Казусът „Супербисквитки“

Казусът „Супербисквитки“

Казусът „Супербисквитки“

Всички знаем за "бисквитките" - чрез тях сайтовете, които интернет потребителите посещават, записват историята на онлайн посещенията им и след това предлагат на базата на тази история на рекламодатели по-добре таргетирана реклама. HTTP бисквитката е пакет информация, изпратен от уебсървър към интернет браузър, а след това връщан от браузъра всеки път, когато той получи достъп до този сървър.

Много е изписано за "бисквитките", значението на предупредителните съобщения в сайтовете, че се поставят такива на устройствата на хората, липсата на осведоменост и разбиране от страна на хората какво е това и какво точно се случва после. Но има и нещо ново, което Business Insider и други медии отразяват в маркетинговите си раздели. 

Това е историята на Verizon, която ще плати глоба от 1,35 млн. долара за употребата на "супербисквитки". За случая съобщава "Асошиейтиед прес". Телекомуникационният оператор ще изплати глобата на американските власти, защото според правителството на САЩ е следил прецизно навиците на употреба на интернет на хора в телефоните им. Това се е случило без тяхното знание и разрешение. 

"Супербисквитките" са наричани така, защото са много по-трудни за откриване, почти невъзможно е това да се направи. Освен това са по-трудни за блокиране. 

Verizon ги е използвала, за да доставя супертаргетирана онлайн реклама на потребители на смартфони. Компанията го е правила в опит да увеличи рекламата си и медийния бизнес. Тя купи AOL, за да работи по нейната рекламна технология през 2015 г. 

Федералната комисия за комуникации на САЩ обяви в понеделник, че е открила, че Verizon използва супербисквитките върху телефони на хора през декември 2012 г., но компанията не е разкрила публично програмата си за маркетинг по този начин до октомври 2014 г. След това Verizon обновява своята политика за сигурност, за да оповести публично за проследяващите файлове. Прави го през март 2015 г. и дава на хората опция да ги изключат. 

Когато супербисквитките стават публично известни, те провокират значителна критика. "Клиентите на Verizon може да започнат да търсят друг доставчик", написа Джейкъб Хофман-Андрюс от правозащитната група EFF през ноември 2014. Супербисквитките, по думите му, дават възможност на рекламодатели, които са трети страни, и уебсайтове, да събират дълбоко познание - профили на потребителите за навиците им на влизане в мрежата, за това къде предпочитат да се вписват онлайн, какво да четат и гледат. Всичко това, без знанието и съгласието на хората. 

Сега Verizon сключва споразумение с американските власти, според което ще трябва да дава възможност на потребителите си да решават дали да се споделя информацията им с трети страни. Но що се отнася до събирането на данни и споделянето им със самата Verizon, компанията може да избира - или дали да предлага на хората да ги получават, или автоматично да записва дейността им с опция, предложена на тях, да спре. 

Нюйоркската компания вече промени някои свои практики, които според критиците са твърде инвазивни. В изявление тя посочи, че споразумението й с властите показва, че вече е направила корекции в рекламните си програми и е дала на хората повече избор. 

Нейт Кардозо - авокат в Electronic Frontier Foundation - фондация за защита на личните данни в САЩ, критикува супербисквитките. По думите му споразумението е "неоспорима победа" за потребителите. "Днешното съдебно решение ще означава, че други компании, извършващи подобно принудително следене, ще помислят два пъти преди да продължат без изричното потребителско съгласие", смята той.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ