Два урока от ранните творчески експерименти на Стив Возняк

Два урока от ранните творчески експерименти на Стив Возняк

Два урока от ранните творчески експерименти на Стив Возняк

Първият компютърен програмен език в света BASIC навърши 50 години преди седмица. В негова чест съоснователят на Apple Стив Возняк описа в Gizmodo ранните си опити в създаването на негова собствена версия на BASIC за Apple I и Apple II.

Спомените му са от началото на 1967 г., когато е бил гимназист. Усилията, за които разказва, раждат дизайна на видео играта Breakout. От споделеното от него има два урока, полезни за всеки маркетолог и предприемач, според списание Inc. Те са следните.

1. Създавайте дизайн, какъвто на вас лично ще ви се хареса. Преди всичко на вас лично. Да, действително ще трябва да тествате измисленото от вас, предлагайки го на други хора. Но в началния етап, мислете за креативни решения, които вие самите намирате за добри.

Гарет Камп – един от създателите на американската фирма Uber и на StumbleUpon твърди, че е почитател на този подход. По този начин Ник Суинмърн създава известната компания Zappos. Причината била разочарованието му, че не можел да си намери чифт кафяви обувки Airwalks в местния мол.

Задавайте си „ключовите въпроси на откритието“. В статия от 2009 г. в „Харвард Бизнес Ривю“, озаглавена „ДНК-то на иноватора“, авторите Джефри Дайър, Хал Грегърсън и Клинтън Крисчънсън споделят кои според тях са ключовите умения, които предприемчивите новатори притежават. Едно от тях е „съмнението“ или склонността да поставяш статуквото под въпрос. Така например създателят на Dell Майкъл Дел разказва, че изградил фирмата си след като си задал въпроса защо компютъра навремето струвал пет пъти повече от сумата на частите му – 3000, вместо 600 долара. Това родило революционния му бизнес модел.

В разказа си в Gizmodo Возняк казва, че е имал в себе си това умение да се пита правилните въпроси, при това го имал в изобилие. Той се запитал „Можем ли да програмираме движещи се обекти на BASIC и да ги видим да се придвижват като реалистична анимация?“. След това проектирал хардуера на Breakout за Atari, където работил. Записал се дали може да създаде същия тип първична анимирана игра като софтуер, използвайки BASIC.

Задал си въпроса още „Може ли компютър с 4KB процесора памет да бъде достъпен като цена за потребителите?“. За Возняк 4КB била минималната RAM, от която компютърът се нуждаел, за да пуска игрите си на BASIC. В края на 60-те години на 20 век много малко компютри разполагали с нея.

2. Способността да се замисляш доколко продуктът ти ще бъде финансово постижим за потребителите е основополагаща в маркетинга.

BASIC казва, че ако я нямало любовта му към BASIC, Apple вероятно никога не би се родила. Или пък би била съвсем различна Apple от тази, която познаваме днес. Той признава, че съсобствената му страст към видео игрите го подтиквала да работи много повече от всеки задвижен от маркетинга предприемачески импулс.

Ето как първият програмен език се оказван необходимо свърващо звено в технологичната еволюция. Ранен предшественик на таблетите, лаптопите и смартфоните в ръцете ни днес.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ