем на работното място, за съжаление много хора просто отказват да променят навиците си, мислейки че това може да навреди на кариерата им.

Според психолога Кристина Маслък човек може да разпознае прегарянето по тези 3 основни компонента:

1. Изтощение - Това представлява огромната емоционална, психическа и физическа умора, която ни пречи на способността ни да бъдем ефективни в работата си. Нивото на преумора в този случаи е толкова голяма, че дори след пълноценен сън и почивка човек не може да възстанови силите си, защото дефицитът на енергия от прегарянето е твърде голям.

2. Цинизъм - Може да започнете да се чувствате раздразнени, изнервени и откъснати от работата и от вашите колеги

3. Неефективност -  Произтича от чувството на некомпетентност и страха от провал. Може да имате чувството, че не можете да се справите с нещо или че няма начин да успеете.

Макар да има връзка между отделните компоненти, изследванията показват, че различните хора имат специфичен профил на прегаряне. Може при вас преобладаващият фактор да е изтощението, докато при други да е чувството за неадекватност в ситуацията.

Научете се да управлявате енергията си

Веднъж след като разпознаете симптомите, трябва да направите разчет на начина, по който изразходвате енергията си в ежедневието. В продължение на една седмица съставете списък, в който да отбелязвате всяко нещо, което правите, с кого прекарвате времето си и как се чувствате. Оценете всяка една от тези дейности по скалата от 0 до 10, като най-ниската стойност отговаря на дейностите, които намирате за най-изтощаващи, а горната границата съответства на онези, които най-много ви зареждат с енергия. Не забравяйте да включите в списъка и извънработното време. Този списък ще ви помогне да разберете, в кои дейности си заслужава да инвестирате повече време и от кои трябва да се отървете. Не трябва обаче да бъркате този процес с пълното избягване на стресови ситуации. Според проучвания на производителността на работното място, най-ефективният начин на управление на енергията се уповава на намирането на баланс между напрежението и възстановяването. Когато е в малки дози, стресът всъщност стимулира растежа. Истинските проблеми идват от хроничния стрес, който не оставя време и място за възстановяване на силите на човек.

Контролирайте начина си на мислене

С наближаването на последните фази на претоварването и съответно на бърнаута, хроничният стрес започва да влияе на нашата мозъчна активност и начина ни на мислене. Невролозите са открили, че хроничният стрес предизвиква дългосрочни промени в мозъчната структура, които ни правят по-податливи на чувства на тревожност, притеснение и несигурност. За тава е от изключително значение да се научите, как да „пренавиете“ мозъка си, за да можете отново да започнете да взимате добре обмислени и логични решения, които да подобрят живота ви.

Когато изпитвате силни емоции, може да имате чувството, че те контролират изцяло вашето поведение. Ако обаче положите целенасочени усилия, за да следите начина си на мислене, ще си възвърнете способността да контролирате реакциите си към всяка случка. Един прост начин да постигнете този резултат е като разграничите реалността от мислите си. Помнете, вие не сте това, което ви казват вашите мисли. След това поставете под въпрос валидността на вашите идеи и мисли като се запитате: „Какви са действителните доказателства „за“ и „против“ тази мисъл?“. Така ще успеете да разкриете този непродуктивен модел на мислене и ще си върнете контрола.

В крайна сметка бърнаутът е естествена част от забързания съвременен свят, но това не означава, че трябва да се примирите с този факт и да му позволите да превземе напълно живота ви. Тези три стъпки ще ви помогнат да изградите нови умения, чрез които да се справите с претоварването и да се превърнете в пример за здравословен режим на работа както за вашия екип, така и на хората около вас.

 

Жасинта Хименес, коуч и психолог, за FastCompany.com