Годината на бащата в рекламата

Силен, но и чувствителен и не по-малко важен от майката, бащата излезе на преден план в най-добрата реклама през 2014 г.

В нито една от последните 5 години, откакто следим и ви показваме всекидневно в раздела за маркетинг на сайта ни най-добрите кампании от света, не е имало толкова много успешни реклами, посветени на добрия и грижовен таткоВръзката му с детето на всякаква възраст - от бебе до син, който отдавна може да има деца, трайно присъстваше в рекламните сюжети през годината. 

Свидетелство за това са множество популярни спотове с продължителност от около 1 минута за телевизионния ефир на държавите или цели онлайн филми по темата, които събраха внимание, емоции и кликвания. Тези реклами дойдоха не само от Съединените щати, където се празнува Деня на бащата (тази година на 15 юни), но и от Европа, Азия, Латинска Америка.

2014 г. се разписва в хрониките на международната реклама с това, че една от най-известните с инициативите си в полза на жените марки – Dove от САЩ, представи реклама, с която обърна фокуса си към мъжа и неговите деца. В сюжета на нейно видео от минута бащата беше главен герой. Той бе представен не просто като неодушевен герой - страничен наблюдател в семейството, мъж който прави барбекю в градината или е безмълвно седнал на дивана у дома, готов да гледа телевизия. Показан бе като загрижен човек, който учи детето да плува, казва му лека нощ и се вълнува на сватбата на дъщеря си както никой друг. За повече тежест на кампанията от Dove разпространиха и резултати от допитване, проведено сред 1000 бащи-американци. 75% от мъжете в него посочили, че се чувстват много отговорни за емоционалното състояние на децата си, но само 20% смятат, че връзката с бащата се отразява в медиите. С тази реклама Dove отбеляза Деня на бащата.

Други компании в Щатите също излязоха с реклами на празника. Например авиокомпания WestJet. Култовата марка слушалки Beats на рап звездата Доктор Дре и музикалния продуцент Джими Йовин пък представи две седмици по-рано видео за Световното първенство по футбол в Бразилия, в което се долови връзката баща-син. Звездите в рекламата бяха бразилският нападател Неймар младши и баща му, който го надъхваше преди голямата игра.

Друг силен момент, който изведе образа на бащата на преден план в маркетинга през 2014 г., бе продължението на рекламата на American Greetings за "най-трудната работа на света“. Kампанията за най-трудната работа стана хит в мрежата, с милиони прегледи и "вирусно" споделяне през пролетта. Припомняме, видеото показа експеримент с предложение за работа, в която няма почивка през годината, иска се денонощна заетост и дори не се заплаща. Кой ли би работил това?! "Това е да си майка", отговориха от American Greetings, с което спечелиха сърцата на милиони. Впоследствие американската компания за картички в интернет представи и видео, от което стана ясно, че е не по-малко трудна и професията "татко". Фирмата покани актьори за прослушване за ролята на баща. И изтъкна, че "в истинския живот няма сценарий да бъдеш татко" - това е много трудна задача и се учиш в крачка

Каталогът на силните рекламни попадения, посветени на бащинството, бе допълнен през 2014 г. и с италианския филм "Papà" - една от най-красивите, прочувствени реклами на годината. (Може да го видите след текста.) Филмът разказа за отдавна пораснал син, който живее в друг град и е загубил умението да общува с баща си. А толкова много му се иска да му каже, че го обича. Рекламодателят в случая бе телекомуникационна компния Wind в Италия. 

Южноамериканската школа в криейтива и рекламата също излъчи силен филм по темата. Тя зададе тон в началото на годината с трогателно видео под надслов "Перфектната дъщеря". По-късно то бе наградено със Сребърен лъв в категорията "Филм" на международния рекламен фестивал в Кан - най-престижната арена за делата на добрия маркетинг. Рекламата разказа за татко, който обича дъщеря си и е готов да й помогне всякак, както може, за да стане тя щастлив и пълноценен човек. Въпреки че момиченцето му не чува.

Междувременно през годината пореден рекламен филм от Тайланд успя да разплаче света. Кратка и съвсем простичка по замисъла си, но максимално доближена до живота реклама от страната, изработена за втория по големина тайландски мобилен оператор DTEC, стъпи върху сюжет, познат на повечето семейства от всички култури: млада майка е на пазар в супермаркета, когато й се обажда по телефона мъжът й, отчаян и в паника. Бебето им вкъщи плаче и той не знае какво да направи, за да го успокои. 

"Разсеяни бащи. Мързеливи бащи. Бащи, които забравят. Като цяло, глупави бащи. Това беше образът, който много брандове и рекламодатели промотираха с години. И докато присмиването за сметка на бащата може да бъде забавление за много семейства (спомнете си суперуспешния хиперболизиран образ на продавача на обувки Ал Бънди от "Женени с деца" - б.а.), нямаше достатъчно криейтив, който да показва, че бащите са силни, подкрепящи, обичащи и най-вече - че са тук", коментира Джейми Отинг в блога от САЩ The Agency Post. "Всъщност, това е бащата, който много от нас познават. И този вид татко заслужава повече от поддържаща роля в съвременната реклама", продължава авторът. 

Вижте още: Най-популярните реклами на 2014 г. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ