Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Те тровят цялата компания

645

Снимка: Shutterstock

Това че имате офис на последния етаж и на врата ви пише директор не означава, че наистина сте голям шеф, или поне, че сте добър в тази роля.

Повечето фирми имат в редиците си поне няколко лоши ръководителя. Може би те просто не са били готови да поемат управленска роля, има ли са лош модели за подражание или пък просто не им пука.

Каквато и да е причината за посредственото им представяне в ролята на ръководител, не е нужно да бъдете особено прозорливи, за да ги разпознаете отдалеч, стига да сте наясно с навиците и личностните черти, които ги издават. Ако мениджър от вашата компания демонстрира някои от тези „качества“, трябва да бъдете изключително внимателни, защото лошото лидерство не влияе само на екипа, воден от некомпетентен ръководител, но с времето се разнася из цялата организация и отравя фирмената култура.

Шефът егоист

Ако сте работили за лидер нарцис, то много добре знаете колко умели може да бъдат тези мениджъри в привличането на светлината на прожекторите върху самите тях във всяка ситуация. Лидерът, който не е готов да постави мисията и своя екип над себе си никога няма да спечели доверието и лоялността на хората, които ръководи.

Шефът, който управлява чрез страх

Може и да не ви се вярва, но и днес все още има лидери, които се гордеят с това, че служилите им се страхуват от тях. Те вярват, че страха кара хората да ги слушат по-внимателно и да изпъляват техните заръки. Истината обаче е, че това желание за доминация над другите е признак на слабост, а не на сила. Цената на управлението чрез страх е доверието и уважението на вашите служители.

Шефът, който отбягва конфликтите

Конфликтите са неразделна част от работата, така че когато един лидер постоянно отбягва стресовите ситуации и трудните разговори, той лишава служителите си от важна подкрепа, от която те имат нужда, за да дават най-доброто от себе си в работата. Добрият лидер подхожда към конфликтите без предразсъдъци и с план за намирането на компромис. Игнорирането на конфликтите не означава, че те изчезват – те всъщност стават повече и по-лоши.

Шефът, който мисли, че знае всичко

Най-добрите лидери са наясно с това докъде точно се простира границите на техните познания и умения. Те нямат нуждата да бъдат най-умния човек в стаята и не се страхуват да си признават, когато не знаят нещо. Добрите лидери не пропускат възможност да научат нещо ново. Лидерът, който не е любопитен и не задава въпроси, не изпълнява пълноценно ролята си на такъв.

Шефът, на който не може да се разчита

Когато вашият ръководител казва едно, а прави друго, той не само показва безотговорно и несериозно поведение, но и дава лош пример на останалите. Истинските лидери стоят зад думите си и не дават обещания, които не могат да изпълнят,

Шефът, който си приписва заслугите за чужди постижения

Най-значимите успехи на всяка компания са постигнати с екипна работа. Когато мениджърът си преписва заслугите за цялата работа, останалите губят мотивация да дават най-доброто от себе си. Най-добрите лидери не пропускат възможност да насочат светлината на прожекторите върху своите служители и да им отдадат заслуженото за техните идеи, усилия и труд.

Шефът, който не слуша

В повечето случаи лидерите имат предостатъчно опит и познания, който да споделят със служителите си, но ако предпочитат само да говорят за себе си и да изслушват служителите си, те няма да научат техните проблеми, нужди и желания, а това означава, че няма да бъдат ефективни лидери.

Шефът, който винаги е прав

Компанията, в която лидерът винаги е прави и всяко мнение, което противоречи на неговото е грешно, е фирма, в която споделянето и дискутирането на различни идеи  е просто невъзможно. Когато човек не може свободно да изразява себе си и своите виждания, той не може да бъде пълноценен в работата си.

Шефът микромениджър

Микромениджърът смята, че трябва да прави всичко сам, защото другите не могат да го правят толкова добре, колкото него. Той контролира всяко действие на своите служители, за да се увери, че то е изпълнено по начина, по който иска. В крайна сметка единствения резултат от този управленски подход е, че служителите започват да се чудят дали не е по-добре да потърсят друго работно място, където техните таланти и способности да бъдат оценявани подобаващо.

Шефът песимист

Когато имате лидер, който се фокусира само върху негативното, може да бъде изключително трудно да постигнете какъвто и да е било напредък в работата. Негативизма създава токсична култура, при която успехите на служителите остават незабелязани и всяко постижение се омаловажава.

……………….

 Лоли Даскал, президент и изпълнителен директор на консултантската фирма Lead From Within, в своя блог.

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление
21
Понеделник
Октомври