Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Тайните на „здравословния конфликт"

Снимка: Shutterstock

Конфликтите могат да бъдат истинско предизвикателство за добродушните хора. Това не означава, че злобните са по-добри в управляването на конфликтите. Те просто изпитват повече удоволствие от самите спорове.

Изследвания на Колумбийския университет в Ню Йорк установяват, че начина, по който хората се справят с конфликтите, е от определящо значение за това дали кариерата им ще бъде успешна или не. Учените са доказали нещо, което повечето от нас са виждали от първа ръка – хората, които подхождат прекалено агресивно към конфликтните ситуации, вредят на представянето си като отчуждават и разстройват своите колеги, докато хората, които са прекалено пасивни в конфликтите, ограничават вероятността да постигнат собствените си цели.

Тайната на ефективното разрешаване на конфликтите е в решителността и отстояването на вашата позиция, в намирането на баланс между пасивността и агресията. За да бъдете уверени в отстояването на вашата позиция, трябва да се научите да водите „здравословни конфликти“. Такива, които пряко и конструктивно адресира проблема, без да пренебрегват и тривиализират нуждите и желанията на двете страни.

Това са няколко стратегии, които ще ви помогнат да превърнете всеки спор в „здравословен конфликт“:

1. Преценете последиците от мълчанието

Понякога е много трудно да съберете нужния кураж и мотивация, за да кажете това, което искате, когато знаете, че то вероятно ще доведе до конфликт. Най-бързият начин да получите необходимата мотивация, е като анализирате негативните последствия, до които ще доведе вашето мълчание. Номерът в случая е да спрете да мислите за главоболието, което ще дойде с конфликта, и да насочите вниманието си към всички позитивни неща, които може да спечелите, ако отстоявате вашата позиция.

2. Казвайте „и“ вместо „но“

Простата замяна на съюза „но“ с „и“ е достатъчна, за да направи конфликта по-конструктивен и ползотворен. Да кажем например, че вашият колега Джон иска да използва по-голямата част от бюджета, отделен за вашия проект, за маркетингова кампания, но вие се притеснявате, че по този начин няма да ви останат достатъчно средства, за да назначите важен служител.

Вместо да кажете: „Разбирам, че искаш да използваме бюджета за маркетинг, но аз мисля, че трябва да назначим нов служител“, кажете „„Разбирам, че искаш да използваме бюджета за маркетинг и мисля, че трябва да назначим нов служител“. Разликата е минимална, но първото изречение дава чувството, че омаловажавате неговата идея, докато при второто вие посочвате проблема и оставате вратата отворена за дискусия. Когато казвате „и“ вие показвате на вашите събеседници, че искате да намерите решение заедно с тях, а не против тях.  

още от Управление
07
Събота
Декември