Появиха се опасения за прекъсване на глобалните вериги за доставки след срутването на моста в Балтимор

Появиха се опасения за прекъсване на глобалните вериги за доставки след срутването на моста в Балтимор

Появиха се опасения за прекъсване на глобалните вериги за доставки след срутването на моста в Балтимор

След като контейнеровоз се блъсна в мост в американския град Балтимор, се появиха опасения за значителни смущения в световните вериги за доставки, съобщава BBC.

Корабът Dali се удари в опорна колона на моста "Франсис Скот Кий" в ранните часове на вторник сутринта, което доведе до неговото срутване. Мостът се простираше над входа на пристанището в Балтимор - най-натовареното пристанище в САЩ за износ на автомобили и деветото по натовареност като цяло.

Шестима души са изчезнали и се предполага, че са загинали.

Бреговата охрана на САЩ е прекратила операцията по търсене и спасяване и е започнала мисия по възстановяване. Фокусът сега се насочва към разследването на това, което се е случило, като екип от експерти по транспортна безопасност се надява да се качи на борда на пострадалия кораб и да възстанови записващото устройство за данни.

Длъжностните лица заявиха, че морският трафик през пристанището - който през миналата година е възлизал на повече от 47 милиона тона чуждестранни товари - ще бъде преустановен "до второ нареждане".

Марко Форджоне, генерален директор на Института за износ и международна търговия, който представлява британските предприятия, занимаващи се с международна търговия, заяви пред BBC, че спирането ще има "значителен ефект върху глобалните вериги за доставки".

"Над 750 000 автомобила и превозни средства са преминали през Балтимор през миналата година", каза той в предаването "Светът тази вечер" на Радио 4.

"Това са големи американски марки и марки от Обединеното кралство и ЕС, от General Motors и Ford до [Jaguar Land Rover], Nissan, Fiat и Audi.

"Освен това Балтимор е значителен износител на втечнен природен газ (LNG) и това има отражение върху Обединеното кралство и ЕС.

"Около половин милион тона втечнен природен газ напускат Балтимор месечно, така че последиците от случилото се са значителни и ще се проявят каскадно, преди да успеем да възстановим работата на Балтимор."

Освен морския трафик, пристанището на Балтимор е пряко отговорно за около 15 000 работни места и подпомага още около 140 000.

След инцидента датският корабен гигант Maersk, чийто товар е превозвал Dali, заяви, че "в обозримо бъдеще ще пропусне Балтимор от всички наши услуги".

Редица железопътни и въглищни компании също предупредиха своите клиенти за прекъсване на износа на въглища.

Министърът на транспорта на САЩ Пийт Бутигиг заяви на брифинг, че "няма съмнение, че това ще има голямо и продължително въздействие върху веригите за доставки".

"Твърде рано е да предложим оценки за това какво ще е необходимо, за да се разчисти каналът и да се отвори отново пристанището", каза той.

Президентът Байдън заяви пред репортери, че американското правителство "ще премести небето и земята, за да отвори отново пристанището и да възстанови моста възможно най-скоро", но добави, че процесът ще "отнеме известно време".

Точната причина за катастрофата все още се установява, но според официални лица корабът е имал "проблем с електрозахранването" и е подал сигнал за бедствие, преди да се удари в мостика.

След като получават сигнала, властите затварят моста за движение на автомобили, но при срутването му редица автомобили, които вече са били на моста, падат във водата.

През по-голямата част от вторник се провеждат мащабни издирвателни и спасителни дейности, като от водата са извадени двама души, единият от които е в тежко състояние.

Шестимата души, които остават в неизвестност, са били част от строителна бригада, която през нощта е ремонтирала дупки, съобщиха властите.

Морската и пристанищна администрация на Сингапур, под чийто флаг плава Dali, заяви, че сертификатите на кораба, покриващи структурната му цялост и функционалността на оборудването му, са били валидни към момента на инцидента.

Той също така заяви, че корабът е преминал две отделни инспекции в чужди пристанища през юни и септември 2023 г.

Synergy Marine Group, която управлява Dali, поясни, че на кораба е имало 22 души, включително изцяло индийски екипаж и двама американски пристанищни пилоти, но няма данни за пострадали.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ